گزارش غیرمرتبط روحانی در پنجاه‌و‌هفتمين مجمع خصوصي بانك مركزي
پنجاه‌و‌هفتمين مجمع عمومي بانك مركزي در شرايطي روزگذشته با رياست رئيس‌جمهور برگزار شد كه در بنر اين برنامه عنوان عمومي قيد نشده بود.
کد خبر: ۸۹۹۶۲۶۸
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، پنجاه‌و‌هفتمين مجمع عمومي بانك مركزي در شرايطي روزگذشته با رياست رئيس‌جمهور برگزار شد كه در بنر اين برنامه عنوان عمومي قيد نشده بود. از اين رو برخي به طعنه گفتند مجمعي كه با شش ماه تأخير و آن هم به شكل محرمانه و غيبت خبرنگاران برگزار شود، مجمع عمومي نيست و مجمع خصوصي است. در همين راستا در كمال تعجب اعضاي مجمع از رئيس‌جمهور گرفته تا رئيس كل بانك مركزي هيچ اطلاعي از صورت‌هاي مالي اين بانك ارائه ندادند، در چنين شرايطي حسن روحاني منتقدان دولت را به بي‌عقلي متهم كرد. 
به گزارش «جوان»، هر فردي كمي به اقتصاد و بخش پولي آشنا باشد، مي‌داند كه مجمع عمومي بانك مركزي هر سال بايد در تيرماه برگزار شود و پس از استماع گزارش رئيس بانك مركزي در رابطه با عملكرد سال مالي، علي‌القاعده صورت‌هاي مالي اين بانك اعم از ترازنامه (دارايي و بدهي‌ها)، سود و زيان ارائه و تصويب مي‌شود. 
با اين حال در دولت يازدهم و دوازدهم شاهد تأخيرهاي چندين ماهه در برگزاري مجمع عمومي بانك مركزي هستيم و نكته قابل تأمل آن است كه اين مجامع به شكل محرمانه برگزار مي‌شود و گزارش‌هاي مالي اين مجمع با تأخيرهايي بيش از تأخير در برگزاري مجمع در پورتال بانك مركزي قرار مي‌گيرد. 
اين تأخيرهاي مكرر و محرمانه‌شدن جلسات مجمع عمومي بانك مركزي خود نمادي از عدم انضباط مالي مديران بانك مركزي و دولت است، شگفت‌انگيز آن است كه بعد از مجمع خصوصي و محرمانه بانك مركزي، اظهارات اعضاي مجمع همانند رئيس‌جمهور رنگ‌و‌بويي سياسي و بي‌ارتباط به صورت‌هاي مالي بانك مركزي دارد. 
در شرايطي حسن روحاني منتقدان دولت را بي‌عقل خواند و اين امر را برخلاف منافع ملي دانست و تصور يك ذهن امنيتي آن است كه انتقاد از دولت با هدف تضعيف و تسويه حساب سياسي يا مبارزه صورت مي‌گيرد، اين در حالي است كه دولت بخش عمده‌اي از امكانات اقتصادي كشور را در اختيار دارد و ناكارآمدي مديران اين بخش چالش‌هايي را در بعد كلان و خرد پديد آورده و تك‌تك آحاد مردم نتيجه عملكرد مثبت و منفي دولت را در زندگي، اوضاع و احوال روزانه خود درك مي‌كنند.
بدين ترتيب عقل، تدبير و درايت در آن است كه دولت از انتقاد استقبال كند و با بررسي اين انتقادها ضعف‌هاي خود را شناسايي و اصلاح كند نه اينكه به گزارش‌هاي روي كاغذ براي بهبود اقتصاد و چند نماگر كمي اكتفا كند و عملكرد خود را خود رأساً مثبت ارزيابي و انتقاد از دولت را مبارزه و مخالفت با دولت تلقي كند. 
بگذريم، بهتر است ما هم همانند رئيس‌جمهور از مبحث اقتصاد دور نشويم.
مجمع بانك مركزي در سال جاري نيز به مانند چندسال اخير با تأخير چند ماهه از موعد معمول آن (تيرماه) روزگذشته همزمان با ۱۳اسفندماه در بانك مركزي برگزار شد. رياست اين مجمع برعهده روحاني رئيس‌جمهوري است و البته مجمع به طور محرمانه و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، ولي پس از آن رئيس‌جمهور و رئيس كل بانك مركزي به همراه هيئت‌عامل اين بانك به جمع مديران عامل بانك‌ها آمدند و سخنراني داشتند. 
   
افتخار به تورم تك‌رقمي و بي‌عقل خواندن منتقدان
 
در شرايطي كه حجم نقدينگي در دولت حسن روحاني از 500هزار ميليارد تومان به هزار و 500 هزار ميليارد تومان رسيده است و پول و شبه‌پول آنقدر جهش يافته كه خروج اين قدرت خريد از شبكه بانكي مي‌تواند هر بازاري همانند بازار ارز اين روزها را با نوسان جدي روبه‌رو كند و در حال قدرت شبه‌پول بيش از هزار هزار ميليارد توماني با سودبانكي مهار شده و همه‌چيز در اقتصاد ايران براي رشد تورم مهياست، رئيس‌جمهور در جريان برگزاري پنجاه‌و‌هفتمين مجمع بانك مركزي در ابتداي امر از اينكه دولت توانسته با همكاري بانك مركزي به سمت تورم تك‌رقمي برود، تقدير كرد. 
وي گفت: زماني كه دولت را تحويل گرفتم، تورم حدود ۴۰درصد بوده و وقتي كه مطرح مي‌كردند قرار است دولت تورم را تك‌رقمي كند، برخي لبخند تمسخر مي‌زدند، در حالي كه اين از آرزوها و برنامه‌هاي دولت يازدهم بوده و عملياتي شده است. 
رئيس‌جمهور اظهار كرد: بي‌خبر نيستم از افرادي كه تلاش مي‌كنند به اين دستاوردهاي دولت از جمله تورم ضربه بزنند، البته اين كار را از روي كم‌عقلي انجام مي‌دهند، چراكه مخالفت با دولت معني نداشته و وقتي اين كار را انجام مي‌دهند، يعني در حال مبارزه با ملت و ضربه‌زدن به اعتماد مردم هستند. 
روحاني در ادامه از روند رشد اقتصادي نيز سخن گفت و يادآور شد: ما در سال گذشته بالاترين رشد اقتصادي را داشتيم كه البته برخي آن را مورد انتقاد قرار مي‌دهند، اما همين افزايش صادرات نفت از يك‌ميليون بشكه به 2ميليون بشكه در روز كار بسيار سختي مي‌باشد و تلاش بسياري براي آن شده است. 
  
بانك رفاقتي بانك خوبي نيست
 
وي گفت: از بانك مركزي مي‌خواهم كه نظارت بربانك‌ها و عملكرد شفاف آنها را افزايش دهد كه اين به نفع همه ماست، به هر حال پولي كه در اختيار بانك‌هاست، امانت است و بايد به بهترين شكل مورد بهره‌برداري قرار گيرد. بانك‌ها بايد مدرن و اسلامي باشند، چرا كه بانك‌هاي رفاقتي بانك‌هاي خوبي نيستند. 
روحاني در رابطه با اهميت شفافيت نظام بانكي به موضوع مؤسسات اعتباري اشاره كرد و گفت: وقتي مي‌گوييم نظارت بيشتر شود به اين برمي‌گردد كه اين مؤسسات اعتباري البته در دهه ۸۰ شكل گرفتند عمدتاً ناشي از عدم‌شفافيت و عدم‌نظارت بوده است و توانسته‌اند اين روزها هزينه‌هاي بسيار سنگيني را برنظام بانكي تحميل كنند. 
آخرين گزارشي كه امروز در مجمع ارائه شد، نشان داد كه بانك مركزي تاكنون حدود ۲۰هزار ميليارد تومان اعتبار براي پاسخگويي به سپرده‌گذاران مؤسسات غيرمجاز از سال گذشته تاكنون اختصاص داده است. 
در رابطه با رقم مذكور و اعلامي حسن روحاني بايد توجه داشت، اين رقم بسيار قابل ملاحظه است و طبق آخرين صورت مالي موجود از بانك مركزي كه مربوط به سال 94 است، رقم مذكور تقريباً سه برابر سود ويژه سال 94 بانك‌ مركزي مي‌باشد. حال بايد ديد با چنين هزينه سنگيني صورت‌هاي مالي سال 95 و 96 بانك مركزي چگونه خواهد بود و هزينه مذكور از چه محلي تأمين شده است. 
رئيس‌جمهوري تأكيد كرد، بانك‌ها بايد مدرن شوند؛ چرا كه در هشت سال گذشته و با وجود تحريم‌ها از شرايط معمول و رايج جهان عقب افتاده‌ايم و اكنون بايد به سمتي پيش برويم كه بتوان خود را با بانك‌هاي بين‌الملل سازگار كرد. از اين رو در صورتي كه مجلس شوراي اسلامي قوانيني را که به آن ارائه كرده‌ايم از جمله پولشويي تصويب كند، گام‌هاي بزرگي در اين رابطه برداشته خواهد شد. 
   
چرا بانك‌ها اينقدر شعبه دارند؟
 
وي در بخش ديگري از سخنانش بار ديگر انتقاد خود را به بنگاهداري بانك‌ها مطرح كرد و يادآور شد، دستوراتي در اين رابطه به وزير اقتصاد داشته و البته گزارشي كه وي به تازگي در اين مورد ارائه كرده نشانه‌هاي خوبي دارد، اما بايد مورد پيگيري قرار گيرد. 
رئيس‌جمهور در همين رابطه به شعب زياد بانك‌ها اشاره داشت و گفت: چرا در هر خياباني كه راه مي‌رويم بايد تا اين اندازه هر بانكي شعبه داشته باشد. آنها اين پول را از كجا آورده‌اند كه خرج ساختمان‌هايي گران‌قيمت براي شعب مي‌كنند، چرا بايد پول مردم در اين بخش حبس شود و نبايد به جريان بیفتد و صرف كارهاي توليدي شود. مگر ما تا اين اندازه به شعب بانكي نياز داريم؟ در خارج از كشور اينگونه نيست، براي رفتن از يك شعبه بانك به شعبه ديگر آن بايد با مترو و اتوبوس برويم، ولي در ايران به راحتي با پياده‌روي شعب مختلف بانك‌ها در دسترس هستند. 
روحاني در نهايت از بانك‌ها خواست كه اموال محبوس شده را آزاد كنند و در جريان ايجاد رشد اقتصادي و اشتغال قرار دهند. 
در گزيده‌اي از اظهارات رئيس‌جمهور و رئيس كل بانك مركزي مي‌توان به دستوراتي كه روحاني به بانك مركزي داد، اشاره كرد. وي خواستار استمرار تورم تك‌رقمي، ادامه رشد اقتصادي، افزايش نظارت بر بانك‌ها و شفافيت عملكرد آنها و البته كاهش فشار بانك‌ها به بانك مركزي شد. 
  
سيف بدون درخواست
 
از سوي ديگر، روزگذشته رئيس كل بانك مركزي به ارائه‌ گزارشي اجمالي از عملكرد بانك مركزي از سال گذشته تاكنون پرداخت و در شرايطي كه وضعيت بازار پول و ارز با مشكلاتي روبه‌رو است از مديريت ارزي و پولي سخن گفت و در شرايطي كه حدود سه سال پيش سيف در مجمع بانك مركزي از رئيس‌جمهور درخواست كرد، بدهي دولت به بانك‌ها تسويه شود، روز گذشته بدون هرگونه درخواستي سخنان خود را به پايان رساند.
 
ارسال نظرات