خبرهای داغ:
حسن رحیم پور ازغدی در خصوص گفتمان سازی انقلاب اسلامی گفت: دشمنان بهتر از ما خاطراتشان را نوشته‌ و تفسیر کرده‌اند و به جرات می‌توانم بگویم در مقابل این هجمه وارده در فضای مجازی، نویسنده خوب نداریم.
کد خبر: ۸۹۹۹۹۳۵
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

 به گزارش سرویس جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، حسن رحیم پور ازغدی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با محوریت ارزیابی و آسیب شناسی رویکرد و عملکرد نهاد‌ها و دستگاه‌های مسوول نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی گفت: زمانی که از گفتمان انقلاب اسلامی برای نسل امروز صحبت می شود، چند وجه تعبیرمی‌شود که متاسفانه اکثر این وجوده ممکن است اثرگذار نباشد.

وی افزود: بیشترین برخورد با این گفتمان، بیان خاطرات، خواندن وصیت نامه شهدا و یا بیان وقایع تاریخی از حدود سال ۴۲ تا ۵۷ و یا از دوران دفاع مقدس است، درصورتی که ما درفضای بدون رقیبت حرف نمی زنیم و فقط قرائت های ما از نیم قرن گذشته به گوش آنان نمی رسد، از سوی دیگر فرزندان ما، انگیزه های آن روزهای ما را ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نسل امروز در آخر این گفتمان می‌گوید که این سخنان برای آن‌ها چه فایده دارد؟ او سخنان ما و دشمنان را گوش می‌دهد و حتی ممکن است تفسیری متفاوت از حقیقت واقعی در ذهنش ایجاد شود، به عنوان مثال دیدیم که زمانی جای «جلاد» و «شهید» جابجا شد.

وی علت این امر را پیش فرض ها و تفسیرهای متفاوت عنوان کرده و اظهار داشت: در این حالت آنچه می خواهی برای مخاطب اثبات شود، اتفاق نمی افتد، در این فضا شنونده بر اساس آنکه حرف کدام طرف را باور کند، اطلاعات دریافتی را در آن قالب می ریزد، یعنی ممکن است در آخر به این نتیجه برسد که جنایت های منافقین از سر مظلومیت آن ها بوده است.

رحیم پور ادامه داد: در این حالت شما هر اطلاعات مخالفی بدهید دیگر اثر نمی کند، به طور مثال خاطرات منتشر شده منافقین و بنی‌صدر به قدری با برنامه ریزی نوشته‌ شده اند و وقایع را تفسیر کرده‌اند که برای نسل امروز تفکیک راست و دروغ سخت است، همینطور خارات منتشر شده درباری ها و سلطنتی ها از جمله شاه، فرح، مادر فرح، یا کتاب پرویز ثابتی با اینکه پرونده سیاهی دارد، تمام نقاط سیاه شاه را سفیده کرده و اگر جایی سیاه مانده نشان می دهد که او مقصر نیست، و این ها همه نشانه این استکه تیم قوی ای پشت نوشتن خاطرات مشغول کار کردن هستند.

وی تاکید کرد: دشمنان بهتر از ما خاطراتشان را نوشته‌ و تفسیر کرده‌اند و به جرات می‌توانم بگویم در مقابل هجمه وارده در فضای مجازی، نویسنده خوب نداریم، مقاله و پایان‌نامه در خصوص انقلاب و دفاع مقدس نوشته می‌شود، اما دیده نمی‌شود، حتی چند مستند خوب هم در این زمینه وجود ندارد ولی به جای انفعال باید به دشمن هجوم برد.

این استاد دانشگاه با بیان این که در گفتمان باید صادقانه و موجهانه صحبت کنیم، گفت: در اکثر مواقع گفتمان سوزی به جای گفتمان سازی اتفاق می افتد، چون سخنران ها و مبلغین به بحث باور صادق و موجه توجه نمی کنند، در حالیکه این موضوع در حال حاضر بسیار مهم است و اگر شما حرف حق را موجه نگویی، بازخورد خوبی دریافت نمی کنی و برعکس اگر حرف باطلی موجه جلوه کند، مورد استقبال قرار می گیرد.

وی افزود: موجه بودن چند شرط دارد:اعتماد شنونده به گوینده بسیار مهم است، دوم ایکه حرف ها درست زده شود، یعنی مطابق مقتضیات زمان، مکان و شنونده حرف ها بیان شود، امروز رسانه یک سواد است اینکه چه چیزی را بگویی، از کجا ورود به بحث کنی و از کجا بحث را به پایان برسانی، هنری است که باید سخنران های ما در بحث گفتمان انقلاب اسلامی رعایت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با این پیش بینی که تا ۱۰ سال آینده رسانه ملی وجود نخواهد داشت، گفت: در آن زمان برای هر خبری 10 تا ۲۰ تفسیر نوشته می‌شود و دیگر کنترل انتشار اخبار دست کسی نیست، از یک جهت به عدالت نزدیک می شویم اما خطر شکست هم بسیار زیاد است ولی امید داریم که هرچه ضعیف باشیم، حق قوی است.

وی ادامه داد: امام(ره) رسانه نداشتند، تنها یک ضبط صوت و یک اعلامیه برای انتشار شب نامه داشتند در مقابل شاه، تمام ظرفیت ها را بر عهده داشت، اما پیام امام(ره) قوی بود یعنی پیام قوی با رسانه ضعیف احتمال پیروزی دارد و همچنین پیام ضعیف با رسانه قوی احتمال شکست دارد اما پیام و رسانه ضعیف اصلا اثرگذار نیست.

رحیم پور تاکید کرد: باید بین حرف هایی که زده می شود با منافع مخاطب ارتباط ایجاد کرد تا صحبت اثرگذار باشد، بر این اساس لازم است که اول باور ایجاد شود، سپس منطق آن گفته شود و همینطور صحبت ها موجه جلوه کند تا مخاطب با شنیدن این حرف ها اثرپذیر شود.

وی اظهار کرد: غرب مناسبت‌هایی همچون روز کارگر، روز دانشجو که سابقا وجود داشت، جشن هالووین، ولنتاین و همینطور روز زن که ماهیت هایی ضد غربی و ضد سرمایه داری بودند را به نفع خود تغییر داد و شاید کمتر کسی بداند ۸ مارس کارگرهای زن بر علیه مواضع سرمایه داری اعتراض کردند و معمولا در کشورهای کمونیستی این اتفاق افتاد اما این جریان های ضدآمریکایی علیه غرب به گونه‌ای برنامه ریزی شد که امروز تبدیل به موضع سرمایه داری لیبرالی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با ارائه راهکاری در خصوص آگاه سازی طرفداران این جریانات در داخل کشور گفت: مراسم‌هایی همچون چهارشنبه سوری، روز بزرگداشت کوروش و هزاران موضوع دیگر که امروز در کشور اجرا می شود، پیشینه متفاوتی داشته یا اساسا بدون پیشینه است، اما امروز، کمتر کسی در این خصوص تحقیق می‌کند و من توصیه می کنم به جای حبس های مدت دار برای طرفداران این جریانات، دوره مطالعات تاریخی برای آنان برگزار شود و کسانی که توانستند نمره قبولی کسب کنند، آزاد شوند، زیرا بسیاری از این افراد از پیشینه و ماهیت اصلی این مراسم ها آگاه نیستند.

 

 

ارسال نظرات