نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه باغداران بهترین سیب را تولید می‌کنند ولی نمی‌دانند کجا نگهداری کنند و چگونه بفروشند، گفت: وقتی باغداران ما هزاران تن سیب در سردخانه داشتند ما آب سیب مکزیکی وارد کردیم.
کد خبر: ۸۹۹۹۹۶۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی و به عنوان موافق استیضاح،‌اظهار داشت: مواردی که در این نطق مطرح می‌شود صدای مردمی است که مدت‌هاست در دفتر مجازی ما و در دفتر من خواسته‌اند که زبان گویای آن عزیزان باشم و خواهش می‌کنم نمایندگان محترم به حرف‌هایم گوش دهند و هنگام رای دادن‌تان خدا را شاهد قرار دهید چون کشاورزانی که بر اثر برخی سوءمدیریت‌ها چشم انتظار رای امروز مجلس هستند،در مقابل قسمی که ما خورده‌ایم ما را قضاوت خواهند کرد.

وی در خصوص مشکلات عظیم کشاورزانی که در درب وزارت جهاد کشاورزی و مجلس به اعتراض می‌پردازند، گفت: وقتی گلایه را مطرح می‌کنیم از وزارت کشاورزی می‌گویند به ما ارتباطی ندارد و من می‌خواهم ارتباطی بین قانون توزیع عادلانه آب و جهاد کشاورزی برقرار کنم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با اشاره به ماده 18 قانون توزیع عادلانه آب خاطرنشان کرد: صدور پروانه برای حق‌آبه داران طبق این ماده از قانون به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب و در بند الف آن ماده می‌گوید تقسیم، توزیع آب کشاورزی و گرفتن آب‌بها و حق‌النظارة بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و ماده 26 همین قانون توزیع آب می‌گوید وزارت نیرو هر آبی که می‌خواهد تخصیص دهد ابتدا باید از وزارت جهاد کشاورزی بپرسد و با نظر آن وزارت تخصیص دهد.

وی در عین حال افزود: من نمی‌دانم چه کسی مقصر است ولی این قانون می‌گوید وزارت جهاد کشاورزی باید در این توسعه‌ها از حق کشاورز دفاع کند. اکنون من با نماینده صنف کشاورزان یک استان حرف می‌زدم. اگر ارتباطی به وزارتخانه ندارد چرا این قانون تصویب شد و این عهد را بر دوش وزارت جهاد کشاورزی گذاشت چرا از حقوق کشاورزان دفاع نکرد.

سعیدی با بیان اینکه من از کشاورزان تمام کشور اعم از چهارمحال و بختیاری، گیلان و از کشاورزی که در آن مصاحبه به او توهین شد، می‌گویم، تصریح کرد: در مورد خرید بذر یک کشاورزی که دخترش نان می‌فروشد نماینده کشاورزانی است که بذر می‌کارند. بذری که کشاورزان می‌کارند را می‌خرد و به وزارت جهاد می‌دهد و وظیفه وزارت جهاد کشاورزی پرداخت پول این بذرهاست.

نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه تمام اظهارات من بر اساس اسناد است، خاطرنشان کرد: در یک استان ما این کشاورزان زحمتکش 5 میلیارد مطالبه دارند. آن بخشش که وام بوده است با سود 21 درصد و 28درصد به آنها داده‌اند و سود وام را پرداخت می‌کند. خدا را گواه می‌گیرم که می‌گوید 600 میلیون سود وامی است که به من داده‌اند و آن را به کسی داده‌ام که هزینه کرده است. ولی وزارت جهاد کشاورزی پول من را نمی‌دهد. همچنین آب و برق من را قطع کرده‌اند.

وی با طرح این سؤال که این مدیریت‌ها با چه کسی است، خاطرنشان کرد: من به نتیجه این رای کاری ندارم ولی چون در منطقه‌ای هستم که کشاورزان زیادی وجود دارند از صدق و صفای وجود کشاورزانی می‌گویم که می‌گویند درد پشت دل ماست و اکنون مطالبه دارند. در رای خودمان دقت کنیم و اگر بخواهیم رای بدهیم به وزیر بگوییم که درد کشاورزان را بشنود.

سعیدی با بیان اینکه چه کسی می‌گوید که نماینده باید بین کشاورزان معترض برود و بد و بیراه بشنود؟ که می‌شنوم، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:‌ یک بار بین کشاوران می‌آمدی و می‌گفتی درک‌تان می‌کنم. خدا می‌داند کسی که 10 روز پیش مدام به من از استیضاح می‌گفت به من زنگ زده بود و می‌گفت خانم سعیدی اشکال ندارد کوتاه بیا. گفتم تو یک تلفن می‌خواستی؟ چقدر مظلومیت باید در وجود یک کشاورز باشد؟

وی افزود: اگر چیزهایی که می‌گویم خلاف است و اگر 5 میلیارد آن بذرکار را دادید بیایید به من بگویید که پرداخت کردیم.

