تعداد شعب یک بانک شاید در دیدگاه عموم مردم نشانه ی قدرت مندی یک بانک باشد اما در نظام بانک داری تعداد بالای شعب موجب کندی و رخوت فرآیند بانکداری می شود.
کد خبر: ۹۰۰۰۳۹۹
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: تعداد شعب یک بانک شاید در دیدگاه عموم مردم نشانه ی قدرت مندی یک بانک باشد اما در نظام بانک داری تعداد بالای شعب موجب کندی و رخوت فرآیند بانکداری می شود.بانک صادرات ایران برای چابک سازی و بهبود فرآیند خدمت رسانی به مشتریان مدتی است که دست به جانمایی بهتر تعداد شعب خود زده است که کاری منطقی و براساس اصل چابک سازی است.

گزارش بسیج حاکی از آن است که افزایش شعب بانک‌ها موضوعی است که  در جریان برگزاری پنجاه‌وهفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی انتقادات رئیس جمهو را نیز به همراه داشت. وی گله‌مندانه گفت که چه نیازی به وجود این تعداد شعب بانک است چرا باید فاصله شعب تا این حد کم بوده و طبق استانداردهای جهانی نباشد. روحانی به دنبال این انتقاد خود گفت که در خارج از ایران برای رفتن از یک شعبه بانک به شعبه  دیگر باید با اتوبوس یا مترو رفت در حالی که اینجا می‌توان به راحتی و با پیاده‌روی فاصله شعب بانک را طی کرد.

سیاست چابک سازی بانک صادرات با کاهش تعداد شعب

رییس جمهور این موضوع را موجب حبس شدن پول‌های مردم دانست و گفت که نیازی به وجود این همه شعبه نیست و باید این ساختمان‌ها واگذار شده و منابع حبس شده در آنها به سمت ایجاد رونق در تولید حرکت کند.

بانک صادرات ایران نیز در راستای کاهش تعداد شعبه خود اقدامات  خوبی صورت داده است.بر همین اساس از آذر ماه سال ۱۳۹۵ تا آذر ماه سال اخیر حدود ۱۷۵ شعبه از شعب بانک صادرات ایران در سراسر کشور کاهش یافته است. چنانچه هم اکنون بانک صادرات دارای ۲۳۵۰ شعبه در کشور است. البته کاهش تعداد شعب بانک صادرات با هدف و فلسفه چابک سازی بانک صورت می گیرد. بر همین اساس اما کاهش تعداد شعب  به هیچ عنوان با تعدیل نیرو همراه نبوده است به عنوان مثال وقتی میزان انباشت سرمایه در منطقه ای  کاهش می یابد، شعبه داری در آن منطقه مقرون به صرفه نبوده و سوددهی مناسبی را ندارد لذا شعبه آن منطقه منحل شده و به مناطقی که انباشت سرمایه و تجا رت وجود دارد منتقل میشود.

لذا در راستای مصوبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نقشه راه بانک صادرات،  چابک سازی بانک و افزایش ظرفیت و قوه وام دهی،تسهیلات‌دهی و تزریق منابع بیشتر به بخش تولید حدود ۱۷۵ شعبه در یک سال از شعب بانک صادرات ایران تقلیل یافت.کاهش شعب بانک با هدف سبک سازی،  افزایش سرعت عمل و دقت بیشتر و  تمرکز بهتر در جانمایی  شعب جدید است.

در این بین بانک صادرات ایران در راستای فروش املاک مازاد  با فروش و کاهش شعب خود گام گسترده‌ای برداشته است.اما همچنان این بانک در ۲۷ نقطه  جهان دارای شعبه بوده و از لحاظ گستردگی و  تعداد شعب در داخل کشور نیز در رتبه های نخست قرار دارد.

ارسال نظرات