بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان:

فضای مجازی نویسندگان و مخاطبان آثار ادبی را افزایش می دهد

حسینی نیک گفت: فضای مجازی نه تنها جای کتاب های کاغذی را نگرفته بلکه قابلیت های جدیدی را هم ایجاد کرده و این مسئله بسیار خوب است و در آینده هم نویسندگان و مخاطبان بیشتری پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۸۹۹۹۶۶۳
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع تجربه دیجیتالی شدن شعر و ادبیات داستانی معاصر و با حضور سید عباس حسینی نیک  ناشر، عضو هیئت علمی دانشگاه و بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان به روی آنتن رفت.

حسینی نیک در ابتدای مطلب و در رابطه با سابقه شکل گیری شعر و ادبیات دیجیتال اظهار داشت: حمایت از آثار ادبی و هنری در کشور ما نسبت به دنیا سابقه چندانی ندارد.

وی افزود: سابقه حمایت از آثار ادبی و هنری به سال 1348 با تصویب قانون حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان بر می گردد این درحالی است که کنوانسیون اصلی 100 سال قبل از سال 48 تاسیس شد.

بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان خاطرنشان کرد: بنابراین ما 100 سال از حمایت آثار ادبی و هنری عقب تر هستیم و تا آن زمان قانونی نداشتیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: در اوایل دهه 70 دستگاه های رایانه و دیجیتال وارد ایران شد که از سرعت بالایی هم برخوردار نبودند.

حسینی نیک گفت: قانونی که درسال 48 تصویب شده است امروز هم از فضای مجازی حمایت می کند. علت آن هم این است که در حقوق مالکیت فکری ما از ایده ها حمایت می کنیم ایده ها باید به فعلیت برسند تا حمایت شوند. لذا با همین اصل فضای مجازی هم حمایت می شود.

وی مطرح کرد: ما در مالکیت حقوق ادبی معتقدیم اعلی درجه مواردی که در حقوق از آن حمایت می کنیم حوزه شعر و ادبیات است.

بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان بیان داشت: مخاطب همه رسانه ها چه مکتوب و چه فضای مجازی خود انسان ها هستند. قبل از فضای مجازی رسانه هایی وجود داشتند که نیازهای فکری انسان ها را برطرف می کردند شاید اعلی درجه مسائل علمی که جامعه به آن نیاز دارد و با آن هم برطرف می شود کتاب ها و بعد از آن مجلات و مقالات و روزنامه ها بوده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: از نظر بنده فضای مجازی نه تنها جای کتاب های کاغذی را نگرفته بلکه قابلیت های جدیدی را هم ایجاد کرده و این مسئله بسیار خوب است و در آینده هم نویسندگان و مخاطبان بیشتری پیدا خواهد کرد.

حسینی نیک در رابطه با حکم  نشر بدون مجوز آثار در فضای مجازی مطرح کرد: مجوز نهادهایی مانند وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و یا دیگر نهادها دلیل بر اثبات حقوق فکری برای اثر نیست. فرد باید پدیدآورنده ها را به نحوی اثبات کند که  اصالت اثر با آنها است.

بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان ابراز داشت: تکثیر غیرقانونی آثار ادبی در فضای مجازی و غیر آن ممنوع است و مجازات دارد؛ لذا تکثیر آثار ادبی باید از طریق روش های قانونی انجام شود.

 

ارسال نظرات