مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران:
سید احسان حسینی گفت: وزارت نفت در نحوه ورود به بازار گاز هیچ برنامه مشخصی ندارد و همین عدم برنامه باعث می‌شود که متناسب با سلایق شخصی و بعضا غیرکارشناسی در این بازار ورود کند.
کد خبر: ۹۰۰۰۶۵۳
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید احسان حسینی مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در همایش نفحات گاز که با موضوع چالش‌های پیشروی صادرات گاز ایران برگزار شد، اظهار کرد: مرکز مطالعات انرژی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده فنی بعد از بررسی و نقد قرارداد فروش گاز به شرکت ایرانی نروژی IFLNG و در نخستین همایش نفحات گاز این نکته را متذکر شد که وزارت نفت در نحوه ی ورود به بازار گاز هیچ برنامه ی مشخصی ندارد و همین عدم برنامه باعث می‌شود که متناسب با سلایق شخصی و بعضا غیرکارشناسی در این بازار ورود کند.

وی ادامه داد: لازم است که کشور در این حوزه استراتژی اش را مشخص کند به طوری که نحوه ی استفاده از منابع انرژی و به خصوص گازی دقیق و متناسب با منافع ملی باشد نه یک تصمیم سلیقه ای. حال توضیحاتی در مورد ضرورت و اهمیت تدوین برنامه ی مدون در حوزه ی صادرات گاز عرض می‌کنم.

وی گفت: در چند سال اخیر شاهد مناقشات زیادی بر سر قراردادهای گازی بوده ایم که ایرادات فراوانی در زمینه های فنی ، اقتصادی و سیاسی داشت و در مواردی مانند کرسنت  بعد از انعقاد قرارداد منجر به خسارات مالی زیادی نیز شد و مواردی هم مانند قرارداد فروش گاز به شرکت ایرانی نروژِی IFLNG در مرحله ی تصویب به دلیل عدم رعایت منافع ملی تعلیق شد. به علاوه معلق ماندن برخی اقدامات در راستای فروش گاز به همسایگان و در مواردی از دست رفتن فرصت فروش  گاز به آن ها ، ابهاماتی جدی درباره راهبرد وزارت نفت در قبال ذخایر گازی را پیش روی ما قرار داده است.

 مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران تصریح کرد: این موضوع باعث شده قراردادهایی که وزارت نفت در این خصوص منعقد می‌کند (علاوه بر ایرادهای فراوان فنی و اقتصادی) به علت نبود اولویت‌بندی و اقدام به موقع، فرصت‌های کشور را نیزدر رقابت با سایر رقبا در بازار از دست بدهد، برای مثال می‌توان به سرمایه گذاری عربستان برای احداث خط لوله تاپی از ترکمنستان به پاکستان و هند اشاره کرد که رقیب خط لوله صلح است.

حسینی ادامه داد: در صورت تکمیل این پروژه، بازار شرقی گاز ایران یعنی بازار بزرگ دو میلیارد نفری هند و پاکستان،  به طور کلی از دست خواهد رفت. همه ی این مسائل ضرورت و اهمیت برنامه ریزی و تعیین راهبرد و استراتژی در حوزه صادرات گاز را در کشور دوچندان میکند.

به گفته وی البته نبود متولی ثابت و دست به دست شدن مسئولیت در زمینه تجارت گاز از شرکت نفت به شرکت گاز نیز از دیگر ایرادات ساختاری موجود است که با تعیین متولی ثابت باید اصلاح شود.  فقدان متولی مشخص برای صادرات گاز موجب شده است تا در این حوزه برنامه‌ ریزی بلند مدت و یکپارچه صورت نگرفته و صادرات گاز کشور بلاتکلیف بماند.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران اظهار کرد: نکته آخر اینکه همانند نخستین همایش نفحات گاز، در این همایش هم علیرغم تلاش های مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تا آخرین لحظه جهت حضور نماینده‌ای از وزارت نفت ، هیچ نماینده ای از جانب وزارت نفت جهت حضور در این پنل تخصصی معرفی نشد و من متاسفم که باید اعلام کنم در برنامه ای که بدون غرض ورزی های سیاسی و برای بررسی فنی و تخصصی چالش های صادرات گاز برگزار کردیم  هیچ نماینده از وزارت نفت به عنوان متولی این امر وجود ندارد و  ظاهرا مسئولان وزارت نفت همچنان تمایل دارند که با بی تفاوتی نسبت به این مسائل حساس برخورد کنند و نسبت به مطالبه ی به حق جامعه ی دانشگاهی بی تفاوت باشند.

ارسال نظرات