در توصیف بانوی دو جهان حضرت فاطمه علیهاالسلام
امام صادق (ع) در حدیثی بیان می کند که خداوند به ده زن از زنان، فضیلتهایی داد و به حضرت زهرای مرضیه (ع) علم را عطا کرد.
کد خبر: ۸۹۹۷۹۶۸
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ همزمان با ولادت با سعادت بزرگ بانوي اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله) بايد به اين نكته اشاره داشت كه گرچه اين بانوي اسلام ، امام نیستند؛ اما برای ما شیعیان و حتی مسلمین، الگوی علم و عصمت و ولایتمداری هستند. حضرت صدیقه طاهره دارای چنان مقام شایسته ای در خلقت است که به فرموده امام صادق (علیه السلام)، اگر ایشان نبود، کفوی برای امیرالمومنین علی(علیه السلام) پیدا نمی شد.[1]

جایگاه حضرت به اندازه ای شامخ است که فرزند برومندشان حضرت حجت(ع) ایشان را الگویی برای خود می داند.[2] الگویی که باید همواره مد نظر ما شیعیان باشد.

در این مقاله ابتدا از علم و عصمت حضرت زهرا(س) سخن خواهیم گفت و سپس در باره الگو قرار دادن ایشان، مطالبی را ارائه خواهیم داد.

علم و عصمت صدیقه ی طاهره
قرآن، اهل بیت را از هر رجس و ناپاکی به دور می داند[3] می دانیم که این آیه در شان خمسه آل عبا که یکی از آنها فاطمه(س) است نازل شده است[4] در روایات نیز مقام پاک حضرت صدیقه ی طاهره مورد توجه قرار گرفته است. چنانکه امام صادق(ع) در علت نامگذاری حضرت به فاطمه(س) می گوید چون که ایشان از بدی ها دور شده است.[5]
سخن درباره عصمت  بی بی دو عالم از حوصله این نوشتار بیرون است؛ پس ما بحث سخن را به همین جا ختم کرده و سخن را به فضیلت دیگر حضرت یعنی علم او معطوف می کنیم.

در مورد علم حضرت فاطمه زهرا(س) باید گفت که امام صادق علیه السلام در حدیثی بیان می کند که خداوند به ده زن از زنان، فضیلتهایی داد و به حضرت زهرای مرضیه(علیهاالسلام) علم را عطا کرد.[6]

حضرت صدیقه طاهره دارای چنان مقام شایسته ای در خلقت است که به فرموده امام صادق (ع)، اگر ایشان نبود، کفوی برای امیرالمومنین علی(ع) پیدا نمی شد.

خطبه های بی بی دو عالم شرسار از علم و معرفت است. مخصوصا خطبه ای که در مسجد مدینه و در احتجاج با ابوبکر بر سر مسئله فدک بیان نمود. به طوری که بعضی از محققین، سخنان ایشان را با برخی خطبه های نهج البلاغه هم تراز دانسته اند.[7] مصحف فاطمه نیز یکی دیگر از فضایل علمی اوست که جبرییل به ایشان آموخته است.[8] و این کتاب الان در دست امام غایب است[9]. امام غایبی که مادر خود را اسوه ای برای خود می داند. اسوه ای که ما نیز باید به آن اهتمام داشته باشیم.

تسبیحات حضرت زهرا(ع) نمونه ای از الگو قرار دادن ایشان در عبادت(نماز) است. این تسبیحات که نزد امام صادق(ع) از هزار رکعت نماز(مستحبی) بالاتر است[10] توسط پیامبر اسلام به دختر خویش تعلیم داده شده است.

علاوه بر اهتمام به تسبیحات حضرت زهرا(س) و الگو قرار دادن این سبک عبادی، باید سیره عملی آن بانوی دو عالم، چراغ راه ما باشد. آن بانوی دو عالم در راه ولایت، و آرمانهای پدر بزرگوارش، جان خود را فدا کرد. اگر این سیره علمی از رفتار حضرت، الگوی جامعه ما باشد، بدون شک جامعه ای باعزت و مقاوم خواهیم داشت.
خدا رحمت کند شهیدان هشت سال دفاع مقدس را که با الگو قرار دادن سیره عملی بی بی فاطمه ی زهرا(ع) و ولایتمداری ایشان، و توسل به ساحت مقدس حضرت[11]، الگوی ما و تمام شیعیان و مسلمانان جهان شدند و با نثار جان خود در راه دفاع از تشیع، مکتب اهلبیت را در جهان پرآوازه ساختند.

سخن آخر
حضرت زهرا(سلام الله علیها) دارای مقام عصمت و علم هستند و باید ما شیعیان، این بانوی شایسته را الگوی خویش قرار دهیم. چنانکه امام زمان(ع) ایشان را الگوی خویش می داند.

پی نوشتها
1- اصول کافی، ج 2، ص 480
2- بحارالأنوار، ج53، ص180، ح9
3- احزاب/33
4- تفسیر نمونه، ج17، ص294
5- بحار الانوار، ج 43، ص 10
6- مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج‏3 / 321
7- وحی و رهبری، آیت الله جوادی آملی، مقاله سوم، حضرت زهرا علیها السلام، ص 225 «همتایی امیرالمؤمنین و صدیقه کبری در تبیین معارف الهی».
8- تحفة الأولياء (ترجمه أصول كافى) / ج‏1 / 761
9- مکارم الاخلاق، ص 281
10- اسرارآل محمد، ترجمه کتاب سلیم، ص52
11- به این لینک مراجعه شود
http://www.abrobad.net/fa-ir/Keyword/Details/hazrate-fatemeye-zahra

منبع :tebyan


ارسال نظرات