ارتش سوریه به مرکز غوطه رسیده است

ارتش سوریه و متحدان هشتمین روز عملیات خود در غوطه شرقی را در حالی آغاز کردند که کفه تحولات میدانی به سود آنهاست و نیروهای مقاومت ...
کد خبر: ۸۹۹۶۲۵۶
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از یکشنبه (6 دیماه) عملیات گسترده خود را برای پاکسازی منطقه مهم غوطه شرقی آغاز کردند.

امروز دوشنبه این عملیات وارد هشتمین روز خود شده است، و به گفته یک افسر بلند پایه ارتش سوریه، نیروهای مقاومت از شامگاه گذشته پیشروی چشمگیری در این منطقه به دست آورده‌اند.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که دولت سوریه اصرار دارد به حضور تروریستها در ریف دمشق پایان دهد؛ به گونه ای که روند عملیات و شتاب آن، نشان میدهد که ارتش سوریه در آستانه ورود به مرحله ای قرار دارد که چه بسا پرونده غوطه طی آن بسته شود.

ارتش سوریه طی این چند روز عملیات خود توانسته است به عمق غوطه شرقی نفوذ کند و  خود را به نزدیکی شهر «دوما» برساند؛ شهری که بزرگترین شهر غوطه شرقی است و مهمترین مرکز گروه تروریستی «جیش الاسلام» به شمار می‌رود.

به گزارش الاخبار، ارتش سوریه با تداوم روند عملیات خود در آستانه تقسیم غوطه به دو بخش جنوبی و شمالی قرار گرفته است. شِمای کلی نقشه ارتش نشان میدهد که هدف بعدی، تسلط بر «مسرابا و مدیرا» است؛ شهرکهایی که با آزادسازی آنها، نیروهای مقاومت میتوانند با نیروهای همرزم خود که در اداره حمل و نقل جنوب شرق شهر «حرستا» مستقر هستند، دست دهند.

اندازه بزرگ‌تر   

در صورت تحقق چنین پیش فرضی، کمربندی که جنوب غوطه را از شمال آن جدا میکند، تکمیل خواهد شد. بدین ترتیب جیش الاسلام در بخش شمالی و تروریستهای «فیلق الرحمن و جبهة النصرة» نیز در جنوب آن حضور خواهند داشت.

از زمان آغاز عملیات، ارتش سوریه از موقعیت اراضی زراعی گسترده و حملات فشرده برای پیشروی در برابر تروریستها نهایت استفاده را برد و بر شماری از مناطق مرتفع آن تسلط پیدا کرد. این مسئله سبب شد که بتواند به خوبی تروریستها را رصد کند.

ارتش، از ارتفاعات «فرزات»، «حوش الصالحیه و اوتایا» را رصد کرد و پس از آن بر این مناطق مسلط شد. سپس امنیت جاده منتهی به شهرک «بیت نایم» را تأمین کرد و بر آن مسلط شد. سپس به سمت «المحمدیه» پیشروی کرد. بدین ترتیب ارتش سوریه در حال آزادسازی تدریجی بخش جنوبی غوطه شرقی است تا بتواند تروریستهای فیلق الرحمن و النصره را که در« عربین، جسرین، حمّوریة، عین ترما و جوبر» حضور دارند، تحت فشار قرار دهد.


اندازه بزرگتر اینجا

 

یک افسر بلندپایه ارتش سوریه در همین زمینه اعلام کرد که تروریستهای جیش الاسلام در حال عقب نشینی به سمت مناطق پر جمعیت هستند، ولی «هیچ فرصتی برای توقف [عملیات] وجود ندارد. ما در میدان پیشروی زیادی داشتیم... ما مُصر هستیم که غوطه شرقی را پاکسازی کنیم. ما به این کار نزدیک شده ایم. چرا توقف کنیم؟»

در کنار درگیری در جنوب شرق دوما، ارتش در محور بیمارستانها در شمال حرستا با تروریستها درگیر بوده و در تلاش است که شهر حرستا را جدا کند. کما اینکه در محور «مزارع الریحان» در شرق دوما نیز ارتش به تدریج در حال پیشروی است تا بتواند از نیروهایی که از غرب در حال پیشروی هستند، حمایت کند.

در کنار عملیات میدانی، مذاکره با تروریستها کاملا متوقف شده است؛ هر چند که تروریستها تظاهر به آمادگی برای مذاکره دارند، مشروط بر اینکه عملیات ارتش متوقف شود، ولی طرف سوری این قید را نمی پذیرد و باور دارد که تروریستها زمانی مسئله مذاکره را مطرح میکنند، که شکست را در یک قدمی خود ببینند.

یک منبع میدانی در این زمینه تأکید کرد که آرزوهای دور و دراز تروریستها و حساب کردن بر تبلیغات بین المللی کاری کرد که نتوانند بدون تلفات از این عملیات خارج شوند؛ «گویا از تجربه حلب، فقط استفاده از افراد غیر نظامی به عنوان سپر انسانی را آموخته‌اند».

پنجشنبه گذشته یک گروه از عناصر جیش الاسلام در دوما قصد داشتند خود را تسلیم ارتش سوریه کنند، ولی فرماندهی این گروه، چند عنصر را فرستاد و با این عناصر درگیر شدند. این درگیری چند کشته و زخمی بر جای گذاشت و در پایان سبب شد که هیچ عنصری از این گروه نتواند وارد مناطق تحت کنترل ارتش شود.

یک منبع نظامی سوری در این خصوص تأکید کرد، در صورت تداوم این رویه، بحرانی برای تروریستها ایجاد خواهد شد «و در جنگیدن با آنان و متفرق کردنشان و سپس مذاکره و تحمیل شرطهایمان بر آنها، به ما کمک خواهد کرد».

ارسال نظرات
آخرین اخبار