خبرهای داغ:
در میزگرد الگوی زن مسلمان به عدوم وجود تناقض میان فعالیت‌های اجتماعی زن و حضور در عرصه خانواده اشاره شده و عنوان شد باید قداست فراموش شده زنان بر اساس نگاه رهبری به آنها بازگردد. این چیزی است که جهان امروز تشنه آن است.
کد خبر: ۸۹۹۸۱۴۳
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

به گزارش «بسیج زنان کشور»؛ نشست «الگوی زن مسلمان» با حضور عفت شریعتی نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، معصومه حکیمیان معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان همزمان با هفته گرامیداشت مقام زن و ولادت حضرت زهرا (س) در خبرگزاری فارس برگزار شد.

عفت شریعتی در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه همزمان با آغاز انقلاب اسلامی که تفکرهای انقلابی هنوز انسجامی نگرفته بود، امام خمینی در آن زمان چند نکته تأمل برانگیز خصوص مسائل زنان بیان کردند که نکته اول در خصوص برگزاری روز زن بود. ایشان فرمودند اگر قرار است روزی به نام روز زن باشد چه روزی بهتر از تولد حضرت زهرا (س). نکته دوم اینکه ایشان بیان داشتند از دامن زن مرد به معراج می‌رود و نکته سوم که می‌توان از فرمایشات ایشان در حوزه زنان برداشت کرد به نشستی در سال 1368 بازمی‌گردد که فرمودند زن انسان ساز است همانگونه که قرآن انسان ساز است. این سیره و فرمایشات در مقام معظم رهبری هم وجود دارد و شاهد تکریم زنان در ابعاد مختلف از سوی ایشان هستیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس هفتم با اشاره به اینکه 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و متاسفانه با توجه به قرآن جایگاه زن درست تدوین نشده، گفت: برخی فکر می‌کنند اسلام جایگاه زن را تضعیف کرده اما این نگرش باطل است.

وی تصریح کرد:‌ ما می‌خواهیم به مسئله جایگاه زنان در عرصه جامعه و الگو بودن او بپردازیم اما در ابتدا باید بگوییم در قرآن میان زن و مرد آیا از منظر انسان بودن تفاوتی قائل شده است؟

 


 

 

 شریعتی با اشاره به این آیه قرآن کریم «من عملا صالحا من ذکر و انسی و هو من ؟» اظهار داشت: زندگی سعادتمندانه را خداوند در قرآن کریم بنابر عملکرد مومنانه و مخلصانه زن و مرد می‌داند که طبعا وظایف مشخصی برای هر دو جنس قائل شده است تا بتواند زندگی سعادتمندانه‌ای در جامعه داشته باشند.

وی با اشاره به زنان الگویی که در قرآن از آنها یاد شده است، (دختران شعیب) که بر مبنای حیا در اجتماع حضور داشتند «بلقیس» که به عنوان یک زن پادشاه و سیاستمدار از او یاد می‌شود و در مقابل زنان ناشایستی که از آنها اسم برده شده مثل زن حضرت لوط و هود گفت: در کنار آیات قرآن رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری برای ما ابهامات جایگاه زن در اسلام و کرامت آن مشخص می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس هفتم تصریح کرد: باید ببینیم مشکل مشخص نشدن جایگاه زنان در جامعه امروز ایران اسلامی چیست، ما نتوانستیم که با گذشت 1396 سال از هجرت پیامبر هنوز حق مطلب را در این مورد ادا کنیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: افراط و تفریط‌ها در وضعیت زنان غرب و کشورهای شرقی آن چیزی نیست که قرآن و عترت بر روی آنها تاکید داشته باشند. امام علی (ع) می‌فرمایند: زیان ملت‌ها بر چند چیز است که مهمترین آن تقدم فرع بر اصل است. بر اساس این فرمایش باید تبیین کنیم جایگاه زن چیست، آیا اشتغال زن در اسلام نهی شده است؟

وی ادامه داد: از نمونه اشتغال زنان می‌توان به دختران شعیب اشاره کرد که با وجود شاغل بودن مشی و حرکت آنها بر اساس حیا و آزرم بود یعنی در بیرون از خانه کرامت و حرمت خودشان را فدای اشتغال نمی‌کردند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس هفتم با طرح این پرسش که آیا پس از اسلام و در زمان پیامبر زنان بیرون از منزل کار می‌کردند، اظهار داشت:‌ حضرت خدیجه(س) یک زن اقتصاددان معرفی می‌شود آن هم نه خرده فروش بلکه زنی که بخشی از شبه جزیره عربستان را می‌چرخاند و مردان پرمدعای متعددی زیر دست این بانو فعالیت می‌کنند. خدیجه(س) به کسب ثروت حلال مشغول بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه امیر بر اموال بود نه اسیر مال،‌گفت: ایشان از اموال خود برای تحقق اهداف اسلام در آغاز بعثت هزینه کردند. پس از منظر قرآن فعالیت اقتصادی زنان و حضور اجتماعی آنها مانعی ندارد. بلکه بسیار هم تاثیرگذار و مورد توجه است.

شریعتی با طرح این سؤال که آیا می‌شود فعالیت نیمی از جمعیت کشور را نادیده گرفت و یا آن را تضعیف کرد، گفت: زنان ما در تمام منظرهای اجتماعی و اقتصادی حضور مؤثر خودشان را نشان دادند. آنها می‌توانند زمینه‌ساز رزق حلال باشند و در حرکت‌های اجتماعی ما را در پیشبرد اهداف انقلاب جلو ببرد اما باید توجه داشته باشیم زن نباید تبدیل به ابزار شود و باید شخصیت،عزت و کرامتش را حفظ کند و متاسفانه این شرایط از طرف کسانی که به دنبال بهره‌برداری از وجود زنان هستند،نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه زن مدیریت خانه را بر دوش می‌کشد، پروین اعتصامی در شعری به این مهم پرداخته است. بنابراین شان مادری نباید تحت شعاع مسائل دیگر قرار گیرد. باید بدانیم این نقش بر جایگاه اقتصادی زن اولویت دارد.

 


 

 

 

رئیس فراکسیون زنان مجلس هفتم با تاکید بر اینکه بر اساس قانون قرآن و اسلام مرد موظف به تامین زندگی زن است، گفت: از آنجایی که تربیت یک انسان بسیار پراهمیت دانسته شده و مادر به عنوان نخست آموزگار شناخته می‌شود اسلام تامین زندگی زن را بر عهده مرد قرار داده تا زن با فراغ بال به تربیت انسان و انسان سازی بپردازد.

شریعتی ادامه داد: امروزه در دنیای غرب مشاهده می‌کنیم که به دلیل رنگ باختن وظیفه مادری جایگاه معنوی و حرمتی برای مادران وجود ندارد.

وی با تهدیدی که در سال گذشته انجام شده است، گفت: پس از گذشت نزدیک به 30 سال از تاسیس مهدکودک‌ها خانه سالمندان هم تاسیس شده است. وقتی مادری 20 سال پیش اولویتش را بر روی تربیت فرزند نگذارد، آیا دور از انتظار است که وقتی به سن کهولت رسید فرزندش او را به خانه سالمندان نسپارد؟

رئیس فراکسیون زنان دوره هفتم مجلس با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی و مسئولان باید دلشان برای تحکیم خانواده بتپد، اظهار داشت:‌اگر قرار است بانویی فعالیت اجتماعی داشته باشد مسئولان دولتی هم باید به ساماندهی امور بپردازد تا در اداره جامعه نقصانی به وجود نیاید.

شریعتی با اشاره به اینکه گاهی زنان احساس می‌کنند چون به امور خانواده می‌پردازند کسی برای آنها شان و جایگاهی قائل نیست،‌گفت: پیشنهاد می‌کنم رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها با همکاری مراکز علمی و پژوهشی،‌حوزه و دانشگاه نشست‌هایی را ترتیب دهند و به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازند که دور بودن مادر از فرزند چه تبعاتی را به دنبال دارد وهمچنین اگر حضور اجتماعی زنان کمرنگ شود با چه مشکلاتی روبرو می‌شویم.

به گفته وی تضاد و تناقضی میان فعالیت‌های اجتماعی زن و حضور در عرصه خانه و خانواده وجود ندارد اما باید این مسئله مدیریت شود که سلامت جامعه و خانواده به خطر نیفتد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس هفتم با اشاره به نام بردن پیامبر (ص) با نام ام ابیها از حضرت فاطمه ابراز داشت: آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم چرا ایشان حضرت زهرا را مادر خود نامیده است؟ به نظر می‌رسد وجود مقدس زهرای مرضییه در واقع حافظ دستاوردهای ولایت پیامبر اکرم بوده است.

شریعتی با تاکید بر اینکه رهنمودهای قرآن در بیانات مقام معظم رهبری هیچ گونه منعی برای حضور اجتماعی زنان دیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: زنی که به عنوان مادر و همسر دو وظیفه الهی را بر دوش می‌کشد باید با دقت به فعالیت‌هایش بپردازد اما این مسئله مغایرتی با حضور اجتماعی‌اش ندارد.

وی ادامه داد: تریبون‌های اثرگذار جامعه همانند تریبون نماز جمعه نقش تعیین کننده‌ای در آگاه سازی مردم در خصوص جایگاه زنان دارد. علاوه بر این، نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به منظور تدوین حضور اجتماعی زنان و نقش مادری می‌تواند تاثیرگذار باشد. مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی کشور باید در ایجاد قوانین برای بهبود روند فعالیت زنان تلاش کنند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس هفتم با اشاره به اینکه 12 سال پیش مسئله بیمه زنان خانه‌دار را در مجلس مطرح کرد، گفت: زن خانه‌داری که در خانه به نقش همسری می‌پردازد باید پشتوانه اقتصادی داشته باشد و این وظیفه نظام است که این شرایط را فراهم کند که زن خانه‌دار بدون نگرانی اقتصادی به مدیریت خانواده بپردازد. اگر مسئولان کشور واقعا می‌خواهند کشور در آرامش و امنیت اداره شود باید از خانواده حمایت کنند.

 



معصومه حکیمیان

 

 

 

شریعتی خاطرنشان کرد: ما نباید برای پرداختن به مسئله زن از خانواده از غرب کپی‌برداری کنیم چرا که دیانت و آئین ما به خوبی به این مسئله پرداخته است و ما با این پشتوانه می‌توانیم جایگاه مناسبی برای زن تعریف کنیم.

در ادامه معصومه حکیمیان معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان گفت: نمی‌توان مسئله زن را محدود به جامعه ایران کرد چرا که ذائقه مردم به سمت مسائل بین‌المللی گرایش پیدا کرده است.

وی در حوزه فرهنگی و سیاسی القائات زیادی از سوی دیگر کشورها به جامعه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم در این شرایط تنها نگاه درونی داشته باشیم.بلکه تولیدات جهانی می‌تواند هم نگاه و سلائق درون کشور راتامین کند و هم موجی در اجتماع به وجود آورد. به همین منظور پروژه‌ای برای اصلاح وضعیت زنان در جهان را پیش گرفته‌ایم.

معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان ادامه داد: باید قداست فراموش شده زنان بر اساس نگاه رهبری به آنها بازگردد. این چیزی است که جهان امروز تشنه آن است و ما باید به اقناع سازی افکار جهانی در این زمینه بپردازیم. چرا که این قداست وجود دارد و ما موظف به حفظ آن هستیم.

حکیمیان با بیان اینکه دو صفت از خداوند خالقیت و تربیت در وجود زنان نیز نقش بسته است، گفت: صفت خالقیت خداوند به واسطه زن و با قرار دادن یک جسم در وجود او تعریف می‌شود. چرا که زمانی که به اذن خداوند در جسم جنین جانی دمیده می‌شود این جان و روح در وجود زن نیز دوباره طنین‌انداز می‌شود. مسئله دوم مسئله تربیت است که خداوند خود را رب العالمین می‌داند و بدون فاصله مربی جامعه زن قلمداد شده است. عنصر خلقت و تربیت خداوند بوده و ادامه دهنده این مسیر در جهان زن است.

وی با تاکید بر اینکه عنصر تربیت از اصل خلقت مهمتر است، اظهار داشت: چرا که این مخلوق الهی هر چند با روح خداوند خلق می‌شود اما با پا گذاشتن در این جهان نیاز به تربیت دارد تا از یک عنصر پست تبدیل به یک چهره درخشان در عالم شود.

معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) زن انسان ساز است چنانچه قرآن انسان ساز است بدون اغراق می‌گویم خسران بشر امروز این است که تقدس وجود زن را فراموش کرده و نادیده گرفته‌اند. فضای فرهنگی و تبلیغی جهان نشان می‌دهد به واسطه تفکرات نسنجیده و از روی ندانم کاری و شرع بشر جایگاه رفیع خلق را از زن امروزی گرفته و او را در حد یک ابزار سخیف تبلیغاتی تنزل داده است.

