خبرهای داغ:
آداب و رسوم کهن ایرانیان امروز دست خوش تغییر شده و چارشنبه‌ای که روزی موجب نشاط و شادی بود امروز روز غم و اندوه و ترس است.
کد خبر: ۸۹۹۹۶۷۷
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود.
در آیین کهن و باستان ایرانیان چهار شنبه سوری نیامده و چیزی به این عنوان ذکر نشده است بلکه مراسم‌ها و آیین‌هایی برای اتمام سال کهنه و شروع سال جدید و گرامیداشت این ایام بوده است که عبارت هستند از مراسم کوزه شکنی و فال گوش ایستادن و بخت گشایی و قاشق زنی و شال اندازی که در مناطق مختلف ایران رسم بوده است و در کنار آن جمع شدن مردم دور هم و دید و بازدید و صله رحم و بازی‌های سنتی بوده که، چون شب برگزار می‌شد و نور نبوده دور آتش جمع می‌شدند و به نشاط و شادابی می‌پرداختند و این در مناطق مختلف ایران رسم بوده و مردم در کنار هم ساعات خوشی را طی می‌کردند و این رسوم تا سالیان قبل نیز در کشور متداول بوده است.
اما با پیشرفت تکنولوژی و عصر نوین ارتباطات و نظم نوین جهانی، قدرت‌ها تلاش کرده و دارند تا آداب و رسوم کشور‌ها را منحرف کرده و تحریف نموده و آنچه خود می‌خواهند را با آن مخلوط و ارائه نماینده که اینجاست که می‌بینیم چهارشنبه سوری تبدیل به چهار شنبه سوزی و جنگ و دعوا و نزاع و اختشاشات می‌شود و به معضلی بزرگ در کشور تبدیل می‌شود در صورتی که اصل و بنیان این حرکت ایجاد نشاط و شادابی در در کنار هم بودن خانواده‌ها و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با ارائه بازی‌های سنتی و خلاقانه و تفریحات سالم بوده است.
یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که تمامی آیین‌ها و یادمان‌هایی که مردم ایران در عصر‌های گوناگون بر پا می‌کردند و بخشی از آن‌ها همچنان در فرهنگ این سرزمین است، با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آنها، اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان، در قالب نمادها، نمایش‌ها و آیین‌های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود.
رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچ کدام از این آیین‌ها دیده نمی‌شود. بهتر است بگوییم، کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می‌گیرند، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند و باید مراقب باشیم که فرهنگ‌های کهن ما درست به نسل‌های بعد منتقل شود و در اینجا همه آحاد جامعه نقش دارند به خصوص خانواده‌ها که باید در این مسیر فرزندان خود را هدایت کنند و آن‌ها را با رسوم واقعی آشنا و از توطئه‌هایی که پیش پای نسل جوان و نوجوان جامعه است مراقبت کنند.
آداب و رسوم ما مورد هجمه دشمنان است چرا که آنهنا نمی‌خواهند ایران اسلامی با نشاط و شاداب و انقلابی و اسلامی باشد و همگان به خصوص خانواده‌ها باید مراقب باشند و این شادی‌ها را با سهل انگاری خود تبدیل به عزا و مصیبت نکنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها