بازدید بانوان از استخر پرورش ماهیان گرمابی و زینتی در شهیدیه میبد

با همراهی کارشناسان جهاد کشاورزی میبد تعداد ۵۰ نفر از بانوان میبدی از استخر پرورش ماهیان گرمآبی و زینتی ماهی در شهیدیه بازدی نمودند.
کد خبر: ۹۰۰۰۷۳۹
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، ابوالفضل رمانیان پرورش دهنده ماهیان زینتی در حاشیه این بازدید که با هدف آموزش افراد در زمینه پرورش ماهی و چگونگی ایجاد شغل صورت گرفت، در ارتباط با روی آوردن خود به کار پرورش ماهی گفت:: حدود ۷ الی ۸ سال است که کار پرورش ماهی را انجام میدهم و در ابتدا هم زمین مناسب این کار را در منطقه‌ای داشتم، به طوری که با کندن ۲ متر از آن به آب می‌رسیدم.

وی افزود: برای کندن این استخر که ۴ متر و نیم است، بعد از کندن دو متر آن به آب رسیدم، آب از ۲ متر و نیمی استخر در حال جوشیدن است و مرتب باید آب استخر را کشید و در بیابان رها کرد.

این کارآفرین اظهار نمود: در شروع کارچند ماهی را به صورت آزمایشی در استخر رها کردم و پس از دیدن رشد خوبی که داشتند، همچنین پرورشی که می‌شد داد و طعم و مزه خوب آن‌ها، با هماهنگی با شیلات میبد و گرفتن بودجه ار آن‌ها و نیز بودجه‌ای خود داشتم استخر را ایجاد نموده و الان به مدت چند سال که دود هفت الی هشت سال است به این کار پرداخته ام.

وی در ادامه گفت: در چند سال اول در ابتدا ماهی قزل آلا پرورش می‌داددم و پس از به درخواستی شد ماهی‌های گرمابی را امتحان کردم و ملاحظه که پرورش و رشد آن‌ها در این جا ممکن است، سپس بنا به آنچه گفتند به پرورش ماهیان تزئینی هم روی آوردم که رشد آن‌ها هم خیلی خوب بوده و مرگ و میر چندانی هم نداشته اند.

زمانیان در کاری که ایجاد نموده دو نفر دیگر را هم به همراه خودش به این کار مشغول کرده است و در آمد کار را هم با وجودی که تا به حال در حال ساخت و ساز و آزمایشی کار کردن بوده است با داشتن استخر، آب و چیز‌های دیگری که در این کار لازم است و استاندارد باید باشد، خیلی حوب توصیف می‌کند، چون خودش تا بحال با وجود اینکه درآمد چندانی نداشته، متحمل ضرر هم نشده و به اصطلاح این کار را بد نمی‌داند.

وی در ارتباط با کسانی که می‌خواهند به کار پرورش ماهی روی آورند و به عنوان یک کار روی آن حساب باز کنند، خاطر نشان نمود: اگر کسی به این کار علاقه داشته باشد و همراه همراه با علاقه‌ای که دارد نسبت به ماهیانی که پرورش می‌دهد به طور مرتب رسیدگی کند، پرورش ماهی می‌تواند یک شغل برای او باشد، اما بعضی افراد به عنوان سرگرمی به این کار روی می‌آورند که در این صورت هم سرگرمی است و هم کار.

او خودش روزانه چها دفعه به استخر‌های پرورش ماهیش سر می‌زند و روزانه تقریبا ۷ الی هشت ساعت وقت می‌گذارد و با این این وقتی که می‌گذارد از کار خودش راضی است و به افراد دیگر هم که می‌خواهند به این کار وارد شوند و زمین و آب استانداردی دارند، توصیه به برگزیدن این کار کرد، چون هم به عنوان یک کار می‌توان روی آن حساب کرد و هم سرگرمی است و هم کاری است مورد علاقه و استفاده عموم با توجه به بازدید‌های روزانه‌ای که به طور مرتب از استخر‌های پرورش ماهی او می‌شود و علاقه‌ای که بازدید کنندگان اعم از ن.، مرد و دانش آموزان دختر و پسر به استخر‌های پرورش ماهی او نشان می‌دهند.

این کارآفرین در منطقه‌ای به امر پرورش ماهی روی آورده است که آب آن خود جوش است و آب فراوانی را دارد به طوری که به طور مرتب و هفته‌ای دو سه روز باید به تخلیه آب استخر و سرازیر کردن آب آن در بیابان بپردازد اگربه طور مرتب آب تخلیه و تعویض نشود ماهی‌ها از بین می‌روند.

وی که در حال حاضر فروش ماهی‌های پرورشی خود را در چندین مغازه مرغ و ماهی فروشی در میبد دارد، به فکر توسعه کار خودش نیز می‌باشد، اگر مسئولین از او حمایت کنند و وام در اختیارش بگذارند و او بتواند افرادی را برای کمک جذب کند تا از عهده این کار برآید.

زمانیان از مسئولین انتظار دارد چند هکتار زمین به وی دهند تا آب غنی شده‌ای که ازپرورش این ماهیان به دست می‌آید و در حال حاضر با تخلیه استخر‌ها سرازیر بیابان می‌شود، با داشتن زمین از آن آب که آب بسیار خوبی برای کشاورزی استفاده نموده و برایش صرف داشته باشد تا در کنار آن به کشاورزی هم روی آورد.

او در مدت زمانی که به این کار روی آورده، تحت آموزش مربیان جهاد کشاورزی است و این آموزش‌ها را در کار خود بسیار موثر می‌داند.

گفتنی است بانوانی که در بازدید از استخر‌های پرورش ماهی حضور داشتند، تعدادای از بانوان تحت نظر حوزه مقاومت بسیج فاطمه الزهرای میبد بودند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار