مشکلات استان را می توان ناشی از دو پارامتر اساسی و تأثیرگذار ناکارآمدی نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی دانست که با بهبود این دو مورد، مسیر توسعه استان و کشور هموارتر می شود.
کد خبر: ۸۹۹۶۳۵۹
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در جلسه کارگروه آمایش سرزمین، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار با بیان اینکه استان زنجان با چالش های بسیار مهمی مواجه است، گفت: چالش های محیط زیست، تمرکزگرایی شدید سکونتگاه ها، ناکارآمدی نظام اقتصادی، بیکاری نیروی کار، ناهنجاری ها و معضلات اجتماعی، فشار بیش از حد بر روی منابع پایه و بهره وری از جمله دغدغه های حال حاضر استان می باشند که باید نگاه آمایشی به این مسائل صورت گیرد.

 شهرام طهماسبی افزود: هرچند این مشکلات مختص به استان زنجان نیست اما همه آنها را می توان ناشی از دو پارامتر اساسی و تأثیرگذار ناکارآمدی نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی دانست که با بهبود این دو مورد، مسیر توسعه استان و کشور هموارتر می شود.

وی اظهار داشت: چالش های یاد شده مختص کشور ما نیست و تمام کشورهای دنیا با چالش های متفاوتی رو به رو هستند. این چالش ها عمدتاً به هم مرتبط بوده و هر چالش به نوعی از چالش قبلی نشأت می گیرد. فهم و ارزیابی این چالش ها به بهبود و اصلاح آنها کمک می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان تصریح کرد: دانشمندان و محققان، با پیش بینی و بررسی مسائل آینده، 15 چالش اساسی را محور پیشبرد برنامه های کشورها در زمینه توسعه برشمرده اند که این چالش ها عبارت اند از: دسترسی همگانی به آب شرب سالم و کافی، تعادل بین رشد جمعیت و منابع موجود، پیدایش مردم سالاری از دل نظام های اقتدارگرا، تأثیرناپذیری اغلب آرمان های جهانی از سیاست گذاری های قدرت های بزرگ، بهره مندی همگانی از همگرایی جهانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تشویق بازارهای اخلاق مدار به تلاش برای کاهش فاصله میان دارا و ندار، چالش ظهور بیماری های نوپدید و بازپدید و میکرو ارگانیسم های مقاوم، توجه به ملاحظات اخلاقی و انسانی به عنوان معیاری برای تصمیمات جهانی، شتاب بخشیدن به پیشرفت های علمی برای بهبود شرایط اوضاع بشر، مدیریت درست تقاضای بی وقفه انرژی، جلوگیری از جهانی شدن سازمان های تبهکار و ممانعت از قدرتمندتر شدن آنها، توجه ویژه به وضعیت زنان و کمک به توسعه بشر، خلق ارزش های جهانی مشترک و راهکارهای تازه برای کاهش تروریسم و جدال های قومی و کاربرد سلاح های کشتار جمعی، بهبود ظرفیت تصمیم گیری همزمان با تغییر سرشت کار نهادهای اجتماعی و دستیابی همگانی به توسعه پایدار.

شهرام طهماسبی افزود: مهمترین عامل وجود این چالش ها نبود تفکر سیستمی و دیدگاه های آمایشی در تصمیمات و تنظیم و اجرای طرح های توسعه ای است. از حدود 50 سال پیش که آمایش در کشورهای غربی شکل گرفت ما هم به آن توجه کردیم ولی برنامه جدی برای آن نداشته ایم و مبنای کار خود قرار نداده ایم.

وی اظهار داشت: اولین گام در رفع چالش های یاد شده، تبیین، شناسایی، دسته بندی و اولویت بندی آنها متناسب با امکانات و منابع در دسترس و بررسی آنها بر اساس ضرورت ها و اولویت ها می باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: در تدوین مطالعات آمایش استان، 19 دستگاه اجرایی از طریق 80 کارشناس از حوزه های مختلف آن ها و 20 کارشناس از استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با یکدیگر همکاری داشته و همچنین 40 نفر از اعضای هیأت علمی و کادر دانشگاهی در مطالعات آمایش استان مشارکت داشته اند.

شهرام طهماسبی در پایان با اشاره به اینکه الگوی آمایش سرزمین باید پیاده سازی شده و قراردادهایی برای تبیین جهت مسیر تعیین شود، افزود:  همه باید در اجرای این قراردادها اهتمام ورزیده و بایستی نظارت کافی بر اجرای این قراردادها صورت گیرد.

ارسال نظرات