سعیدی با بیان اینکه طبق صحبت‌های آقای قاضی‌پور کشاورزی وجود دارد که خود زکات می‌داد ولی اکنون زکات‌گیر شده است، اظهار داشت: نمایندگان منبعی برای حمایت و کمک به کشاورزان ندارند و اگر من هم کمکی کرده‌ام از کمیته امداد و بهزیستی بوده است ولی وقتی می‌آید و می‌گوید من 20 جریب زمین کشاورزی دارم و خودم خمس و زکات می‌دادم ولی اکنون پولی ندارم که شب عید مرغ بخرم یک نفر را به خانه‌اش فرستادم و او گزارش داده که یخچال خانه‌اش خالی است. این فردی است که زمین کشاورزی دارد ولی به هر دلیل با مشکل مواجه شده که باید مدیریت‌شان کرد و باید درد پشت دلش را جواب دهیم.

نماینده مبارکه در مجلس با اشاره به ناظرین کشاورزی، تصریح کرد:‌ یک نفر به من نامه نوشته ناظرین کشاورزی در بدترین شرایط هستند که هر سال 8 ماه نظارت دارند که کل درآمد این مدت زمان به میزان یک ماه حقوق کارمند معمولی هم نیست و کل مدت نظارت تحت پوشش بیمه‌ای نیستند. با به جان خریدن خطرات محیطی و جاده‌ای برای خدمت به کشاورزان مشغول بوده‌اند.

وی افزود: باتوجه به اینکه سوابق بسیاری از ناظرین در موقع مصوبه سال 90 سی ماه کامل نبوده است از جذب در آن زمان بازمانده‌اند و اکنون که سوابق آنها قبل از 90 تاکنون است هنوز بلاتکلیفند و هر سال این ناظران را به کار می‌گیرند و بهترین سال‌های عمر و جوانی‌شان را صرف خدمت به مناطق روستایی و کشاورزی می‌کنند. ولی پس از چند سال گفته‌اند که استخدامی برای شما نیست.

سعیدی با بیان اینکه من از قوانین استخدامی خبر دارم، تصریح کرد: با این حال وزیری داریم که به من نماینده برای اعتباری که می‌خواهیم در کمیسیون بودجه جذب کنیم، پیامک می‌زند. چه درخواست وکمکی از دولت و رئیس‌جمهور برای استخدام این مظلومین کرده‌اند؟

وی در ادامه با اشاره به مشکلات دیگری در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: افزایش نامتناسب قیمت نهاده‌ها و محصولات دامی از این دست است. اکنون برای فرهنگ‌سازی برای جایگزینی محصولات زیان‌ده وزارتخانه یک گزارش دهد که برای توزیع شیر در مدارس چه کاری انجام داده است تا دفاعی از این دامداران و کشاورزان بشود.

سعیدی با تاکید بر اینکه وزارتخانه جهاد کشاورزی از موضع وزارتخانه‌ای خود موظف به حمایت از کشاورزان است، تصریح کرد: ما حتی این دفاعیات را هم از سوی وزارت جهاد کشاورزی ندیدیم.

وی ادامه دا:‌اتخاذ سیاست‌های نادرست برای حمایت مرزی از برنج، ساده لوحی در توقف خرید تضمینی شیر خام، عدم توجه به نهادینه سازی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و الگوی کشت، ایجاد نهادها‌های موازی در پیکره مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، آسیب به بخش کشاورزی با ارائه رانت به برخی شرکت‌های اقماری وزارت جهاد کشاورزی،‌ دستکاری آماری در آمار تولید وزارت جهاد کشاورزی، صادرات آب مجازی و بحران آب، افزایش شدید قیمت مواد غذایی، حبوبات و تخم‌مرغ، انتصاب برخی سیاسیون به جای برخی متخصصان در پست‌های مدیریتی، میوه شب عید و رانت برای شرکتی که خود وزیر می‌داند، کشت سراسر زمینی و مشکلاتی که در حوزه صنایع تبدیلی وجود دارد از عمده مشکلاتی است که وزارت جهاد کشاورزی با آنها روبروست.

نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه هر ساله به خاطر اینکه الگوی کشت رااز طرف وزارتخانه به کشاورزان نمی‌دهیم در برخی از آنها مازاد تولید داریم، تصریح کرد: اکنون باغداران بهترین سیب را تولید می‌کنند ولی نمی‌دانند کجا نگهداری کنند و چگونه بفروشند.

وی در پایان تاکید کرد: وقتی باغداران ما هزاران تن سیب در سردخانه داشتند ما آب سیب مکزیکی وارد کردیم.

ارسال نظرات