نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

محورهای اقتصادی شعار سال محقق نشد/فقر و تبعیض بخاطر سوء مدیریت‌هاست

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شعار سال گفت: متأسفانه در این بخش علیرغم تمامی تلاش‌های دولت و مجلس، نتوانستیم گام‌های بلندی در موفقیت و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برداریم.
کد خبر: ۹۰۰۰۵۳۷
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴

بهگزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علیاکبر کریمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان مرکزی که در سالن جلسات بانک تجارت استان برگزار شد وظیفه رسانهها را آگاهی بخشی به افکار عمومی و نقد و تحلیل گفتهها و عملکرد مسئولان دانست و گفت: رسانه و اصحاب رسانه چشم و گوش جامعه و پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند.

رسانه میبایست عملکرد مسئولان را به نقد بکشند

وی افزود: رسانهها میبایست عملکرد مسئولان را به نقد بکشند و نسبت به آنچه در صحنه عمل در اداره امور کشور رخ میدهد قدرت تحلیل داشته باشند. رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش اثرگذاری در اداره کشور دارند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس یکی از خلأهای موجود در کشور را کاستی در حیطه رسانهها دانست و گفت: رسانهها به وظیفه ذاتی خود عمل نمیکنند. اینکه در کشورهای دیگر شاهدیم که تخلفات در میان مسئولان کمتر رخ میدهد به دلیل احساس تحت نظارت بودن است.

کریمی ادامه داد: رسانهها به نمایندگی از مردم بایستی نقش نظارتی بر عملکرد مسئولان را داشته باشند ولی متأسفانه در کشور شاهد این نقش رسانهها نیستیم.

«پایان داعش»؛ پیروزی بزرگ ایران در منطقه

وی در ادامه به رخدادهای سال 96 در عرصههای مختلف کشور گفت: در حوزه بینالمللی کشور دستاوردهای بسیار چشمگیری داشت که می‌توان به شکست داعش در بُعد نظامی اشاره کرد ولی نباید فراموش کرد که تفکر داعش هنوز باقی است و در گوشه و کنار در حال جذب نیرو است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: به اذعان تمامی صاحب‌نظران دنیا بزرگ‌ترین و مهمترین پیروز جنگهای چندساله در منطقه جمهوری اسلامی ایران است که خود دستاورد بزرگی برای کشور محسوب میشود اینکه برای اولین بار ایران توانسته است کریدوری را در مرزهای غربی خود تا دریای مدیترانه کریدوری را باز کند.

کریمی با بیان اینکه بایستی بتوانیم از پیروزیها و اقتدارهای کسب شده در عرصه بینالمللی در عرصه اقتصادی نیز استفاده کنیم، گفت: متأسفانه پا به‌پای دستاوردهای سیاسی و نظامی در منطقه نتوانستهایم در حوزه اقتصاد در عرصه بینالمللی دستاورد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بازار منطقه امروز به دست کسانی است که خود آتش بیار معرکه و مسبب ناامنیهای موجود بودهاند، گفت: عراق دومین شریک تجاری ایران است و بازار بسیار بزرگی برای کشور محسوب میشود که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بروز زلزله کرمانشاه را یکی از حوادث تلخ در سال 96 عنوان و تصریح کرد: به‌رغم تلخی این حادثه شاهد خلق صحنههای همدلی و انسجام توسط ملت ایران بودیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به استیضاح سه وزیر کابینه دولت یازدهم هم اشاره کرد و گفت: انتقاد وکلای ملت به سه وزیر کابینه باعث استیضاح این وزرا شد و در نهایت به دلیل شرایط خاص موجود این وزرا موفق شدند رأی اعتماد را از مجلس کسب کنند.

وی افزود: بایستی شرایط حاکم مورد توجه قرار گیرد؛ انقلاب اسلامی در طول چهار دهه دستاوردهای بزرگی را تا به این لحظه برای ملت داشته و خواهد داشت اما کاستیها و راه نرفته بسیاری هم پیش روی ملت و کشور وجود دارد. در حقیقت استحقاق ملت ایران باتوجه به ظرفیتهای خدادادی موجود بیشتر و بهتر از وضع موجود است.

فقر و تبعیض بخاطر سوء مدیریت‌هاست

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیعدالتی و فقر موجود در کشور را ناشی از سوء مدیریتها دانست و گفت: مجموعه مدیریت کشور میتواند شرایط را در کشور رقم بزند و مردم هم در کنار مسئولان وظیفه دارند تا در این تلاش همراهی و همکاری کنند تا شرایط بهتری را برای خود و کشور رقم بزنند.

