نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی وقف و اصلاح قوانین مرتبط به آن، آمادگی قوه مقننه برای گسترش و تعمیق سنت حسنه وقف را در سطح کشور اعلام کرد.
کد خبر: ۹۰۰۰۰۳۹
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی اظهار داشت: وقف یکی از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم دین مبین اسلام است و کار کرد آن  به این شکل  است تا کسانی که می‌خواهند، اموالشان تا قیام قیامت پابرجا بماند و سود سرشار آن به‌حساب آن‌ها ریخته شود از این فریضه الهی استفاده ببرند، بنابراین وقف  اموال بهترین روش ایجاد تعامل و برقراری عدالت اقتصادی در جامعه است.

وی اضافه کرد: تأثیر اقتصادی وقف بر جامعه به این صورت است که اموالی که وقف می‌شود، در جهت نیت هدف واقف و به نفع مردم و کسانی که برایشان وقف‌شده سوق داده می‌شود تا برای نسل‌های بعدی مورداستفاده قرار گیرد.
حجت‌الاسلام مازنی ادامه داد: طبعاً این مجموعه که معمولاً شامل اموال غیرمنقولی است که وقف می‌شود و در برخی از مواقع منقول است در جهت مراقبت، نگهداری و استفاده صحیح و متناسب با نیت واقف مشکلاتی دارد که در دوره‌های مختلف، مدیریت اوقاف تلاش کرده است که این مشکلات را برطرف کند.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم یادآور شد: به نظر من وقف نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی هم از جهت رعایت نیت واقف و هم از جهت استفاده‌ای که افراد  به عنوان مستأجر از منافع موقوفه استفاده می‌کنند است ،بنابراین موضوع وقف نیازمند یک بازنگری جدی است.
وی متذکر شد: در این مورد هم اگر نیاز به اصلاح قانون باشد، مجلس این آمادگی را دارد که در این راستا به مسئولان اوقاف کمک کند تا قوانین را اصلاح و اجرا کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که  مجلس شورای اسلامی می‌تواند با نظارت خود، حقوق موقوفات و مردمی که از آن‌ها استفاده می‌کنند را متناسب با قواعد شرعی و قانونی در جامعه پیگیری و نظارت کند.
وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم سازمان اوقاف در جهت نهادینه کردن فرهنگ وقف باید از تریبون‌های مورد اعتماد مردم برای گسترش فرهنگ وقف و فرهنگ‌سازی  در این زمینه استفاده تا اعتماد آن‌ها را نسبت به این موضوع  بیش‌ازپیش جلب کند.
حجت‌الاسلام مازنی تصریح کرد: مردم باید مطمئن باشند که موقوفه‌هایی که زیر نظر سازمان اوقاف اداره می‌شود به‌صورت صحیح نگهداری و در مسیر درستی مورداستفاده قرار می‌گیرد بنابراین شفاف‌سازی می‌تواند به عنوان بهترین ابزار برای تبلیغ فرهنگ وقف مورداستفاده قرار بگیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین باید برای مردم تبیین شود که وقف چه آثار و برکاتی را در جامعه به همراه خود دارد و تأثیر آن به خوبی برای آحاد جامعه تبدیل شود.
وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد که سازمان اوقاف و امور خیریه تاکنون در جهت توسعه کمی وقف موفق بوده است و برخی از گزارش‌ها، حاکی از این است که در سال‌های اخیر روند افزایش موقوفات بیش از 13 برابر شده است و این موضوع نشان‌دهنده گسترش کمی است، اما آیا گسترش کیفی هم این‌چنین بوده است که نیازمند بررسی بیشتری در این زمینه است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامی در خصوص نقش مثبت مجلس در امر گسترش فریضه الهی وقف یاد آورد شد: مجلس و سازمان اوقاف می‌توانند با تصویب و اجرای قوانین در جهت رفع محرومیت و گسترش موقوفات برای استفاده و بهره‌برداری محرومان در جامعه گام‌های بسیار مؤثری بردارند.

منبع: فارس

ارسال نظرات