خبرهای داغ:
دیدار اخیر نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با آیات عظام قم، نویدبخش پیوند هرچه مستحکم‌تر این نهاد انقلابی با مرجعیت معظم و البته روحانیون بصیر و مردمی است.
کد خبر: ۹۰۰۰۶۴۱
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
پیوند سپاه و حوزه زمینه ساز اتفاقات مبارک
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، انتصاب حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرصتی در روز‌های اخیر مهیّا کرد تا وی در سفری به شهر مقدس قم و ضمن زیارت آستان مقدس فاطمی (س)، به دیدار برخی از مراجع معظم تقلید و از جمله آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و حسین نوری همدانی، صافی گلپایگانی و... شرفیاب شود تا ضمن ارائه گزارش، شنوای آخرین رهنمود‌های آن آیات عظام باشد.

شاید بتوان این دیدار‌ها را در این بیان آیت الله مکارم شیرازی خلاصه کرد که فرمود::

"بسیج و حوزه علمیه، سلاح برتر ما در مقابل دشمن است. "

به بیان دیگر، این کلام بیانگر آن است که اقتدار رهبری معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه و البته اقتدار سپاه و بسیج و همه نیرو‌های نظامی و انتظامی، برگ‌های برتر و برنده نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر دشمنان است که از این رو، باید آنان را پاس داشت و به تعالی آن‌ها اندیشید.

در همین دیدار‌ها بود که حجت الاسلام حاجی صادقی از حضور رسمی دو هزار روحانی در بدنه عقیدتی سپاه و سازماندهی بیش از ۱۴۰ هزار طلبه بسیجی در سراسر کشور گفت و از این نکته سخن به میان آورد که اتصال سپاه و بسیج به مرجعیت و روحانیت باید تقویت شود تا از این رهگذر، بر اقتدار بسیج و سپاه هم افزوده شود.

بدیهی است که برای رسیدن به این هدف مهم، لازم است تا مقام مرجعیت و رهبری نظام اسلامی به عنوان سرچشمه بصیرت دینی و روحیه انقلابی، همچنان در رأس دیده شود تا روحانیون بتوانند از این سرچشمه، سیراب شوند و البته دیگران را نیز تغذیه و سیراب کنند.

حجت الاسلام حاجی صادقی همچنین در این دیدارها، اقتدار سپاه را وابسته به چهار عامل معنویت، ولایتمداری، تداوم بصیرت دینی و همچنین حفظ روحیه جهادی و انقلابی دانست و از این گفت که سپاه باید برای ماندگاری خود، از حداکثر ظرفیت مراجع معظم و حوزه‌های علمیه بهره ببرد.

این نکات البته یادآور رهنمود‌های چند سال اخیر رهبر بصیر انقلاب هم هست، آنجا که تداوم روحیه انقلابی و عمل جهادی را راه حل همه مسائل در کشور دانسته و از همگان خواسته‌اند تا برای رسیدن به اهداف متعالی، از قدرت بسیج کنندگی انقلاب استفاده کنند:

"انقلاب، قدرت بسیج کنندگی دارد و مسئولان کشور باید از این نعمت بزرگ استفاده کنند ... هیچ پیشرانی به عظمت و قدرت انقلاب و شعار‌های انقلاب وجود ندارد ... در مقابل دشمنان، ما به قدرت بسیج کنندگی انقلاب احتیاج داریم.»

همینجاست که می‌توان به یکی از کلیدواژه‌های استفاده شده توسط حضرت آقا در چند سال اخیر هم اشاره داد؛ کلیدواژه‌ای با عنوان "انقلابیگری" که اگرچه وظیفه‌ای همگانی است؛ اما نهاد‌هایی مانند سپاه و بسیج و حوزه‌های علمیه این امکان و توانایی را دارند که هم در مقام تئوری و هم در مقام عمل، به تبیین شاخص‌های آن بپردازند و آن را به گفتمانی عمومی در جامعه تبدیل کنند:

"انقلابیگری یعنی مسؤولان کشور، هدفشان را راضی کردن قدرت‌های مستکبر قرار ندهند؛ مسئولان کشور، هدفشان را راضی کردن مردم، به کار گرفتن نیرو‌های داخلی، تقویت عناصر فعّال در داخل کشور قرار بدهند؛ این انقلابیگری است.

معنای انقلابیگری این است که کشور و مسؤولان، تسلیم هیچ زورگویی نشوند؛ دچار انفعال نشوند؛ دچار ضعف نفس نشوند؛ نه زورگویی و قلدری را از طرف مقابل قبول کنند؛ نه فریب او را بخورند -، چون قدرت‌ها با وجود اینکه زورگویند و قلدرند و دستشان پُر از اسلحه است، از فریب هم دریغ نمی‌کنند؛ آنجایی که ممکن باشد، اهل خُدعه و فریب و دُور زدن و این حرف‌ها هم هستند- این‌ها معنای انقلابیگری است.

