خبرگزاری بسیج: جهادگر مبتکر شهرستان ری گفت: صنایع تبدیلی یکی از مصادیق پویایی اقتصاد مقاومتی هستند، چرا که در این مشاغل، فعالیت و رونق اقتصادی، ابتکار، هنر، درآمدزایی، اعتمادزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها نقش مهمی دارد.
کد خبر: ۹۰۰۰۵۳۱
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛  مهدي رفیعی جهادگر مبتکر ۲۱ ساله دارای مدرک کاردانی مدیریت فرهنگی توليد كننده روغن های مختلف گیاهی در خصوص چگونگي ورودش به اين عرصه و ويژگي هاي كارش گفت: روغن های گیاهی را از گیاهان، میوه ها یا دانه‌ی آنها استخراج می‌کنند دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند.

اين جوان توليد كننده بسيجي كه از نمونه ها و الگو هاي برتر اقتصاد مقاومتي استاني نيز است علاوه بر توجه به كيفيت بالاي محصولش، جنبه هاي معنوي و محرومیت زدایی را نيز در كارش جای داده است.

وی در مورد هدف خود از راه اندازی این کارگاه گفت: از سال ۱۳۹۲ که قرارگاه جهادی طلیعه داران ظهور را تشکیل دادیم مثل خیلی از مراکز خیریه که در راستای محرومیت زدایی فعالیت می کنند، ما نیز ورود به این عرصه را در برنامه خود گنجاندیم و تصمیم گرفتیم که منبع درآمد ثابت و پایداری داشته باشیم تا بتوانیم کارهایمان را با اثر بخشی بیشتری انجام دهیم. ما به فکر خود اتکایی و ایجاد اشتغال پایدار افتادیم. در این راستا کار تولید روغن را بعد از مشاوره و تحقیق بسیار در پیش گرفتیم و شروع کارها از روغن کنجد آغاز نمودیم.

 روغن يكي از مواد غذايي اصلي در سبد غذايي روزانه مردم جامعه است و كيفيت و سالم بودن آن نقشي عمده در سلامت جسمي مردم ايفا مي كند. روغنهاي گياهي امروزه جايگزيني مناسب براي روغنهاي با منشا حيواني محسوب مي شوند. در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و به منظور محرومیت زدایی و کسب درآمد پایدار به فکر کاری افتادم که با پشتكار در راستای شكوفا سازی اقتصاد بومي استان و كشور قدمی بردارم.

بعد از تحقيقات بسیار متوجه شديم كه بیشتر روغن هاي درون كشور وارداتي است و به همين جهت روغن‌گیری از دانه‌های گیاهی را انتخاب کردم. ابتدا یک دستگاه صنعتی را تهیه کردیم. در ابتدای کار بازار فروش آنچنانی نداشتیم ولی با کمک بچه های اقتصاد مقاومتی این کار پیشرفت پیدا کرد و در حال حاضر به ۸۲ مدل روغن رسیده است. که به لطف خدا شماره ثبت و بهره برداری گرفتیم  این عامل باعث شد که ما چند نفر از سرپرست خانوارهایی که تحت پوشش هستند را مشغول به فعالیت کنیم و برای آنها منبع درآمدی ایجاد نماییم. چند نفری داخل کارگاه مشغول هستند غیر مستقیم هم به صورت بازاریابی کار می کنند یعنی ما قیمت کف به خیلی ها می دهیم و آنها می روند پخش می کنند. مثلا یک روغن کنجد که الان ۴۰۰۰۰ هزار تومان است ما ۲۳۰۰۰ هزار می فروشیم و خود آن افراد ۲۷۰۰۰ تومان به فروش می رسانند.

 پایلوت کار ما در حال حاضر شهر ری است اقلام تولیدی کارگاه هم در سطح شهرستان توزیع می شود ولی در حال گسترش این کار در سطح ۱۶ شهرستان استان تهران هستیم که بتوانیم برای همه شهرستان ها یک کارگاه ایجاد کنیم که منبع درآمدی برای سرپرست خانوارها باشد.

  بعضی مواد اولیه را از خود تهران تهیه می کنیم ولی اکثریت را از شهرهای دیگر مانند مشهد و... تهیه می کنیم. بعضی مواد هم مانند کنجد که تولید ایرانی برای روغن گیری مناسب نیست و از پاکستان فرستاده می شود. ۴ مدل کنجد برای روغن گیری داریم سودانی، افغانی، هندی و پاکستانی که بهترین مدل افغانی است و در درجه بعدی پاکستانی اما چون مدل افغانی بو می دهد و خیلی ها نمی توانند تحمل کنند از مدل پاکستانی بیشتر استفاده می شود.

 ما تلاش میکنیم بهترین جنس را به مشتری بدهیم آن چیزی که الان تولید می کنیم مدل کنجد دو بار بوجار پاکستانی است. البته خیلی از کارگاه ها از کنجد های سودانی برای سود آوری استفاده می کنند.

  این بسیجی کارآفرین افزود: در حال حاضر کارگاه ما ۳۰ متر مساحت دارد. دستگاه صنعتی که در حال حاضر داریم برای کنجد، بادام، سیاه دانه، نارگیل و... استفاده می شود. دیگر دستگاه ما هسته انار و هسته انگور را می گیرد. دستگاه دیگر  برای ارده استفاده می شود. بهتر است مکان کارگاه ثابت و مشخص باشد که سازمان غذا و دارو آن مکان را تأیید کند که بتوانیم پخش کنیم و با قیمت پایین به خانوارها توزیع کنیم که آنها هم  بین فامیل و اقوام پخش کنند.

به این صورت هم کار در خانه صورت خواهد گرفت و هم درآمد ثابتی کسب خواهد شد. برای شروع کار حدود ۱۵ میلیون آن هم فقط برای کنجد هزینه لازم است. دستگاه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است کنجد و وسایل دیگر را هم باید خریداری کرد. وی به بازار رقابت محصولات اشاره و بیان کرد: اغلب مصرف کنندگان از کیفیت کنجد بی خبرند چرا که ظاهر همه کنجدها یکی است ولی از نظر کیفیت فرق دارند. این تفاوت زمانی احساس می شود که دو روغن تولیدی در کنار همدیگر گذاشته شود. مسلما روغنی که از کنجد با کیفیت بالاتر گرفته می شود دارای قیمت بیشتری هم است. وي افزود: كاهش كلسترول خون، جلوگيري از بيماري‌هاي مفصلي و آرتروز و همچنين منبع غني ويتامين اي و كلسيم موجود در کنجد سه برابر شير است. این جهادگر اقتصاد مقاومتی افزود: در واقع هر کاری را می خواهیم انجام دهیم قبل از هر چیزی باید دنبال بازار فروش آن محصول باشیم. اگر بازار فروش را مدنظر نداشته باشیم با آفت و ضرر مواجه خواهیم شد. وي در پايان علاوه بر قدرداني از سازمان بسيج سازندگي استان تهران به دليل اعطاي تسهيلات اقتصاد مقاومتي و اشتغالزايي و محرومیت زایی از دولت و دستگاه هاي مختلف درخواست داشت تا با حمايت هاي بيشتر و بهتر به جوان هاي مبتكر و تلاشگر ايراني فرصت دهند تا ميهن اسلامي خود را خود كفا و شكوفا نمايند و به بيانات مقام معظم رهبري جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات