آیت‌الله ری‌شهری در درس تفسیر قرآن:
آیت‌الله ری‌شهری درتفسیر آیاتی ازسوره مبارکه«بقره»بابیان اینکه خداوندنسبت به افرادی که بخشی ازدین را می‌پذیرندوبخشی رارها می‌کنند هشدارداده است، گفت:جامعه دینی التقاطی بایددرانتظارخواری دنیوی و عذاب اخروی باشد.
کد خبر: ۸۹۹۹۶۴۲
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه‌ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره در بیان اقسام کفر نکوهیده گفت: کفر جهودی شامل کفرعلمی و کفر جهلی می‌شود و نیز کفر نعمت و کفر معصیت به معنای نافرمانی خداوند سبحان از اقسام کفر نکوهیده به شمار می‌رود.

وی با استناد به آیه 85 سوره مبارکه بقره اظهار داشت: در این آیه شریفه آمده است که آیا به بعضی از کتب ایمان می‌آورید و بعضی دیگر را کافر می‌شوید؟ و جزای کسی که چنین کند جز خواری در زندگی دنیا چیزی نیست در این آیه شریفه خزی به معنای ذلت و پستی و خواری است و خدا در موارد عدیده‌ای آنها را خوار و ذلیل کرد و البته در انتهای آیه شریفه تصریح شده است که روز قیامت به طرف شدیدترین عذاب بر می‌گردند به سبب اعمالشان و آنچه کسب کرده‌اند که خداوند از آنچه می‌کنید غافل نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خدای متعال در آیه 85 سوره مبارکه بقره نسبت به خطر التقاط  و افرادی که بخشی از دین را می‌پذیرند و بخشی را رها می‌کنند به طوری که به احکام فردی عمل می‌کنند ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوتند هشدار داده است و بر همین مبنا جامعه دینی التقاطی باید در انتظار خواری دنیوی و عذاب اخروی باشند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه توضیح آیه 85 سوره مبارکه بقره  که در آن خدای متعال بنی اسرائیل را سرزنش مى‏‌کند که باوجود پیمان و میثاقى که داشتند، همدیگر را کشتند و یکدیگر را از سرزمین‏‌ها و خانه‌های شان بیرون کردند و به عاقبت سختی دچار شدند، گفت: نشانه ایمان واقعی التزام عملی به احکامی است که حتی مطابق میل انسان نیست.

آیت الله محمدی ری‌شهری همچنین با استناد به آیات 30 تا 34 سوره مبارکه بقره گفت: خدای متعال می‌فرماید «به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس همگان سجده کردند، مگر ابلیس که خوددارى کرد و تکبّر ورزید و از کافران بود»، از این رو بنیانگذار دین التقاطی شیطان شناخته می‌شود که سال‌ها به عبادت می‌پرداخت اما از دستور خدای متعال سرباز زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با استناد به روایتی در شأن نزول آیه شریفه «وإن کادوا لیفتنونک عن الذی اوحینا الیک» افزود: این آیه طبق روایت درباره قبیله‌ای است که به پیغمبر(ص) گفتند: ما حاضریم مسلمان شویم، با شما همراهی کنیم، به سه شرط: اول اینکه شما در نمازتان خم می‌شوید و سپس به خاک می‌افتید و سجده می‌کنید. این‌ کار برای ما بسیار دشوار است. این کار را از ما بردارید. روی خاک افتادن، در ‌شأن ما نیست (آنها از اشراف بودند و تکبر و تفرعن داشتند)؛ دوم آنکه بت‌ها را به دست خود نشکنیم؛ و سوم آنکه، یک سال دیگر از بت لات استفاده کنیم. در این باره قرآن می‌فرماید«نزدیک بود که تحت تأثیر قرار گیری» و سپس خدای متعال می‌فرماید: «اگر چنین کاری کرده بودی، دو برابر آنچه دیگران در چنین موردی مجازات می‌شدند، تو را مجازات می‌کردیم، و دیگر هیچ‌کس در‌برابر خدا تو را یاری نمی‌کرد».

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان پس از تبیین انواع کفر و کفّار تصریح کرد: مقصود از کفّاری که در آیه ششم سوره بقره به آنها اشاره شده و دعوت پیامبر و هشدار او در آنها تأثیری ندارد هر غیر مسلمانی نیست، بلکه کسانی است که پس از بعثت پیامبر(ص) و روشن شدن حقیقت در برابر او ایستادند و نبوت را انکار کردند یعنی کافران معاند و لجباز.

ارسال نظرات