کریمی یکی دیگر از دلایل موجود را مخالفتها، کارشکنیها و تلاشهای بیرونی علیه کشور دانست و گفت: دشمنان نظام اسلامی به هیچ وجه راضی به پیشرفت کشور نیستند و هر اقدامی را برای رسیدن به اهداف خود دنبال میکنند و در این راستا تلاش دارند تا در جامعه ایجاد یاس و ناامیدی کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای کمی در طول این 40 سال نداشته است و اینکه بخواهیم این دستاوردها را کمرنگ جلوه دهیم و مردم را به لبه پرتگاه و ناامیدی بکشانیم جز توطئه و دسیسههای دشمنان نیست.

تقویت عوامل اقتدار ملی و شناخت دشمن؛ مهم‌ترین وظیفه مسئولان و مردم 

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: تمام فشارها و تحریمهای دشمنان علیه نظام اسلامی چیزی جز اینکه مانع پیشرفت و رشد انقلاب اسلامی شوند، نیست و در این مسیر بزرگی و اقتدار ملت را نشانه گرفتهاند و میطلبد که با تمام توان ضمن دشمن‌شناسی باقدرت تمام در مقابل این دشمنیها بایستیم.

کریمی با تأکید بر اینکه دشمن امروز در جبهه اقتصادی با تمام توان در مقابل نظام اسلامی ایستاده است، گفت: در حوزه اقتصاد کشور با مشکلاتی در بخش تولید، صنعت، فقر و مسائل معیشتی و چالشهایی درون ساختارهای اقتصادی کشور مواجه است که همگی توان اقتصادی کشور را رو به تحلیل می‌برد.

محورهای اقتصادی شعار سال محقق نشد

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس راه برون‌رفت از این مشکلات را اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری دانست و گفت: سال 96 تحت عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری شد و متأسفانه در این بخش علیرغم تمامی تلاش‌هایی که دولت و مجلس داشت نتوانستیم گامهای بلندی در موفقیت و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برداریم.

وی افزود: بایستی تلاش شود تا فضای همدلی و انسجام را در کشور ضمن حفظ چارچوبهای تفکرات سیاسی حفظ کنیم چراکه هرچند مغایرتهایی در دیدگاههای سیاسی وجود داشته باشد ولی به‌مراتب نقاط مشترک بیشتر است.

کریمی نفاق را یکی از مشکلات جامعه امروز دانست و گفت: کسانی که به مبانی دینی و انقلابی باور ندارند بیش از دین‌مداران شعار می‌دهند و ژست انقلابی میگیرند و شعار عدالت سر میدهند ولی به انواع تبعیض‌ها و مفاسد اقتصادی و سیاسی آلوده هستند و در پشت صحنه با ترجیح منافع قومی و فردی به منافع ملی بزرگ‌ترین خیانت را نسبت به کشور و ملت انجام میدهند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس به اتفاقات رخ‌داده در استان هم اشاره کرد و گفت: استان مرکزی در سالی که گذشت با مشکلاتی در حوزههای مختلف صنعتی روبه‌رو بود به‌طوری که صحنههای دردآوری را در حوزه کارگری در استان شاهد بودیم و سبب شد تا مسئولان برای حل این مشکلات تلاشهای زیادی کردند.

مشکل مالکیتی و مدیریتی «هپکو» همچنان پابرجاست

کریمی ادامه داد: در صحنه مدیریت و اصلاح و بهبود شرایط صنعت و فضای کارگری در استان مشکلاتی داریم که نمونه آن‌هم «هپکو» است که نه مشکل مالکیتی و نه مشکل مدیریتی آن رفع نشد ولی در شرکت «آذرآب» با تلاشهای انجام شده رونق به این شرکت بازگشت و کارگران این شرکت جز یک ماه معوقات دیگری ندارند.

وی به دغدغههای موجود درباره خصوصیسازی ایرالکو و پالایشگاه اشاره کرد و گفت: خصوصیسازی یکی از ضرورتهای غیرقابل‌انکار برای رشد و بالندگی کشور است ولی بایستی روند اجرایی خصوصی‌سازی باکار کارشناسی صورت بگیرد تا شرکت‌ها با مشکل مواجه نشوند.

تعیین تکلیف طرح 55 متری، در قالب طرح جامع شهر اراک

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اجرای طرح 55 متری اراک هم گفت: اجرای این طرح سالهاست که با تأخیر همراه شده مسئولان استانی و شهرستانی بایستی با تعیین تکلیف این طرح، زمینه آسایش و آرامش مردم را فراهم کنند.

کریمی تصریح کرد: تعیین تکلیف طرح 55 متری اراک باید در قالب طرح جامع شهر اراک انجام شود؛ درحالی‌که طرح مجموعه شهری اراک از حدود 2 سال گذشته تمام و پشت در شورای توسعه برنامه‌ریزی باقی‌مانده است.

کریمی گفت: طرح جامع کلان‌شهر اراک باید در شورای توسعه برنامه‌ریزی تعیین تکلیف و سپس به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده شود؛ از اینرو هیچ مرجعی هم جز شورای عالی شهرسازی و معماری نمی‌تواند طرح 55 متری را رد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار