خبرهای داغ:
روز گذشته خبری در خصوص تخریب منزل مسکونی متعلق به خانواده دارای ۳ معلول در ارومیه تبدیل به جنجال‌سازی رسانه‌ای و زمینه‌ای برای موج سواری ضدانقلاب بر روی احساسات مردم فراهم کرد.
کد خبر: ۸۹۹۸۴۱۱
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، ظهر جمعه ۱۸ اسفندماه تصویری از تخریب یک باب منزل مسکونی در منطقه شهریار ارومیه منتشر شد که بر اساس پیام مخاطبین و تصاویر موجود چنین برمی‌آمد که این منزل متعلق به خانواده‌ای معلول بوده و شهرداری بدون توجه به وضعیت این خانواده نسبت به تخریب منزل آن‌ها اقدام کرده است.

پس از انتشار این تصاویر، جوابیه‌ای از سوی سازمان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری ارومیه ارائه شد که در آن آمده بود: «به اطلاع می رساند تخریب منزل در حال ساختی در منطقه ایثار به صورت کاملا قانونی بوده و در جهت مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز انجام گرفته است.»

این جوابیه باعث شد تا برخی رسانه‌های مخالف شهرداری ارومیه با نیت خاصی به دنبال جوسازی در این خصوص باشند و در ادامه ماجرا نسبت به ارائه اخبار مخدوش و تصاویر دستکاری شده در فضای مجازی اقدام کنند.

به دنبال این اقدام، شهردار ارومیه در پیامی تلگرامی نسبت به این تخریب واکنش نشان داده و از پیگیری موضوع خبر داد.

کشیده شدن تصاویر این تخریب منزل به رسانه‌های معاند که با هدف خاص، بدون توجه به حقوق معلولین و تنها به منظور سیاه‌نمایی انعکاس یافت، باعث شد تا در شبکه‌های اجتماعی کل ماجرا به حاشیه رانده شده و به نوعی شرایط برای سیاسی‌بازی در میدان احزاب مختلف فراهم شد.

بیانیه‌های ضد و نقیض شهرداری ارومیه در این راستا و داشتن موارد مغایر باهم در هرکدام از این بیانیه‌ها نیز باعث شد تا رسانه‌های قهریه در این مورد موفقیت بیشتری به دست آورده و در نتیجه افسار کار از دست حقیقت‌طلبان خارج شود.

اما اصل ماجرای این منزل چه بود و چرا توجه به آن تا این اندازه در رسانه‌های احزاب مختلف سیاسی و البته ضدانقلاب اهمیت فراوانی یافت؟!

بر اساس مستندات موجود مرتبط با خرید و فروش این زمین، مالک زمین این خانواده ۳ معلول بوده و منزل در دست ساخت نیز برای سکونت این خانواده در نظر گرفته شده بود که البته به صورت غیرقانونی و خارج از محدوده مشخص شده ساخته می شد.

پیمانکار ساخت منزل هم در برابر چندین اخطار مربوط به توقف ساخت و ساز ایستادگی کرده و همین امر باعث شده تا تخریب منزل در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

شهرداری ارومیه در راستای عمل به وظیفه قانونی خود و مبارزه با زمین‌‌خواری چنین اقدامی را انجام داده و قطعا هیچ حکمی در این زمینه متوجه این نهاد نمی‌شود.

اما نکته تاسف‌بار اینجاست که پس از تخریب قانونی این منزل تصاویری از حضور خانواده معلولین بر روی آوار انتشار یافت که موجب خدشه دار شدن ماجرا و ابهامات فراوان در این زمینه شد.

بیانیه شبانگاهی شهرداری ارومیه در این زمینه هم نتوانست فضا را آرامش بخشد و به نوعی باعث شد تا فضا برای موج سواری ضدانقلاب و کانال های معاند بیش از پیش هموار و فراهم شود.

در این بیانیه به نوعی تمام گفته‌های قبلی شهرداری نیز رد شده و توپ در میدان رسانه‌هایی به چرخش درآمده بود که با نیت خیر و به جهت رسیدگی به وضعیت معلولین نسبت به انتشار خبر اقدام کرده بودند.

البته در این بیانیه این‌گونه آمده که: «بنا بر گزارش اهالی فرد پیمانکار با سوء استفاده سه شهروند  معلول  (که بنا بر تحقیقات صورت گرفته ساکن منطقه کشتار گاه هستند) را آنجا آورده و اقدام به تصویر برداری از حالات مختلف آن معلولان می کنند (که در تصاویر هم‌پیداست خانمی که به سوی خانه توسط چند مرد در حال انتقال است) و در نقشه ای دور از اخلاق، خانه  را که در اختیار فرد پیمانکار است به این خانواده منتسب می کنند و اقدام به مظلوم نمایی در کانال های تلگرامی و تهییج احساسات شهروندان می کنند.»

این بیانیه شهرداری تا حدودی واقعیت دارد اما اینکه زمین متعلق به خانواده معلول را «منتسب» به آن‌ها بدانند، امری است که چندان خوشایند نمی‌نماید.

بر اساس اسناد این زمین متعلق به خود خانواده بوده و هیچ نقشه‌پردازی در کار نیست! ولی بیانیه‌های پشت سر هم و عجولانه شهرداری کار را تا حدی سخت کرد که دیگر حتی خود تیم شهرداری هم قادر به حل و فصل موضوع نشد.

سخنان مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی نیز در این راستا جالب توجه است:

سعید فریور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با اشاره به تخریب ساختمان معلولین، اظهار داشت: از طریق بهزیستی به این خانواده ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض شده بود و این معلولین با گرفتن وام از بهزیستی اقدام به خرید یک دستگاه آپارتمان کرده بودند.

وی، ادامه داد: این معلولین از طریق فروش این آپارتمان اقدام به خرید زمین کرده و در روز جمعه می‌خواستند این زمین را به صورت غیرقانونی ساخت و ساز کنند که شهرداری از این اقدام جلوگیری به عمل آورده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی، در پایان خاطرنشان کرد: در ساختمان تخریب شده هیچ فرد معلولی سکونت نداشته و این ۳ فرد معلول بعد از تخریب ساختمان در محل حضور یافتند.

با توجه به این گفته‌های مدیرکل بهزیستی به وضوح می‌توان پی برد که زمین متعلق به خانواده معلول بوده و به این ترتیب کل بیانیه شهرداری زیر سوال می‌رود.

به دور از تمام حواشی موجود، تخلف در ساخت منزل مسکونی واضح بوده و البته حاضر کردن معلولین پس از تخریب نیز در تصاویر ارائه شده به خوبی قابل مشاهده است.

اما اینکه پس از اقدام قانونیِ سازمان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری ارومیه نسبت به تخریب منزل غیرقانونی، روابط عمومی شهرداری مرکزی بیانیه‌هایی جهت‌دار منتشر کند و توپ را در میدان رسانه‌ها اندازد، توجیهی ندارد.

در کنار تایید اقدام قانونی شهرداری ارومیه در خصوص تخریب این منزل غیرقانونی، باید پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای از سوی این نهاد ارائه شود که دلیل حاشیه‌سازی علیه رسانه‌ها و البته پنهان‌کاری حقیقت ماجرا یعنی تعلق داشتن زمین به قیّم قانونی معلولین چه بوده است؟

هرچند تصویرسازی پیمانکار این ساختمان دور از انصاف بوده و به هیچ وجه نمی‌توان کتمان کرد، اما تکذیب بیانیه قبلی در هر بیانیه جدید از سوی شهرداری ارومیه عاملی بود تا رسانه‌های بیگانه و معاند بیشتر نسبت به موضوع اشرافیت داشته باشند.

در کنار این امر نیز حضور نیمه شب مدیرکل بهزیستی به همراه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سخنان مغایر آن‌ها با اظهارات ارائه شده در کانال شهرداری ارومیه موجب روشنگری‌های بیشتری می‌شود که به خوبی نشان می‌دهد که رسانه‌ها در بخش حمایت از معلولین به درستی عمل کرده‌اند و نسبت دادن اتهام فریب‌خوردگی برای این قشر جالب نیست.

حال باید منتظر بود و دید که موضوع تخریب منزل خانواده معلول برای مسئولین مرتبط از جمله شهرداری، بهزیستی و دیگر ارگان‌های مرتبط تا چه حد اهمیت دارد و در این زمینه چه برخوردهایی انجام خواهد گرفت؟

این امر تنها به بحث برخورد با خاطیان اداری خلاصه نمی‌شود و قطعا باید پیمانکار متخلف نیز به دلیل این رفتار به دور از شان و انسانیت پاسخگو باشد.

اما مسئله اصلی رسیدگی به وضعیت خانواده معلول است که باید مقدم بر تمام امورات جاری و بررسی‌های بیشتر از سوی مسئولین مرتبط باشد.

اروم نیوز

ارسال نظرات