بسیاری از تولیدات برنج کشاورزان استان به واسطه‌ی مدیریت‌های ناصحیح و واردات برنج، روی دست آن‌ها باقی مانده و سبب رکود بازار فروش و دلسرد شدن کشاورزان برای کشت این محصول برای سال آتی شد.
کد خبر: ۹۰۰۰۹۷۷
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، از آن‌جایی که بنا بر اظهاراتی که مشخص نیست مبنای آن کجا و بر چه اساس و معیاری است، تولید داخلی پاسخگوی نیاز کشور نیست، به همین دلیل بخشی از نیاز مصرفی باید به وسیله واردات تأمین شود.


سهم ماهانه 120 هزار تنی برنج خارجی در سبد خرید کشور!
براساس آمار اعلام شده، در حال حاضر مصرف سالانه برنج کشور 3 میلیون و 200 هزار تن است که بین یک‌میلیون و 700 تا ۲ میلیون تن از محل تولیدات داخلی و یک‌میلیون و 200 تا یک‌میلیون و 500 هزار تن از محل واردات تأمین می‌شود. بنابراین برای تأمین کسری برنج داخلی، چاره‌ای جز واردات وجود ندارد. بر اساس این آمار، سهم مصرفی برنج خارجی ماهانه بین 120 تا 150 هزار تن است.

وارداتی که هر ساله با معضل تازه‌ای مردم را غافلگیر می‌کند، امسال نیز حجم قابل توجهی از این محصول نسبت به سال‌های گذشته به کشور وارد و البته مانند همیشه با حاشیه‌هایی همراه شده است.

ظرفیت 50 درصدی مازندران در تولید برنج کشور 
عبدالله مهاجر در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در خصوص واردات بی‌رویه برنج اظهار کرد: برنج یکی از ظرفیت‌های استان مازندران است که اگر به بخش خصوصی واگذار شود، شاهد اتفاقات خوبی در این بخش خواهیم بود.

وی افزود: بیش از 50 درصد سهم تولید برنج کشور در اختیار استان مازندران است که این یک ظرفیت قابل توجه است.

اعداد و ارقام مصرف و تولید برنج واقعی نیست
رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: برای اینکه فضا برای واردات بی‌رویه ایجاد کنند، ارقام و اعدادی را در خصوص میزان مصرف سرانه و تولید داخلی مطرح می‌کنند تا میزان مصرف کشور را بالا ببرند و در نتیجه بگویند این مقدار باید واردات انجام گیرد که این میزان و ارقام، واقعی نیست.

دست‌های پشت پرده برای انجام واردات بی‌رویه 
به گفته مهاجر، یک دست‌هایی پشت دستگاه‌های دولتی وجود دارد که منجر به واردات می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: هم توزیع و هم واردات برنج باید صحیح انجام گیرد و نظارت بر آن، ضروری است.

واردات بیش از یک میلیون تنی برنج تنها در 7 ماه امسال‌
گفتنی است براساس آمار گمرک در 7 ماهه نخست سال 96، در بین اقلام وارداتی به کشور، برنج با حجم یک‌میلیون و 60 هزار و 112 تن به ارزش یک‌میلیارد و 742 هزار و 381 دلار بیشترین سهم از مجموعه واردات را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که در مدت مشابه سال قبل، رقم واردات برنج به کشور با سهم 608 هزار و 602 تنی به ارزش 509 میلیون و 863 هزار و 917 دلاری تقریبا نصف ارزش دلاری در 7 ماهه نخست سال‌جاری بوده است.

در این میان بررسی‌ها حاکی از آن است که واردات برنج در 7 ماهه نخست سال‌جاری از لحاظ وزنی با رشد 74.19 درصدی و از لحاظ ارزشی با رشد 96.28 درصدی مواجه بوده است.

و این در حالی است که به گفته سیدتقی جعفریان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه‌ شالیکوبی‌داران استان مازندران، بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، نزدیک به 450 الی 500 هزار تن برنج در شالیکوبی‌های استان دپو شده است.
بر اساس این گزارش، در حالی‌که به روزهای پایانی سال 96 و آغاز فصل کاشت برنج در سال زراعی جدید رسیده‌ایم که بسیاری از تولیدات برنج کشاورزان استان به واسطه‌ی مدیریت‌های ناصحیح و واردات برنج، روی دست آن‌ها باقی مانده و سبب رکود بازار فروش و دلسرد شدن کشاورزان برای کشت این محصول برای سال آتی شد.

چوب واردات لای چرخ شالیکاران!
این گزارش حاکی است هم اکنون انبارهای شالیکوبی‌های استان مملو از برنج‌های تولیدی استان است و عرضه و تقاضای این محصول در رکود بسر برد. امری که موجب سرگردانی کشاورزان در بازار برای فروش و نگرانی شالیکوبی‌داران برای گردش مالی و فروش برنج شده است.

باید اذعان کنیم که بازار تمامی شهرهای استان در قبضه‌ی برنج‌های وارداتی هندی، تایلندی و پاکستانی است. حتی این برنج‌ها را به‌راحتی می‌توان در بقالی‌های روستاهای دوردست هم مشاهده کرد.

واردات بی‌رویه در منافات با شعار سال بود
واردات بی‌رویه برنج‌های وارداتی در سالی که منقش به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، در منافات فاحش با شعار سال بود؛ امری که هم اقتصاد مقاومتی، هم اشتغال و هم تولید را به چالش کشیده است و تحقق تمامی این عناوین را به مخاطره انداخته است.

آری، با واردات برنج نه تنها، خستگی به تن کشاورزان باقی ماند، آن‌ را مضاعف کرد؛ قیمت برنج‌های داخلی را به نزول و در نتیجه کشاورزان و شالیکوبی‌ها را با زیان مواجه کرد؛ کشاورزان را دلسرد و تولیدکنندگان را نا امید و در نهایت چوبی شد لای چرخ شالیکوبی‌ها!
ارسال نظرات