حکیمیان خاطرنشان کرد: باید نسبت به زنان جهان این غیرت را داشته باشیم و وقت آن رسیده است که نخبگان و فرهیختگان تقدس زن را به جهان یادآوری کنند و به خاطر بیاورند که موظفند از این قداست مراقبت کنند.

وی با اشاره به سخن بزرگی که می‌گوید،‌ اگر زنان جامعه تربیت نشوند زحمات سلسله انبیاء‌ از بین می‌رود،‌ ابراز داشت: زحمات جامعه موظف است در راستای این تربیت و آماده سازی زن برای مادری کردن اقدام کند

معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان تاکید کرد: زمان آن رسیده که در کنار مادر شدن یاد گرفتن مادری را به زنان و دختران ما می‌آموزند. چرا که در حال حاضر زنان تحصیلکرده و فعال اجتماعی مادری کردن بلد نیستند و ردای طلایی مادری را به راحتی کنار می‌گذارند.

حکیمیان این مسئله را سوتفاهم موجود در جامعه دانست و گفت: برخی از زنان مادری کردن را تنها در تامین نیازهای اولیه کودکانشان می‌دانند و در تربیت فرزند نمره خوبی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه غرب با کنار گذاشتن نقش مادری زنان موجب از هم پاشیدن خانواده‌ها شد و اخلاق را کمرنگ کرد، گفت: اجازه ندهیم جامعه ما با این تفکر مدیریت شود.

معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان ادامه داد: برخی از به اصطلاح نخبگان جامعه ما تازه راه افتاده‌اند و راهی را می‌روند که غرب سالیان پیش پشت سر گذاشته، سرش به سنگ خورده و به دنبال جبران خطاها است.

حکیمیان ساخت فیلم‌های خانوادگی،‌ ایجاد انجمن‌های زنان پوشاننده سر، تشکل‌های دختران خویشتندار با شعار پاک زیستی و اخلاق مداری نشان از بازگشت غرب از مسیر گذشته است اما به رغم این واقعیات هنوز هم در دانشگاه‌ها و در جوامع نخبگان به تاسی از دیروز غرب به دنبال فروپاشی خانواده هستند.

وی با بیان اینکه در 100 سال اخیر بر عکس شعارهایی که داده می‌شود به حقوق زنان توجهی نشده و آنان بیشتر مورد استثمار قرار گرفته‌اند، گفت: تبدیل شدن زن به ابزار جنسی از اهداف شوم این تفکر است.

معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان اظهار داشت: فرهنگ ملی ما مملو از ستاره‌های درخشانی است  که می‌توان به عنوان الگوی زن از آنها یاد کرد.

حکیمیان ابراز داشت: باید همه تلاش کنیم قداست زن به ذهن و اندیشه زنان کشورمان بازگردد. هر چند دختران و زنان باید جنسیت خودشان را بفهمند و بشناسند اما باید بدانند از این ظرفیت جنسی در کجا استفاده کنند.

به گفته وی قدم نخست شناساندن نقش خلیفة الهی زن و وجود دو عنصر ارزشمند خلقت و تربیت در وجودش است.

معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان ادامه داد: زنان ما هم می‌توانند قداست وجودی‌شان را حفظ کنند و با مادر شدن واسطه خلقت شوند و به تربیت نسل بپردازند و هم در عین حال نقش‌آفرینی در عرصه اقتصادی و اجتماعی باشند.

حکیمیان ادامه داد: باید به ترویج کسب و کار میان زنان بپردازیم اما با ترویج فرهنگ اشتغالی که تکریم مادری در آن دیده شود.

وی «الگوی سوم» را نسخه شفابخش برای جهانیان برشمرد و گفت: می‌توان حق کرامت الهی زن را که از بالاترین حقوق زن است را به او برگرداند و وظیفه ما این است که در جمع‌های علمی داخلی و در سطح جامعه جهانی تلاش کنیم تا نگاه متعالی به زن به تاسی از حضرت خدیجه، زینب و فاطمه (س) ترویج داده شود تا سیمای مخدوش زن التیام یابد.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظرات