پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری تشریح کرد:
صالحی با اشاره به جایگاه صنایع فرهنگی در کشور گفت: مقام معظم رهبری به تهاجم فرهنگی اشارات فراوانی می کنند و این نشان می دهد ما در عرصه جنگ فرهنگی هستیم. لذا نوع سیاست گذاری باید دفاعی باشد.
کد خبر: ۸۹۹۹۲۰۶
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع سیاست گذاری توسعه صنایع فرهنگی در کشور و چالش های آن و با حضور حجت الاسلام امید صالحی پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری روانه آنتن شد.

حجت الاسلام صالحی در آغاز مطلب اظهار داشت: صنایع فرهنگی مسئله ای است که بعد از جنگ جهانی دوم توسط مکتب فرانکفورت به صنعت سینما وارد شد.

وی افزود: این مکتب صنایع فرهنگی را صرفاً تولید برای سرگرمی و تجارت می دانست اما به تدریج و به ویژه اخیراً این واژه مفهوم خود را از دست داد و امروزه کشورهای توسعه یافته برای صنایع فرهنگی قابلیت رشد اقتصادی قائل هستند و نگاه درآمدزایی به این موضوع دارند.

این پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: صنایع فرهنگی موارد بسیار زیادی را اعم از صنعت عتیقه، پیشینه های تاریخی، انواع رسانه ها، نرم افزارهای اجتماعی، طراحی خانه ها، پوستر و انواع هنر ظریف در بر می گیرد.

حجت الاسلام صالحی بیان داشت: در اسناد بالادستی قرار بر این است که کلیه کارهای فرهنگی به خود مردم واگذار شود اما متاسفانه در عمل دولت حاکمیت دارد و همه امور را به دست خود گرفته است.

وی با اشاره به مفاهیم کلی اقتصاد مقاومتی گفت: محور اصلی اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است و این قابلیت تماماً در فرهنگ و صنایع فرهنگی وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه فرهنگی و هنری تصریح کرد: در عصر ارتباطات جامعه می تواند ابزار صنایع فرهنگی را تولید کند. در حال حاضر دستگاه های متعددی مانند شورای عالی سیاست گذاری فرهنگی، وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و غیره متولی فرهنگ هستند و همین تعدد این مراکز باعث شده تصمیم واحدی برای صنایع فرهنگی اتخاذ نشود.

حجت الاسلام صالحی ابراز داشت: بنابراین باید نهاد مستقلی وجود داشته باشد. ثمره این بلاتکلیفی افزایش واردات به کشورمان است.

وی با اشاره به جایگاه صنایع فرهنگی در کشور مطرح کرد: دو دهه است که مقام معظم رهبری به شبیخون فرهنگی اشاره می کنند و این نشان می دهد که ما در عرصه جنگ فرهنگی قرار گرفته ایم. لذا نوع سیاست گذاری باید دفاعی باشد و متاسفانه اینگونه نیست.

این پژوهشگر فرهنگی و هنری ابراز داشت: هنوز این باور وجود ندارد که ما در عرصه جنگ فرهنگی قرار گرفته ایم و لذا تولید هم به سمت دفاع نمی رود.

حجت الاسلام صالحی اظهار کرد: اهمیت دادن به توان بخش خصوصی حلقه مفقوده در این حوزه است. دولت و سیاست گذاران باید به این سمت و سو بروند که کارگاه های کوچک و صنایع بزرگ توسعه پیدا کنند و فعالیت کنند.

 

ارسال نظرات