خبرهای داغ:
پنجمین جلد از دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» زیر نظر «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و ویراستاری علمی محمد جعفری (قنواتی) و اصغر کریمی منتشر شد.
کد خبر: ۸۹۹۹۰۳۹
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است. این دانشنامه عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی‌گیرد که در ۲۰ کد طبقه بندی شده است. خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب ورسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیت‌ها و صاحب نظران تاثیرگذار در این زمینه، کتابها و متون فولکلوریک برخی از کد های این مجموعه است. فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران بخش های مختلف این دانشنامه را تشکیل می‌دهد.

بیش از ۱۲۰ پژوهشگر و مؤلف ایرانی و خارجی با این دانشنامه همکاری مداوم داشته و تحقیق و تألیف مقالات آن را برعهده دارند. شماری از مؤلفان و پژوهشگران همکار با این دانشنامه در زمره برجسته‌ترین دانشمندان و محققان ایران و جهان هستند و برخی دیگر دانش‌آموختگان جوانی هستند که با گذراندن دوره‌های آموزشی در این بخش به پژوهشگران و مؤلفان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.

جلد پنجم دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» به حرف های «ز»، «ژ»، «س» و «ش» اختصاص دارد و دارای ۲۸۸ مدخل است که با مدخل «زمینه خوانی» شروع می‌شود و با مدخل «ششه به در» پایان می یابد.

جلد پنجم دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» در ۷۶۰ صفحه در قطع رحلی با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۸۵ هزار تومان از سوی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده و در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان قرار گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها