کارشناسان هشدار دادند وقوع یک جنگ تجاری تمام عیار ممکن است ۴۷۰ میلیارد دلار به اقتصادی جهانی لطمه بزند.
کد خبر: ۹۰۰۰۶۵۴
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس برآورد موسسه بلومبرگ اکونومیکس، وقوع یک جنگ تجاری تمام عیار ممکن است 470 میلیارد دلار به اقتصادی جهانی لطمه بزند.

تصمیم دولت آمریکا مبنی بر وضع تعرفه فولاد و آلومنیوم احتمالا تنها آغاز کار است، زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که اقدامات بیشتری را در این راستا انجام خواهد داد. سیسیلیا مالمستورم، مسئول تجارت اتحادیه اروپا وعده داده که اروپا «در برابر قلدرها خواهد ایستاد.»

تحلیل های موسسه بلومبرگ اکونومیکس که به تازگی منتشر شده نشان می دهد در صورتی که دولت آمریکا تعرفه ای 10 درصدی بر واردات کالاهای مختلف به آمریکا وضع کند و جهان نیز این اقدام را تلافی نماید، اقتصاد جهانی تا سال 2020 میلادی نیم درصد کوچکتر از وضعیت بدون وضع این تعرفه ها خواهد شد. به گفته جیمی مورسی و تام اورلیک، اقتصاددانانی که در این تحقیق شرکت کرده اند، این یک سناریوی بدبینانه است، «اما دیگر یک سناریوی غیرممکن نیست.»

بر اساس این گزارش در صورت وقوع جنگ تجاری، میزان تورم در آمریکا رشد سریعتری خواهد یافت و این موجب کاهش تقاضا برای مصرف در آمریکا خواهد شد و بر صادرات سایر اقتصادها تاثیر خواهد گذاشت. وقوع چنین جنگ تجاری ای همچنین موجب کوچک شدن 0.9 درصدی اقتصاد آمریکا در سال 2020 نسبت به وضعیت بدون تعرفه خواهد شد.

همچنین بر اساس این سناریو، میزان تجارت جهانی تا سال 2020 نسبت به وضعیت بدون تعرفه 3.7 درصد کاهش خواهد یافت. این گزارش همچنین حاکی است چنین جنگی موجب کاهش تولید ناخالص داخلی جهانی در دراز مدت خواهد شد، زیرا کاهش حجم تجارت به معنای رقابت کمتر و ایجاد موانع بیشتر برای تبادل فن آوری و ایده های مختلف خواهد شد و همگی آنها به روند رشد پایدار اقتصاد جهان لطمه خواهد زد.

ارسال نظرات