رئیس‌جمهور فرانسه در جریان تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود ضمن هشدار درباره افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم گفت که چنین اقدامی به یک جنگ تجاری منتهی خواهد بود که به نفع هیچکدام از طرفین نیست.
کد خبر: ۸۹۹۸۲۷۰
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱


به گزارش خبرگزاری بسیج، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هشدار داد که اقدام «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی  مبنی بر افزایش تعرفه برای واردات آلومینیوم و فولاد می‌تواند به جنگ تجاری مخربی منجر شود.

ماکرون روز جمعه در جریان تماس تلفنی با ترامپ ضمن تاکید بر مراتب نگرانی شدید از چنین اقدامی گفت که اعمال تعرفه‌ها می تواند به جنگ تجاری منتهی شود که همه کشورهای طرف این اقدام در آن بازنده خواهند بود.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت که این تدابیر علیه همه کشورهایی است که به قوانین بازرگانی جهانی احترام می‌گذارند و اقدامی سازنده در جهت مبارزه با اقدامات نادرست محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه اتحادیه اروپا پاسخی روشن و مناسب به تمامی اقدامات مخالف قوانین جهانی تجارت جهانی می‌دهد.

«سیسیلی مالشتروم» نماینده اتحادیه اروپا در امور بازرگانی در این مورد گفت که اتحادیه اروپا در مسیر حذف‌شدن قرار دارد. با این حال بروکسل فهرستی از محصولات آمریکایی تهیه کرده است که قرار است به وسیله آنها با اقدام ترامپ مقابله به مثل صورت گیرد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه  فرمان اجرایی افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا را امضا کرد؛ اقدامی که پیش از این مقام‌های بین‌المللی درباره آن هشدار داده بودند.وی هفته گذشته گفته بود که تعرفه واردات فولاد را به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم را به 10 درصد خواهد رساند.

البته افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد دو استثنا برداشته است. ترامپ دو کشور کانادا و  مکزیک را که شرکای این کشور در توافقنامه «نفتا» هستند، از دایره افزایش تعرفه‌های مذکور مستثنی کرد.

دلیل این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا، ادامه داشتن مذاکرات دولت ترامپ با کانادا و مکزیک درباره تغییر دادن مفاد توافق «نفتا» است.

آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان است و به تنهایی، 8 درصد از فولادهای صادراتی دنیا را پذیراست؛ در سال 2016، آمریکا 15 درصد بیشتر از دومین و سومین واردکننده فولاد _ یعنی آلمان و کره جنوبی - فولاد از گمرکات خود ترخیص کرده بود.

ارسال نظرات