سید ساجد یعقوبی
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی:
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تلاطم خارجی می‌باشد به طوری که معنی اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی فرق بسیار دارد، زیرا در اقتصاد مقاومتی بر مصرف واقعی تاکید می‌شود، ولی در اقتصاد ریاضتی هدف کشیدن ریاضت و صبر به کمبودهاست.
کد خبر: ۸۹۹۸۶۱۱
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سجاد مهدی در مقاله ای آورده است:

بعد از اینکه دشمنان نظام اسلامی از جنگ نظامی و تهاجم همه جانبه به کشور ناامید شدند و نقشه های آنها در بر اندازی های کودتا مانند و آشوب طلبانه بر باد رفت دشمنان راه جدیدی را در ایجاد تو طئه علیه نظام اسلامی گشودند که این راه جنگ نرم به انواع واقسام مختلف میباشد.

رهبر معظم انقلاب نیز که در بیان حقایق و واقعیتهای روز کشور و جهان یگانه مرد سیاست به حساب می آید با پی بردن به این مهم بزرگ سالهای متوالی را با طرح گفتمان های جدید شروع کردند که این مقوله از سال 80به بعد بعنوان یک اولویت مهم کاری معین گشت.

دشمنان نظام اسلامی جنگ نرم را ابتدا با تهاجم فرهنگی شروع کردند و سپس روی ایجاد اغتشاشات داخلی در کشور و کودتاهای کور متمرکز شدند که ازجمله اینها به واقعه کوی دانشگاه و کودتای سال 78و ناآرامی های بعضی شهرها در سال 82اشاره کرد.

بعد از اینکه اینها در رسیدن به هدف خود ناموفق ماندند جبهه جنگ نرم را روی مسائل اقتصادی باز کردند که این مهم از سال86به بعد اتفاق افتاد که رهبر معظم انقلاب نیز در اجتماع عظیم نوروز سال 84 بر اینکه دشمن روی مسائل اقتصادی متمرکز خواهد شد تاکید کرده وبر رسیدن به اعتماد به نفس ملی انگشت تاکید گذاشتند که شروع تحریم های غرب علیه نظام اسلامی و مردم ایران به بهانه ی فعالیتهای هسته ای آغاز این جنگ نرم اقتصادی به حساب میرفت.

رهبر معظم انقلاب نیز با نامگذاری سال 87 به عنوان نوآوری و شکوفایی آغاز مبارزه همه جانبه با تهاجم جنگ نرم اقتصادی را کلید زدند دشمنان نظام اسلامی در جنگ نرم اقتصادی جایی پیش رفتند که در برهه ای از زمان تحریم های خویش را طوری طراحی نمودند که به نظر آن ها نظام اسلامی در عرض شش ماه به زانو در می آمد و عقب می نشست ولی ایستادگی مردم مسلمان ایران سبب شد که بخش عظیمی از جنگ نرم دشمن به دست خودشان که همان تحریم های به اصطلاح فلج کننده اقتصادی بود بر چیده شود.

مقام معظم رهبری در تبیین عدم وابستگی به خارج اقتصاد مقاومتی را به عنوان تنها راه نجات کشور معرفی کرده و ضمن بیان دیدگاه های مختلف و زمینه های اجرای مسائل مربوط به این مهم را تشریح و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ نمودند.

اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تلاطم خارجی می باشد به طوری که معنی اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی فرق بسیار دارد زیرا در اقتصاد مقاومتی بر مصرف واقعی تاکید می شود ولی در اقتصاد ریاضتی هدف کشیدن ریاضت و صبر به کمبودهاست.

درحالیکه اقتصاد مقاومتی بر رفع کمبود ها و پر کردن خلاء های اقتصادی تاکید می نماید که از جمله مباحث مهم اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال می باشد اگر در کشوری تولید با ظرفیت تمام صورت گیرد هم در این کشور رشد اقتصادی اتفاق می افتد وهم جوانان و کسبه دارای شغل و درآمد می باشند یعنی زنجیره تولید و مصرف تکمیل می شود.

مصرف کننده با تولید ملی دارای شغل شده است با درآمد ناشی از این شغل به تولید ملی کمک می کند و تولید ملی اقتصاد کشور را بهبود می بخشد در آن صورت تصمیم گیران سیاسی با قدرت چانه زنی بیشتر در عرصه سیاسی وارد می شوند.

یکی از راه حل های گسترش تولید ملی که توسط مقام معظم رهبری (مدالظلی العالی) بر آن تاکیید فراوان شده مصرف کالاهای استاندارد داخلی ومبارزه با قاچاق کالا می باشد که رهبر معظم انقلاب بارها بر به آتش کشیدن کالای قاچاق تاکید نموده اند زیرا وقتی که تولید ملی گسترش یابد و بازار کالاهای خارجی در کشور توسط گارگاه ها و کارخانه جات داخلی تصرف شود.

رقبای خارجی با طمع ورزی ضمن دور زدن قانون صادرات و واردات با همکاری برخی از عناصر داخلی دست به واردات قاچاق کالا به قیمت ارزان می زنند که این امر باعث میشود که هم مصرف کننده داخلی به علت قیمت ارزان کالای خارجی به خرید همان کالای قاچاق روی آورد و هم تولید کننده به علت عدم فروش تولیدات خویش دچار مشکل می شود و آن گاه کارگران و کارکنان بخش های تولیدی شغل خود را از دست میدهند.

این بار درآمد که توسط یک ایرانی که تولید و مصرف می شد به جیب تولید کننده خارجی ریخته می شود و بجای رشد اقتصاد کشور اقتصاد های رقیب رشد می نمایند از دیگر عوامل مهم تا ثیر گذاری تولید و اشتغال در سیاست اقتصاد مقاوتی ایجاد رضایت عمومی در کشور می باشد که رهبر معظم انقلاب در تشریح این مهم میفرمایند: (من از جوان بیکاری که بدون شغل و درامد به خانه برمیگردد بیشتر خجالت میکشم زیرا وقتی که تولید صورت گیرد به تبع آن اشتغال ایجاد خواهد شد و جوان مسلمان با ورود به فضای کسب و کار نسبت به حاکمیت با دید رضایت و همکاری می نگرد که در غیر این صورت جوان بیکار در فضای کنونی وسوسه های شیطانی مستکبرین با نا امیدی و بی هدفی مواجه خواهد شد که اقتصاد مقاومتی جایی برای بی هدفی و نا امیدی ندارد در نتیجه یکی از بخش های مهم اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ایجاد شور و نشاط و امید حقیقی در جامعه می باشد که باعث می شود مسئولین کشور نیز با مشاهده امید و نشاط مردم بر نامه های اینده محور را درست تر طراحی و به اجرا بگذارند.

سجاد مهدوی
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

ارسال نظرات
آخرین اخبار