هر ساله با قرار گرفتن در آستانه عید نوروز، قیمت پارچه در بازار روز بندرعباس دچار نوساناتی می شود که اغلب فرشندگان پارچه علت گرانی آن را افزایش قیمت درهم در کشورهای عربی می دانند.
کد خبر: ۸۹۹۹۰۱۵
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از هرمزپرس؛ شلوغی بازارها  خبر از نزدیک شدن به عید نوروز را می دهند که به رسم کهن ایرانیان باستان در روز عید همگی لباس های نو بپوشند، ماندگاری این رسم باعث شده تا اکنون نیز مردم در آستانه عید نوروز برای خرید شب عید به بازارها و مجتمع های تجاری سر بزنند.

از آنجایی که حفظ آداب و رسوم برای مردم هرمزگان اهمیت دارد، زنان هرمزگانی با پوشیدن لباس های بومی در روز عید و رفتن به منازل اقوام و فامیل در آن روز، سعی می کنند فرهنگ دیرینه خود را حفظ کنند.

در گذشته طرح هایی که بر روی پارچه ها قرار داشت،که در گذر زمان این طرح ها دچار تغییراتی شد و هنر سنتی بومی مردم هرمزگان با طرح های امروزی ترکیب شده است، به همین دلیل پارچه هایی که برای دوخت لباس  بندری به کار می رود یکی از گران ترین نوع پارچه ها در کشور محسوب می شود.

هر ساله مهمانان نوروزی پیش از شروع تعطیلات عید ضمن بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری به دلیل تنوع و ارزان بودن قیمت باعث می شود تا آنان برای خرید به بازارهایی که در شهرهای مختلف هرمزگان وجود دارند، بروند.

 

اما  افزایش قیمت در رابطه با لباس های بومی هرمزگان موضوعی است که هر ساله با نزدیک شدن به بهار،موجب ایجاد دغدغه برای خانواده های هرمزگانی می شود.

در واقع  شهروندان هرمزگانی از افزایش قیمتی که از اوایل اسفند ماه به بهانه های مختلف توسط فروشندگان صورت می گیرد گلایه مندند.

محمد رحیمی، پارچه فروش هرمزگانی در گفت و گو با خبرنگار هرمزپرس، با اشاره به اینکه پارچه ها را از کشورهای عربی خریداری می کنند و با واسطه از پاکستان وارد کشور می کنند، اظهار کرد: گران شدن درهم در آستانه عید و افزایش قیمت خرید پارچه ها در کشورهای عربی باعث می شود تا فروشندگان پارچه نیز، آن ها را در بازارها با قیمتی گران تر از قبل به فروش برسانند.

این پارچه فروش هرمزگانی بیان کرد: اسفند ماه به دلیل افزایش خرید مردم و جلوگیری از اینکه تعداد پارچه ها کافی نباشد، برخی از آن ها را از چند ماه قبل خریداری می کنیم و در انباریمان قرار می دهیم.

رحیمی بیان کرد: لباس های بندری در ایام تعطیلات نیز مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد و پارچه هایی که در طول سال به فروش نرسیده با قیمت ارزان تر را می توان در این ایام به فروش رساند.

وی خاطر نشان کرد: اگر کارخانه  تولید پارچه های بومی در بندرعباس وجود داشت، مغازه داران نیز مجبور نبودند برای خرید به کشورهایی نظیر هندوستان و پاکستان بروند تا با افزایش قیمت درهم، دلار و روپیه در آن کشورها، پارچه های خود را با قیمتی گران تر در روزهای پایانی سال به مردم کشورمان بفروشیم.

گرانی پارچه در آستانه عید نوروز روال همیشگی بازار

مهدیس زارعی، شهروندهرمزگانی در گفت و گو با خبرنگار هرمزپرس، اظهار کرد: اکنون چندمین روز است که برای خرید به بازار روز بندرعباس می آیم و هر روز نیز شاهد افزایش قیمت همان جنس های روز قبل هستم.

شهروند هرمزگانی گفت: گرانی پارچه در این ایام در واقع روال هر ساله مغازه داران است، چرا که مردم در این ایام مجبور به خرید هستند.

زارعی با بیان اینکه دو فرزند دارد، افزود: اغلب خانواده ها قبل از فرا رسیدن اسفند ماه حقوق خود را برای خریدهای نوروزی برنامه ریزی می کنند، اما افزایش قیمت موجب ایجاد مشکلات اقتصادی برای خانواده می شود.

وی با اشاره به اینکه تامین هزینه های خرید عیدانه برای خانواده ها مشکل است، خاطرنشان کرد: گرانی کالا ها در روزهای پایانی سال باعث می شود حقوق خانواده های در روزهای اول ماه اسفند خرج شود.

نظارت در بازار مانع افزایش خودسرانه قیمت ها

مینا رنجبرزاده، شهروند بندرعباسی در گفت وگو با خبرنگار هرمزپرس، اظهار کرد: پارچه یکی از ضرروری ترین نیازهای بانوان هرمزگانی است.

شهروند بندرعباسی گفت: به دلیل شباهت طرح های لباس های بندری با هندی و پاکستانی، اغلب پارچه ها از این دو کشور وارد می شوند؛ به همین دلیل هر ساله نزدیک به عید نوروز وقتی از فروشندگان جویای علت تغییر قیمت می شویم اکثرا به تغییر قیمت درهم اشاره می کنند.

وی افزود: نبود کارخانه تولید پارچه با طرح های بومی در دربندرعباس یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث شده هر ساله شهروندان هرمزگانی برای حفظ سنت های خود و خرید پارچه بهای زیادی بپردازند.

رنجبرزاده عنوان کرد: این افزایش قیمت نه تنها در پارچه ها بلکه در دمپایی ها و چادرهای بندری نیز دیده می شود و موضوع قابل این است که طرح های کالاهای هندی و پاکستانی در حال تغییر سبک پوشش لباس های بندری هستند.

شهروند بندرعباسی با بیان اینکه در ایام نوروز  تولید کنندگان کشورهای عربی درهم را عامل افزایش قیمت پارچه های خود می دانند،خاطر نشان کرد: از آنجایی که اکنون در آستانه نوروز قرار داریم ، قطعا نظارت قیمت ها در بازار می تواند از افزایش خودسرانه قیمت توسط فروشندگان جلوگیری کند.

ارسال نظرات