کارشناس علوم قرآنی گفت: امانت باید در نزد کسی گذاشته شود که معروف به صداقت و راستی است. اگر کسی شهرتی مبنی بر دروغگویی و ناحق کردن حق دارد اعتماد به او برای سپردن امانت درست نیست.
کد خبر: ۸۹۹۸۶۸۷
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، جت الاسلام والمسلمین عطاءالله میرزاده کارشناس علوم قرآنی درباره  صداقت اخلاقی در بندگان، گفت: اگر تدین در یک فرد هم نباشد اما در رفتار صداقت داشته،  قابل اعتماد و راستگو باشد مسئله مهمی است و برای امانت گذارنده هم این مسئله اهمیت دارد.

جواب خیانت در امانت، در دنیا و نیز در آخرت داده می شود/ طرفین امانت باید صداقت را پیشه کنند////دوشنبه

وی در همین راستا افزود: امانت باید در نزد کسی گذاشته شود که معروف به صداقت و راستی است. اگر کسی شهرتی مبنی بر دروغگویی و ناحق کردن حق دارد اعتماد به او برای سپردن امانت درست نیست.

این کارشناس علوم قرآنی درباره لوازم امانت، اظهار کرد: صداقت در هر دو طرف امانت باید وجود داشته باشد و به عبارتی طرفینی است؛ چون اگر امانت گذارنده هم آدم صادقی نباشد ممکن است ادعایی خارج از آنچه به امانت سپرده، داشته باشد. مثلا ادعا کند ماشینی که امانت داده، معیوب نبوده در حالی که شاید از قبل داشته است. بنابراین فرد پذیرنده امانت نباید از هر شخصی مال امانی را قبول کند و باید طرف مقابل خود را بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین میرزاده به عقاب خداوند در رعایت نکردن شرایط نگهداری امانت اشاره کرد و توضیح داد: در سوره مبارکه النساء آیه 58 آمده است: إنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها وَإِذا حَكَمتُم بَينَ النّاسِ أَن تَحكُموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعًا بَصيرًا".  "خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست". خداوند در این آیه تاکید کرده که باید امانات برگردانده شود و حقی بر سرپیچی از این امر وجود ندارد و مانند سایر اوامر الهی که اگر نادیده گرفته شوند با مجازات روبرو می شوند.

خیانت در امانت

وی خاطرنشان کرد: خداوند به هیچ شکل خدا اجازه تخطی در زمینه امانتداری را نمی دهد. حتی گفته می شود اگر امانت گذارنده کافر هم بود، حق ندارید در این مورد تخطی کنید. از این تاکیدات مشخص می شود که عِقاب الهی در پی خیانت در امانت وجود دارد و اگر خیانت در امانت کردیم باید فکر آبروی دنیای خود باشیم چرا که این کار آثاری در دنیا خواهد داشت و  باید از این مساله بترسیم که این کوتاهی و خیانت را باید در دنیا جواب داده  و  عذابی در آخرت هم در پیش خواهیم داشت است چرا که در پس  هر حرامی و ترک هر واجبی، مکافات و عقابی وجود دارد.  

ارسال نظرات