خبرهای داغ:

هم‌اندیشی منطقه شمال‌شرق با اداره محیط زیست شاهرود برای صیانت از سرمایه‌های ملی

منطقه شمال‌شرق با هدف حفظ و حراست از منابع خدادادی و پیشگیری از تخریب محیط زیست، برای متواری کردن پرندگانی داخل تاسیسات نفتی این منطقه، دو جلسه کارشناسی با کارشناسان اداره محیط زیست شاهرود برگزار کرد.
کد خبر: ۸۹۹۶۴۰۳
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق در این جلسه گفت: در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، صیانت و حفاظت از سرمایه‌های ملی و عملیاتی شدن رویکرد‌های محیط زیستی این منطقه، نیازمند تعامل با سازمان‌ها و دستگاه‌های مردم نهاد دخیل در امر محیط زیست هستیم.
حمید قزوینی با اشاره به معضل وجود تعداد کثیری از کبوتر‌های اهلی در سقف سوله‌های توربین در تمام تاسیسات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران؛ خاطر نشان کرد: فضولات اسیدی این پرندگان از یک طرف و تعداد زیاد آن‌ها از سوی دیگر آسیب‌های جدی به بخشی از تاسیسات وارد آورده که برای رفع آن‌ها تاکنون راه‌های متعددی را آزمایش کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: آسان‌ترین راه، کسب مجوز شکار و دعوت از تیراندازان اداره محیط زیست بود، اما با عنایت به الزام مسئولان عالیرتبه شرکت در حفاظت از محیط زیست به عنوان یک سرمایه ملی، کشتار این پرندگان از دستور کار خارج گردید.
قزوینی اضافه کرد: تاکنون به پیشنهاد همکاران شاغل در تاسیسات نفتی، راه‌هایی مانند نصب "دستگاه ایجاد فرکانس" جهت دور کردن کبوتران که مثمر ثمر نبوده، نصب "توری مرغی" نیز در بخش کوچکی از محل، بصورت آزمایشی انجام داده‌ایم، ولی چون موارد ایمنی و محدودیت‌هایی نیز جهت انجام کار‌های فنی و تعمیراتی ایجاد می‌کرد، این طرح نیز جمع‌آوری شد.
معاون فنی منطقه شمال‌شرق ادامه داد: در همین راستا تصمیم بر این شد که مشورتی از اداره حفاظت محیط زیست شاهرود گرفته شود تا ضمن حفظ محیط زیست، مشکل همکاران ما در تاسیسات نفتی نیز برطرف گردد.
وی اظهار داشت: در جلسه کارشناسی که با حضور دبیر سازمان مردم نهاد "جمعیت دیدبان طبیعت" و همکاران ما به میزبانی اداره حفاظت از محیط زیست شاهرود برگزار گردید، پیشنهاد استفاده از یک پرنده شکاری مانند دلیجه، بحری، شاهین و یا عقاب طلایی طرح و مزایا و معایب استفاده از این روش توسط رییس اداره حفاظت از محیط زیست عنوان گردید.
قزوینی با تاکید بر تعامل و همکاری بیش از پیش میان محیط زیست و منطقه شمال‌شرق؛ گفت: پس از بازدید میدانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود از تاسیسات نفتی و محل استقرار پرندگان، به پیشنهاد کارشناسان این اداره در مجاورت آشاینه کبوتران، محلی برای نگهداری این پرنگان شکاری ساخته شد.
رییس مرکز انتقال نفت و تاسیسات شهید سربرزگر شاهرود یکماه پس از ساخت قفس و نگهداری این پرندگان شکاری اظهار داشت: یکی از همکاران ما در این مدت آموزش‌های لازم برای نگهداری از این پرندگان را از کارشناسان محیط زیست فراگرفته است و علیرغم اینکه هنوز نسبت به پرواز این پرندگان د. محوطه صنعتی اقدامی نشده، مشاهدات عینی از کاهش حدود ۵۰ درصدی تعداد کبوتران حکایت دارد.
علیرضا طالع‌زاری افزود: به نظر می‌رسد اهداف اولیه این طرح تامین گشته و در صورت تایید نهایی می‌تواند به عنوان نمونه در همه تاسیسات نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفتی کشور اجرا گردد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار