مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری های نرم:

خلاقیت، جوهره اصلی صنایع فرهنگی و خلاق است

پایدار فرد گفت: باید فضایی را ایجاد کنیم که افراد خلاق خود را بروز دهند. خلاقیت جوهره اصلی صنایع خلاقیت و فرهنگی است.
کد خبر: ۸۹۹۸۶۹۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع راه اندازی پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و با حضور سهیل پایدار فرد مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.

پایدارفرد در آغاز مطلب با اشاره به تعریفی از پارک علم و فناوری بیان داشت: برای ایجاد شرکت و کسب و کار باید فضای مساعدی وجود داشته باشد و تنها وام دادن موجب اشتغال زایی و کارآفرینی نخواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از عناصر اصلی برای کارآفرینی ایجاد پارک علم و فناوری است. بدین صورت که شرکت ها می توانند در پارک ها مستقر شوند و کار کنند و در حقیقت نتیجه اکوسیستم را می توان در پارک علم و فناوری مشاهده کرد.

مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری های نرم خاطرنشان کرد: اولین پارک علم وفناوری که در ایران تاسیس شد پارک پردیس است اما در کنار آن اکثر دانشگاه های دولتی در استان ها پارک علم و فناوری تاسیس کرده اند که البته عملاً  یک فضای فیزیکی به آن تخصیص داده شد و بعد هم به بنگاه های املاک تبدیل شد.

پایدار فرد تصریح کرد: ما سعی کردیم با نگاه جامعی نقش پارک ها را در حوزه صنایع فرهنگی بررسی کنیم.

وی با اشاره به دلایل لزوم حمایت از راه اندازی این پارک ها گفت: اولین دلیل این است که پارک های دیگر شناختی از حوزه صنایع فرهنگی و نرم و خلاق ندارند.

مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دلیل دوم عنوان کرد: در حوزه صنایع خلاق، مکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا پارک باید فراملی و فرامنطقه ای باشد.

پایدار فرد در رابطه با موانع گسترش حوزه نفوذ و دلایل شکست تاسیس پارک های علم و فناوری مطرح کرد: اکثر پارک ها وابسته به دانشگاه های شهر هستند و فقط به همان نقطه خدمت رسانی می کنند.ضمن اینکه منابع آنها نیز محدود است.

مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری های نرم اظهار کرد: مهم ترین مشکل ما در پارک های علم و فناوری این است که خدمت اصلی آنها خدمت دادن به یک منطقه شده است. لذا باید هم افزایی میان تیم های نوآور ایجاد شود.

وی ابراز داشت: شکل گیری صنایع خلاق حاصل تغییر شیوه معاش هنرمندان بود. به تدریج با شکل گیری طبقه متوسط بازار آزاد و بازار فرهنگی شکل گرفت.

پایدار فرد گفت: شکل گیری طبقه خلاق به سه زیر ساخت استعداد، تکنولوژی و تساعد نیاز دارد. ما در حوزه پارک علم و فناوری صنایع نرم و فرهنگی و صنایع خلاق به دنبال فضایی هستیم که این سه ویژگی را داشته باشد.

مدیر مالکیت فردی ستاد توسعه فناوری های نرم گفت: باید فضایی را ایجاد کنیم که افراد خلاقیت خود را بروز دهند. خلاقیت جوهره اصلی صنایع خلاقیت و فرهنگی است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار