نخست وزیر انگلیس گفت در رابطه با مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس، لندن 23 دیپلمات روسیه را اخراج می‌کند.
کد خبر: ۹۰۰۰۱۷۵
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه در پارلمان این کشور درباره مسمومیت اخیر «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس صحبت کرد و مدعی شد که روسیه در این حادثه که «در تضاد با قوانین بین‌المللی» است، «گناهکار» است.

وی با اعلام اینکه لندن ۲۳ دیپلمات روس را اخراج می‌کند، مدعی شد این افراد این افراد عوامل اطلاعاتی هستند که با پوشش دیپلماتیک در انگلیس فعالیت می‌کنند. وی گفت انگلیس روسیه را در پاسخ به نقض حقوق بشر تحریم خواهد کرد و به زودی بخشی از دارایی‌های روسیه بلوکه خواهند شد.

وی گفت انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان در کنار هم هستند و این حرکت روسیه «اقدامی مستقیم علیه انگلیس بوده و لندن با همه متحدانش در مقابله با هر تهدیدی همکاری می‌کند.»

به گفته می، اخراج این تعداد از دیپلمات‌های روس از انگلیس در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است. قرار است اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنج‌شنبه برای بحث درباره این حادثه دیدار کنند.

تعلیق تماس‌های سطح بالای لندن و مسکو

ترزا می گفت که روسیه هیچ توضیح معتبری درباره حادثه «سالزبری» ارائه نکرده است. خانم می همچنین گفت، ارتباط در سطوح بالا با روسیه به حالت تعلیق درخواهند آمد و دعوت از «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای سفر به بریتانیا لغو شده است.

نخست وزیر انگلیس گفت لندن «خواستار روابط بهتری با روسیه بود، اما وحشتناک است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه این گونه رفتار کرد.»

وی همچنین گفت انگلیس از این پس بازرسی‌های بیشتری برای روسی‌هایی که وارد بریتانیا می‌شوند، خواهد داشت و «روابط دو کشور دیگر مشابه قبل نخواهد بود.»

«جرمی کوربین» رهبر اپوزیسیون بریتانیا هم گفت که استفاده از گاز اعصاب اقدامی ناپسند است و دولت انگلیس باید با سازمان‌های منع تسلیحات شیمیایی در رابطه با مسئله اسکریپال همکاری کند. وی تاکید کرد، انگلیس و متحدانش باید از روسیه بخواهند جزییات کامل برنامه تسلیحات شیمیایی خود را سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه دهد.

یک سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه به نام «سرگئی اسکریپال» هفته گذشته در شهر سالزبری انگلیس مسموم شد. وی در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. اسکریپال به همراه دختر ۳۳ ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس بی‌هوش پیدا شدند.

به گزارش فارس،«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس تهدید کرده بود در صورتی‌ که روسیه در مرگ جاسوس سابق دو جانبه روس دخالتی داشته باشد ، انگلیس، پاسخ قاطعانه‌ای به روسیه می‌دهد.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هم روز دوشنبه روسیه را به نقش‌آفرینی در مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» متهم کرد. نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه مدعی شد اسکریپال و دخترش توسط یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده است.

روسیه همه این اتهامات را رد و انگلیس را به گمراه کردن جامعه جهانی متهم کرد. سفیر روسیه در لندن هم که امروز به وزارت خارجه انگلستان احضار شده بود، امروز به رسانه‌ها گفت در صورتی که دیپلمات‌های روس احضار شوند، روسیه مقابله به مثل می‌کند.

دولت روسیه می‌گوید لندن در حالی مسکو را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده که تاکنون هیچ مدرک معتبری که نشانه‌ای از دخالت روسیه داشته باشد، ارائه نکرده است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در واکنش به ضرب‌الاجل لندن برای توضیح مسکو درباره این حادثه، گفت روسیه همچنان خواستار دریافت نمونه‌ای از ماده شیمیایی‌ای است که انگلیس می‌گوید اسکریپال با آن مسموم شده است. لندن تاکنون از پذیرش این درخواست خودداری کرده است.

ارسال نظرات