برادران عزیز، خواهران عزیز، جوا‌های عزیز در سراسر کشور و مسئولین محترم کشور!

همه بدانید که ما امروز به روحیّه انقلابی، به مَمشای انقلابی، به شعار انقلابی، به اصول و مبانی انقلاب امام بزرگوارمان نیازمندیم؛ کشور احتیاج به این دارد.

انقلابیگری را با عنوان افراطیگری و مانند این حرفها، نفی نکنید؛ انقلابیگری، نیاز امروز کشور است.

این همان درسی است که امام بزرگوار به ما داد و از این درس باید استفاده کنیم.»

اکنون باید گفت که هماهنگی و هم افزایی نهاد‌هایی مانند حوزه‌های علمیه، سپاه و بسیج، یکی از راهکار‌های مهم در زمینه توسعه انقلابیگری در جامعه است؛ نکته‌ای که در دیدار نماینده جدید، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مراجع معظم تقلید قم هم به آن اشاره و بر ضرورت برنامه ریزی برای تحقق آن تأکید شد و از جمله، آیت الله مکارم شیرازی درباره آن چنین فرمود::

"روحانیت از سپاه و بسیج جدا نیست؛ چون ماهیت و جنس آن‌ها یکی است؛ به همین دلیل این‌ها باید با هم باشند تا تقویت شوند و إلّا اگر خللی در این تعامل ایجاد شود؛ تضعیف خواهند شد.

نکته دیگر این است که باید قدر این دو نهاد را بدانیم؛ چراکه این دو نهاد در همه مسائل کشور نقش آفرین بوده و هستند. "

و، اما یکی دیگر از نکات مهم مطرح شده در این دیدارها، مبحث فضای مجازی و مسائل مربوط به آن بود.

باید گفت: این مبحث از مباحثی بوده است که در یک سال اخیر و در اکثر دیدار‌های مسؤولان کشور با مراجع معظم تقلید قم، مورد تأکید آیات عظام قرار گرفته و آن‌ها بار‌ها درباره آسیب‌های این فضا هشدار داده اند.

چنین بود که در دیدار‌های حجت الاسلام حاجی صادقی با آیات عظام، از سپاه و بسیج خواسته شد تا درباره فضای مجازی و رفع توطئه‌های دشمن، نقش آفرینی کند؛ چراکه این فضا با وجود فرصت‌هایی که پدید می‌آورد، آسیب‌های جدّی هم دارد که به‌ویژه بنیان خانواده‌ها را نشانه گرفته است و ضروری است تا در راستای اصلاح این فضا، تدابیر لازم اتخاذ شود.

کوتاه سخن آنکه سپاه و بسیج در نگاه آیات عظام قم و از جمله آیت الله جعفر سبحانی، تشکل‌هایی پایه گذاری شده بر مبنای ایمان، اخلاق و معنویت اند و در حقیقت، این ایمان و اخلاق، ذاتیِ آنهاست؛ از این رو پیوند وثیق بین حوزه‌های علمیه و سپاه و بسیج، قطعا هم برای هر دو طرف و هم برای انقلاب و نظام، مبارک و فرخنده خواهد بود؛ تعاملی که می‌تواند زمینه ساز تحولات و پیشرفت‌های راهبردی هم قرار گیرد.

این پیوند را می‌توان در راستای سخن استراتژیک رهبر فرزانه انقلاب و در راستای یک فرآیند پنج مرحله ای، از پدید آمدن انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدّن اسلامی هم فهم کرد.

این فرآیند از آن جهت مهم است که به یک هدف بسیار والا و متعالی ختم می‌شود؛ یعنی از پدید آمدن انقلاب اسلامی آغاز شده است و پس از تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه و کشور اسلامی، در نهایت به تشکیل امّت و دنیای اسلامی و همچنین رسیدن به آرمان ایجاد تمدّن اسلامی می‌انجامد که ما اکنون و به تعبیر حضرت آقا، در مرحله سوم فرآیند، یعنی تشکیل دولت اسلامی قرار داریم.

اینگونه است که تلاش برای پیوند عمیق، مستحکم و البته روزافزون سپاه و بسیج با حوزه‌های علمیه، می‌تواند شرایط بهتری را برای دستیابی به دو مرحله دیگر از این مراحل پنجگانه پدید آورد و این فرآیند را تسهیل کند؛ امری که با رهنمود‌های رهبری معظم، آیات عظام و همچنین بصیرت و روحیه جهادی و انقلابی نیرو‌های سپاه و بسیج دور از دسترس نیست و إن شاء الله محقَّق خواهد شد.
مصطفی معصوم زادگان
ارسال نظرات