کوهبنان با تنوع آثار تاریخی و سبک معماری متنوع آماده میزبانی از گردشگران نوروزی است.
کد خبر: ۹۰۰۰۴۹۴
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، شهرستان کوهبنان هر سال در ایام نوروز برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی اقداماتی را از جمله به روز کردن برشورها، ایجاد پایگاه‌های راهنمایی گردشگری، معرفی آثار تاریخی در ورودی‌های شهر، نصب بنر راهنمای گردشگری و اماکن تاریخی شهرستان در دستور کار دارد.

مهدی احمدی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به برنامه‌های نوروزی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و فروش محصولات در خانه آل‌طه همراه با جشنواره نوروزی در اولویت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم در خانقاه شیخ ابوسعید یکسری برنامه‌های برای استقبال مهمانان نوروزی، بحث نظافت آثار تاریخی و محیا کردن سینما موزه فسیل انجام شده است.

احمدی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین ظرفیت‌های توسعه کوهبنان، بخش میراث فرهنگی و گردشگری است و این شهرستان با وجود زلزله 30 آذر ماه آماده پذیرای مسافران نوروزی است.

شناسایی 250 اثر تاریخی در شهرستان کوهبنان

در شهرستان کوهبنان حدود 250 اثر تاریخی شناسایی شده که 33 اثر تاریخی به ثبت رسیده و بر اثر زلزله 30 آذر ماه بیشترین خسارت به این بناها وارد شده است.

خانه آل‌طه

یکی از آثار تاریخی کوهبنان که بنایی آجری و گنبدی که بر پشت بام آن بادگیری زیبا خودنمایی می‌کند، خانه آل‌طه است.

این خانه با قدمتی حدود 150 سال دارای ورودی هشت ضلعی، فضای مشجر و چنارهای چند ده ساله در حیاط مرکزی است و در شمال شهر کوهبنان قرار گرفته که در 12 بهمن 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گنبد آخوند

گنبد آخوند از دیگر بناهای تاریخی کوهنبان است.

مقبره آخوند، بنای آجری گنبدداری است با 9 دهنه ایوان و ورودی آرامگاه از قسمت جنوبی از طریق پلکان با محوطه فوقانی منتهی می‌شود.

خانقاه شیخ ابوسعید ابوالخیر

این بنا دارای 15 محراب است که سه مورد از این محراب‌ها گچ‌بری شده و مابقی سنگی و متعلق به زمان سلجوقیان است.

این مکان محل عبادت و تدریس عارفان بزرگی چون شاه نعمت‌الله‌ولی، برهان‌الدین کوهبنانی، ابواسحاق کوهبنانی و بوده و در گذشته دارای کتابخانه و راهرویی زیرزمینی نیز بوده است.

تخت لطیفی

این اثر تاریخی متعلق به زمان شاه نعمت‌الله ولی و محل تدریس و عبادت این عارف بزرگوار بوده است و مصالح به کار رفته در این تخت سنگ و ساروج است.

قلعه دختر

بسیاری این بنا را معبد آناهیتا می‌نامند، بنای مذکور متعلق به زمان ساسانیان است و برفراز قله کوه خانقاه، پلان مثلثی شکل و منحصر به فرد ساخته شده و دارای چهار برج و بارو است که هنوز سالم هستند.

سنگ نبشته

این سنگ نبشته منصوب به کمال‌الدین عبدالرزاق و متعلق به 746 سال پیش بوده و با خط نسخ نوشته شده است.

آسیاب‌های آبی

بسیاری قدمت آسیاب‌های آبی کوهبنان را هزار سال می‌دانند، هشت آسیاب آبی که به صورت متوالی و سلسله‌وار ساخته شده‌اند و از قنات ده‌ملک تغذیه می‌کنند که آسیاب هشتم هنوز دایر است.

مسجد جامع محله انصار

این مسجد قدمتی حدود پنج تا شش قرن را داراست که شاید اولین و بزرگترین و تنها مسجد جامع شهر قدیمی کوهبنان باشد.

روستای در گزک

این روستای تاریخی در 11 کیلومتری غرب کوهبنان واقع شده و دارای بافت صخره‌ای و تاریخی، برج، حمام، آکواریوم طبیعی و یک زیارتگاه است.

برج درشوئیه و افزاد

این برج متعلق به زمان قاجار بوده و کاربرد نظامی داشته است, مصالح به کار رفته در این برج، سنگ، چوب و گچ شوره است.

برج افزاد نیز متعلق به زمان قاجار بوده و در چهار کیلومتری کوهبنان و در مسیر یزد به کوهبنان واقع شده است.

تپه‌های شنی نجف‌آباد

روستای نجف‌آباد در جنوب غربی کوهبنان و در بخش طغرالجرد واقع شده است، این روستا دارای تپه‌های شنی زیبایی است که مکان مناسبی برای تفریح هستند.

حمام چماه

این حمام در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و معماری آن بسیار شبیه به حمام گنجعلیخان است.

مدرسه کاشانی

این مدرسه متعلق به دوران پهلوی و به عنوان نخستین مدرسه کوهبنان بعد از مکتب خانه و دوشاب خانه بوده که دارای کلاس‌های متعددی است و مصالح به کار رفته در این مدرسه خشت، آجر و چوب و دارای تالار ستون‌دار است.

قلعه ده‌علی

قلعه ده‌علی متعلق به 500 سال پیش و دارای 47 اتاق در دو طبقه است که برج و بارو ساخته شده و در شمال غربی کوهبنان و در روستای ده علی در مسیر کوهبنان به یزد واقع شده است.

بافت قدیم طغرالجرد

این بافت تاریخی در جنوب غرب کوهبنان و در بخش طغرالجرد واقع شده

ارسال نظرات