مدیر کل بهزیستی و دبیر شورای سالمندان استان زنجان:

فعالیت های اجتماعی سالمندان در جامعه باید تقویت شود

فعالیت های اجتماعی سالمندان در جامعه باید تقویت شود و با اجرای طرح توانمند سازی سالمندان توسط بهزیستی قدمی در راستای افزایش آرامش روان این افراد صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۹۹۷۳۸۵
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل بهزیستی و دبیر شورای سالمندان استان زنجان تصویب سند ملی راهبردی سالمندان را گام مهمی در ارتقاء سطح خدمات رسانی به سالمندان برشمرد و گفت : سند ملی سالمندان در مجلس شورای اسلامی در مراحل قانونی شدن قرار دارد.

محمد محمدی با اشاره به اینکه 1 درصد از قوانین جامعه مربوط به سالمندان است، افزود:: نرخ رشد سالمندی در کشور ما با توجه به افزایش امید به زندگی بالا رفته است.

وی در چهارمین جلسه شورای سالمندان استان زنجان که در استانداری برگزار شد اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری 9 و 2 دهم درصد جمعیت کل کشور سالمند هستند و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۳۰ سال آینده، ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند شود.

مدیر کل بهزیستی و دبیر شورای سالمندان استان زنجان تصریح کرد: بهزیستی از مرکز محوری و نگهداری سالمندان در مراکز شبانه روزی به سمت نگهداری سالمند در خانواده پیش می رود و در این راستا مراکز روزانه سالمندان را تاسیس نموده و به 65 سالمند خدمات ویزیت در منزل ارائه می دهد.

ز به جمعیت سالمندی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: جمعیت سالمندی استان زنجان در سال ۹۰ حدود ۸.۸ درصد بود که در حال حاضر به 9.8 درصد رسیده است که این آمارتعدادافراد بالای ۶۰ سال سن در استان است .

وی اظهار داشت: فعالیت های اجتماعی سالمندان در جامعه باید تقویت شود و با اجرای طرح توانمند سازی سالمندان توسط بهزیستی قدمی در راستای افزایش آرامش روان این افراد صورت گرفته است، در این راستا بهزیستی زنجان توانسته 90 نفر از سالمندان را درطرح توانمند سازی تحت پوشش قرار دهد.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد محیط‌های دوستدار سالمند و توانمندسازی سالمندان از جمله اقدامات اساسی در حوزه توانبخشی بشمار می آید، گفت: باید شرایطی فراهم شود که این افراد در جامعه حضوری پر رنگ و فعال داشته باشند.

محمد محمدی افزود: سالمندان بین 60 تا 75 سال سن نیاز به مراقبت کمترو 75 تا 90 سال نیاز به مراقبت بیشتری دارندو بهترین مکان برای نگهداری سالمندان محیط خانه و زندگی در کنار سایر افراد خانواده است.

وی با اشاره به اینکه 105 نفر از معلولان شدید از خدمات مراقبین غیر رسمی استفاده می‌کنند، بیان کرد: از این تعداد 40 نفر از سالمندان معلول شدید هستند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان خدمات مراقبت در منزل را یکی دیگر از فعالیت های بهزیستی در زمینه سالمندان معرفی نمود و گفت: 68 نفر از این خدمات استفاده می کنند.

 محمد محمدی با اشاره به نگهداری ۹۲ بانوی سالمند در دومین هتل آپارتمان کشور که در بهمن ماه امسال با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در شهر هیدج افتتاح شد تصریح نمود: آموزش سالمندان یکی از رویکردهای مهم بهزیستی است و نبایدحضور این افراد در جامعه کمرنگ شود

وی اظهار داشت: شورای ساماندهی سالمندان هر سه ماه یکبار به ریاست استاندار و ادارات عضو این شورا در استانداری زنجان تشکیل جلسه می دهد و در حال حاضر 16 دستگاه عضو اصلی شورای ساماندهی سالمندان استان زنجان هستند و بهزیستی بعنوان دبیرخانه شورای سالمندان استان زنجان در این نهاد مستقر می باشد.

گفتنی است : در این جلسه دستگاههای متعددی چون تامین اجتماعی ، کمیته امداد امام خمینی ، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ، تامین اجتماعی ، نیروهای مسلح ، ورزش و جوانان ، اداره برق ، بانک ملی ، بانک کشاورزی ، مدیریت شعب پست بانک ، فنی و حرفه ای ، مرکز بهداشت ، صدا و سیما و دامپزشکی از عملکرد خودرا در این زمینه ارائه نمودند.

 

ارسال نظرات