خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس گفت: بسیج جامعه پزشکی از بعد از دوران دفاع مقدس به سمت خدمت به محرومان جامعه روی آورد.
کد خبر: ۸۹۹۶۸۸۸
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از شیراز، فرخ بهارلویی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با ارائه تاریخچه بسیج جامعه پزشکی در هشت سال دفاع مقدس و تبریک سالروز تأسیس این قشر از بسیج به جامعه پزشکی اظهار داشت: بسیج جامعه پزشکی از بعد از دوران دفاع مقدس به سمت خدمت به محرومان جامعه روی آورد که این هدف، نه فقط در استان، بلکه برای همه نیازمندان به خدمت پزشکی در دنیاست.

وی تصریح کرد: در کل کشور و از جمله استان فارس سال‌هاست که بسیج جامعه پزشکی فعالیت می‌کند و نه تنها در داخل کشور و بلکه به سایر کشورها نظیر کشورهای آفریقایی، عراق، سوریه و غیره می‌روند و ارائه خدمت می‌کنند.

هشتم اسفندماه؛ روز بسیج جامعه پزشکی

به گفته بهارلویی، بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه(س) دوران دفاع مقدس اولین بیمارستانی بود که دشمن هم بمباران جنگی و هم بمباران شیمیایی کرد و در دنیا چنین برنامه ریزی برای بمباران بیمارستان سابقه نداشت و به همین دلیل روز ۸ اسفندماه که روز بمباران شیمیایی این بیمارستان را به نام روز بسیج جامعه پزشکی نامگذاری کردند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس بالاترین سرمایه هر کشوری را نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: جذب نیروی انسانی را در بسیج هم انجام می‌دهیم و تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر از همکاران جامعه پزشکی به عضویت بسیج در‌آمده‌اند.

ارائه خدماتی بهداشتی درمانی به مناطق محروم

وی امداد و درمان و اردوهای جهادی را از دیگر محورهای فعالیت بسیج جامعه پزشکی دانست و افزود: ما در سه سطح کار درمانی را انجام می‌دهیم؛ سطح اول اعزام تیم‌های پزشکی و درمانی است که به سرپرستی پزشک، عمومی و سایر کارشناسان بهداشت، مامایی، تغذیه و غیره به مناطق محروم اعزام می‌شوند و هفته‌ای نیست که در استان فارس که این اردوهای جهادی در استان انجام نشود.

بهارلویی در ادامه به تشریح فعالیت‌های بسیج جامعه پزشکی فارس در سال جاری پرداخت و گفت: اعزام ۱۴۹ تیم پزشکی به مناطق محروم و اعزام تیم‌های تخصصی و فوق تخصصی به مناطق محروم و حاشیه‌ای شیراز در قالب 10 تیم از فعالیت‌های سال جاری این قشر است.

سه بیمارستان صحرایی در سال 96

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس همچنین برپایی بیمارستان صحرایی را که تمام پزشکان تخصصی و عمومی، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی و غیره مجهز است و در هر بیمارستانی قریب ۲۰ تخصص از همکاران جراح، بیهوشی و داخلی و مغز و اعصاب، زنان و زایمان و غیره حضور می‌یابند در مناطق محروم از دیگر خدمات درمانی این قشر دانست.

وی با تصریح اینکه هر ۶ ماه یک بیمارستان صحرایی در مناطق محروم فارس برپا می‌کردیم، گفت: در سال ۹۶ با توجه به نیازمندی‌هایی که از سوی مردم و شوراهای شهر اعلام شده بود، ما ۳ بیمارستان صحرایی در فارس برپا کردیم که به‌طور میانگین در هر بیمارستان صحرایی بین ۴ تا ۵ هزار نفر مراجعه و درمان  و به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمت ارائه می‌شود.

ارائه خدماتی بهداشتی درمانی به مناطق محروم

بهارلویی به ارائه خدمات بهداشتی-درمانی در ایام پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: اعزام ۵۵۰ نفر پزشک و پیراپزشک در قالب ۱۱ تیم و ۱۱ درمانگاه در اربعین حسینی در سال ۹۶ داشتیم که این درمانگاه‌ها در مسیر نجف ـ کربلا و کربلا و حرمین شریفین و موکب احمدبن موسی(ع) برپا شدند و در آن‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر از زائران را ویزیت کردیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس ادامه داد: در ادامه فعالیت‌ها، اردوهای جهادی یک روزه در قالب مباحث آموزش بهداشت و پیشگیری که تاکنون ۳۲۷ نفر اردو در این راستا برگزار شده است.

وی در خصوص ارائه خدمات به مردم مناطق زلزله‌زده هم تصریح کرد: اعزام پزشکان عمومی و متخصص و پیراپزشکان به مناطق زلزله زده کرمانشاه داشتیم که ۹۸ نفر در دوره‌های ۱۴ روزه به این مناطق اعزام شدند و مرتب این اعزام‌ها انجام می‌شود.

فعالیت های حوزه علمی-پژوهشی و فرهنگی

بهارلویی با بیان اینکه بسیاری از بسیجیان ما جزو نخبگان استانی و کشوری هستند که هم کار طبابت و درمان و هم تحقیق و پژوهش دارند تصریح کرد: در راستا مباحث علمی-پژوهشی، برنامه‌های متنوعی با همکاری آنان نظیر برپایی کنگره اخلاق پزشکی، کارگاه مهارت‌ آموزشی و کلاس‌های طب سنتی زیر نظر انجمن طب سنتی ایران اجرا کرده و خواهیم کرد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس در ادامه به برنامه‌های فرهنگی انجام شده توسط این قشر از بسیج اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه فرهنگی به مناسبات مختلف نظیر هفته بسیج، جشن انقلاب، روز قدس، هفته سلامت، روز پزشک، روز پرستار؛ برگزاری نمایشگاه در مراکز درمانی در سطح استان در مناسبت‌ها، جلسات هم‌اندیشی و بصیرت‌افزایی، تهیه و توزیع کتب فرهنگی، تهیه و توزیع لوح فشرده، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی علمی، برگزاری نشست‌های فرهنگی و سیاسی، اردوهای زیارتی و تفریح، اهدای خون، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان از برنامه‌های فرهنگی بسیج جامعه مهندسی فارس است.

وی در ادامه بحث ارائه خدمات و نیز برنامه‌های فرهنگی بسیج جامعه مهندسی تصریح کرد: ما امسال برنامه ابتکاری برای راهیان نور داریم که در این برنامه، برای اولین بار اعضای جامعه پزشکی ما در اردوهای راهیان نور علاوه بر بازدید از مناطق جنگی، کار درمانی روستاییان نزدیک این مناطق را انجام می‌دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها