دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور می توانند با یک برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدت نقش خود را در بازگرداندن هوای پاک به خوزستان ایفا کنند.
کد خبر: ۸۹۹۹۵۸۹
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج، ناصر ملائی دبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا در یادداشتی نوشت: خوزستان به عنوان یکی از استان‌های جنوبی کشورمان در طول تاریخ حوادث بسیاری را پشت سر گذاشته است که یکی از این حوادث هشت سال جنگ تحمیلی به شمار می‌رود و مردم خوزستان با تعصب مثال‌زدنی و وطن‌دوستی در کنار سایر مردم کشورمان از مرزهای میهن اسلامی دفاع کردند و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کردند.

خوزستان؛ریزگردها، راهیان نور و یک پیشنهاد

خوزستان چند سالی است که به دلیل برخی شرایط طبیعی و غیرطبیعی هراز چندگاهی دچار آلودگی شدید هوا می‌شود و تبعات آن نیز برای مردم این استان به ویژه کسانی که با برخی بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌شود بنابراین لازم است دست‌اندرکاران و مسئولان ذیربط برای رفع یا حداقل کاهش این آلودگی اقدامات لازم را انجام دهند. هر چند نمی‌توان اقدامات انجام شده را در این راستا نادیده گرفت اما واقعیت این است که تحقق رفع کامل یا حداقل کاهش آلودگی هوا در برخی ماه‌ها و روزهای سال در خوزستان به یک اقدام ملی و همه جانبه نیاز دارد.

در وهله اول وقتی از اقدام ملی و همه جانبه سخن به میان می‌آید شاید بحث‌های مالی این اقدام در درجه اول توجه و اهمیت قرار بگیرد اما نگاهی به گذشته نشان می‌دهد بهره‌گیری از توان مردمی می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند. مردم ایران همانطوریکه در طول جنگ مردم خوزستان را تنها نگذاشتند این بار نیز می‌توانند در راستای حفظ محیط زیست و کاهش مشکلات آلودگی هوا، در کنار مردم خوزستان قرار بگیرند و این احساس را در آنها تقویت کنند که باز هم تنها نیستند. ایران اسلامی در طول هشت سال جنگ تحمیلی نه تنها با عراق بلکه با چندین کشور جنگید و با وجود کمبود امکانات اما با بهره‌گیری از توان و اراده مردمی این واقعه بزرگ را پشت سر گذاشت بنابراین برای رفع مشکلی همچون آلودگی هوا نیز می‌تواند از این توان نهایت بهره‌برداری را ببرد.

چند سالی است که علاقه‌مندان به بازدید از مناطق عملیاتی و جبهه‌های حماسه و ایثار در ایام عید به خوزستان سفر می‌کنند که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها را جوانان تشکیل می‌دهند. جوانانی که در برهه‌های مختلف امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و اگر بتوان این نیروی جوان را مثلا در طول حضور چند روزه‌شان در مناطق عملیاتی دفاع مقدس خوزستان تشویق به کاشت نهال کرد نتیجه چنین اقدامی می‌تواند بخش بزرگی از مشکل آلودگی هوا و ریزگردها را در سال‌های آینده در خوزستان رفع کند بنابراین به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور باید با یک برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدت نقش خود را در بازگرداندن هوای پاک به خوزستان ایفا کنند و البته در این میان دستگاه‌های اجرایی کشور باید با تامین ضروریات و زیرساخت‌های این اقدام بزرگ، جوانان را یاری کنند.

در کنار نتایجی که از درخت‌کاری توسط زائران راهیان نور در خوزستان به دست می‌آید باید به این نکته هم توجه کنیم که در کنار هم قرار گرفتن جوانان نه تنها مشکلی را در بحث ریزگردها و آلودگی هوا رفع خواهد کرد بلکه می‌تواند مکان و موقعیت بسیار راهبردی در جهت هم فکری جوانان و جمع‌آوری پیشنهادات در راستای رفع برخی دیگر از مشکلات محسوب شود و یک بار دیگر ثابت کند که همانطور که همه اقوام و مذاهب در هشت سال جنگ تحمیلی در کنار هم از خاک کشور در مقابل تعدی دشمنان دفاع کردند این بار نیز می‌توانند در کنار هم و با کمک دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشکل هموطنان را در خوزستان رفع کنند.

از جنبه دیگر می‌توان به این نوع نگاه و اقدام،ایثار اجتماعی هم نام نهاد ایثاری که از معرفت دیگرخواهی ناشی می‌شود و یکی از تبعات آن تقویت وحدت ملی و تفکر کلان هر یک از افراد جامعه در قبال مشکلات دیگر هموطنان است.

ارسال نظرات