مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی درجلسه شورای اداری تربت حیدریه:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی تربت حیدریه به نحو مطلوب معرفی نشده، افزود: اولویت نخست سال آینده برای این شهرستان ثبت ابریشم بایگ در فهرست آثار ملی است.
کد خبر: ۹۰۰۰۸۴۱
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ ابوالفضل مکرمی‌فر در نخستین جشنواره معرفی قابلیت‌های گردشگری جنوب خراسان رضوی در تربت حیدریه اظهار داشت: تربت حیدریه یکی از شهر‌های کهن قبل و بعد از اسلام به شمار می‌رود که هنوز به لحاظ باستان شناسی فعالیت مناسب و مطلوبی برای شناسائی و احیاء آن انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در این شهرستان ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری ثبت آثار ملی شده و پیش بینی ما برای این دیدار شناسائی بیش از ۵ هزار اثر تاریخی، گردشگری است که اولویت برنامه‌های سال آینده را بر این محور قرار دادیم.

مکرمی فر با انتقاد از اینکه به حوزه گردشگری صنعت ابریشم تربت حیدریه اهمیتی داده نشده، افزود: با توجه به اینکه بخش بایگ بعنوان قطب ابریشم کشور از دیر باز حتی قبل از اسلام این منطقه را به شهره آورده و جاده ابریشمی که از آسیای میانه و چین عبور می‌کند بنام این صنعت نامگذاری شده، اما هنوز از ظرفیت گردشگری آن بهره‌ای نبردیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی تربت حیدریه به نحو مطلوب معرفی نشده، افزود: اولویت نخست سال آینده برای این شهرستان ثبت ابریشم بایگ در فهرست اثار ملی خواهد بود.

وی به معرفی قنات قصبه گناباد اشاره کرد و افزود: این قنات تا پیش از این مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اما با احیا و شناسائی آن به گردشگران، در حال حاضر میزان گردشگری در این منطقه به ۵۰ برابر افزایش یافته و این بیانگر آن است که باید از ظرفیت‌های این حوزه بیشتر استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه، محور گردشگری باید برای تربت حیدریه تعریف شود، گفت: برای احیای این حوزه تسهیلات سازمان میراث فرهنگی در سه حوزه توسعه صنعت گردشگری در روستاها، تبصره ۱۸ و تسهیلات ارتقای شاخص که عمدتا متعلق به سرمایه گذاری در بخش اشتغال پایدارمی باشد آماده همکاری و تعامل با بخش خصوصی است.

شناسائی دو شهر زیر زمینی در تربت حیدریه

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه، به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری این شهرستان اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته دو محوطه و یا شهر زیر زمینی در این منطقه شناسائی شده که به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات و امکانات لازم هنوز احیا نشده است.

احمد علی موهبتی خاطر نشان کرد: سالانه ۲۸ میلیون نفر وارد خراسان رضوی می‌شوند که محور تربت حیدریه بعنوان دروازه جنوبی به مشهدالرضا (ع) می‌تواند ظرفیت‌های حوزه گردشگری، صنایع دستی و سوغات خود را در ابعاد مختلف به گردشگران و مخاطبان نیز معرفی کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها