مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه چند تکلیف قانونی داریم ابتدا موظف هستیم که تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد را در سطح استان مرکزی به ۷۰ سازمان برسانیم که در حال حاضر ۵۳ سازمان داریم.
کد خبر: ۸۹۹۶۱۲۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی ؛ عابد حقدادی مدیرکل ورزش وجوانان استان مرکزی گفت : یک چهارم جمعیت استان مرکزی را جوانان تشکیل می‌دهند و این از آن نظر اهمیت دارد که در هر ساختاری مهم‌ترین و ارزشمندترین منابع آن منابع انسانی بوده که جوانان اهمیت این موضوع را دو چندان می‌کنند، برنامه محوری با حساسیت و دقت ویژه این عملکرد را بهبود می‌بخشد.

وی افزود: در حوزه معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان پس از ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی با همان رسالت‌ها کار را ادامه دادیم، گر چه رویکرد فعلی دولت دوازدهم بر این است که سازمان ملی جوانان احیاء شود ولی تا زمانی که این اقدام انجام نشده ما موظف به پیگیری جدی امور و مطالبه جوانان هستیم.

مدیرکل ورزش وجوانان استان مرکزی خاطر نشان کرد: ستاد ساماندهی امور جوانان به‌عنوان یکی از ستادهای پیگیر و مطالبه‌گر حقوق جوانان در راستای اهداف سازمانی وزارت ورزش و جوانان در استان‌ها تشکیل شده و محورهای پیگیری حوزه سازمان در حوزه‌های مختلف ازدواج، تعالی خانواده، اوقات فراغت، هویت، مشارکت‌های اجتماعی و پیگیری امور فرهنگی و اشتغال جوانان است.

وی بیان داشت : تاکنون در این زمینه 3 جلسه استانی به ریاست استاندار مرکزی و 38 جلسه شهرستانی به ریاست فرمانداران برگزار شده که موضوعات جوانان در حوزه‌های مختلف بررسی و پیگیری شده است.

حقدادی تصریح کرد : در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان استان 17 درصد از مصوبات جلسات به مشارکت‌های اجتماعی اختصاص دارد که اشاره به افزایش سازمان‌های مردم‌نهاد در امور جوانان دارد، این سازمان‌ها که از وزارت ورزش و جوانان مجوز لازم را می‌گیرند تفاوتی با سایر سمن‌های زیرمجموعه وزارت کشور ندارند و تنها تفاوت آن در اعضاء موسس و هیئت مدیره این سمن‌ها جوانان با سنین بین 15 تا 29 سال است، پس از اینکه دوره سنی آنها از 29 سال عبور کرد به زیرمجموعه وزارت کشور رفته و اعتبارنامه خود را از وزارت کشور دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از دریافت اعتبارنامه از ورزش و جوانان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی، موضوعات مختلف اعتقادی و مذهبی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، که در سال 96 به سمن‌های استان مرکزی در حدود 15 سمن فعال اضافه شده که در ابتدای دولت یازدهم تاکنون رشد چند برابری را درراستای رویکرد دولت که افزایش مشارکت‌های اجتماعی بوده داشته‌ایم.

مدیرکل ورزش وجوانان استان مرکزی گفت: پس از هدف افزایش سمن‌ها کیفیت‌بخشی یکی از اهداف دیگر در این زمینه است که سمن‌ها باید توانمند شوند، حمایت از طرح‌هایی که ارائه می‌کنند باید حمایت شود و یکی از ظرفیت‌هایی که جدا از وزارت ورزش و جوانان می‌تواند به آنان کمک کند، ظرفیت کارگروه‌ها و جلساتی است که با موضوعات مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: جلسات کارگروه اشتغال، فرهنگی و اجتماعی، سلامت و امنیت غذایی در سطح استان تشکیل می‌شود، در طی این جلسات دستگاه‌هایی که باید نقش حمایت و همکاری و نظارت را در راستای تحقق طرح‌های ارائه شده از سوی سمن‌ها داشته باشند مشخص می‌شوند که البته اجرای آن توسط مردم و جوانان انجام می‌گیرد، زیرا معتقد هستیم موضوعات و طرح‌هایی که از سوی مردم ارائه و مطرح می‌شود با کیفیت بیشتری به اجرا درمی‌آید.

حقدادی اظهار داشت : ظرفیت دیگری که در استان وجود دارد خانه سازمان‌های مردم‌نهاد است که یکی از ظرفیت‌های قدیمی بوده و شاید استان‌های دیگر کمتر از آن برخوردار باشند و خوشبختانه در استان مرکزی این خانه به عنوان ناظر، عملکرد ادارات را تحت نظر و بررسی دارد که امیدواریم خانه جوانان هم به همین ترتیب عملکرد رو به بهبودی را در آینده داشته باشد.

مدیرکل ورزش وجوانان استان مرکزی بیان داشت : بسیاری از طرح‌هایی که سمن‌ها در زمینه اشتغال ارائه می‌دهند نیازمند این است که در کارگروه اشتغال و تسهیلاتی که در این حوزه وجود دارد به ویژه تسهیلات بخش اشتغال روستایی توجه خاص و بیشتری شود، برای نمونه سمنی را در بخش کمیجان داریم که با طرح بسیار خوبی که ارائه کردند با کمک جزئی اشتغال‌زایی در سطح شهرستان انجام شد و در زمینه محصولات فرهنگی و صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: باید رویکرد جوانان را با حمایت‌های همین سازمان‌های مردم نهاد از کارجویی به کارآفرینی تغییر دهیم، استارت‌آپ‌هایی که توانایی دارند در استان تشکیل شوند با خلاقیت جوانان در حوزه کارآفرینی یکی از ظرفیت‌های موجود عظیم است که در حوزه کارآفرینی و اشتغال نباید از آن غافل شویم.

حقدادی ادامه داد: در حوزه اشتغال جوانان 20 طرح از سمن‌های جوانان دریافت شده و به وزارت ورزش و جوانان ارسال شده که تلاش داریم مجمع استانی سمن‌ها را حمایت کنیم.

مدیرکل ورزش وجوانان استان مرکزی اظهار کرد: در حوزه ازدواج و تعالی خانواده رویکرد وزارت ورزش و جوانان با رویکرد آموزش بوده و در زمینه آموزش‌های پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج به جوانان ارائه خدمت کرده‌ایم، همچنین در هفته‌ ازدواج برنامه‌هایی با حضور خیران و فعالان در حوزه ازدواج جوانان با ظرفیت مساجد، سازمان‌های مردم‌نهاد و اداره کل اوقاف و امور خیریه انجام گرفت که در نتیجه هفته ازدواج جزو استان‌های برتر بودیم و رتبه دوم را در اجرای این برنامه‌ها به دست آوردیم.

وی ادامه داد : در حدود 180 کارگاه در حوزه آموزش‌های مربوط به قبل و پس از ازدواج برای زوجین برگزار کردیم، مشاوره تخصصی ازدواج در استان مرکزی داریم که در شهرستان اراک فعالیت دارند و خدماتی را به شکل ارزان قیمت با تسهیلات به زوجین ارائه می‌کنیم.

حقدادی افزود: لازم به ذکر است که تلاش داریم این مراکز مشاوره را در سطح استان به‌ویژه شهرستان‌هایی مانند شهرستان ساوه که نصاب بیشتری دارند گسترش دهیم، در این راستا جوانان فارغ‌التحصیل در زمینه روانشناسی با مراجعه به ورزش و جوانان می‌توانند برای راه‌اندازی مراکز مشاوره مجوز لازم را کسب کنند.

وی تصریح کرد: البته در حوزه تسهیلات ازدواج وزارت ورزش و جوانان به شکل مستقیم ورود نمی‌کند ولی با پایشی که از بانک‌های عامل در استان داشته‌ایم شرایط بانک‌های استان نسبت به متوسط کشوری بهتر بوده و با وام 150 میلیون ریالی ازدواج نیاز است که تسهیلات بهتر و بیشتری انجام پذیرد.

مدیرکل ورزش وجوانان استان مرکزی بیان داشت : در قانون برنامه ششم توسعه چند تکلیف قانونی داریم، ابتدا موظف هستیم که تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد را در سطح استان مرکزی به 70 سازمان برسانیم که در حال حاضر 53 سازمان داریم، همچنین بحث احداث خانه‌های جوان است که در دهه 80 ایجاد شدند و در اواخر دهه 80 و در ابتدای دهه 90 این خانه‌ها عموما به دستگاه‌هایی مانند استانداری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شدند و تقریبا به وضعیت نیمه تعطیل درآمدند.

وی ادامه داد: خانه جوان شاخصه‌های مشخصی دارد مانند سالن‌های آموزش، آمفی تئاتر، سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌، مهمانسرا که باید این امکانات را در اختیار جوانان قرار دهد، درحال حاضر تسهیلات خوبی برای این موضوع پیش‌بینی شده و اعتبار 0.27 درصد یا همان ماده 94 قانون برنامه که خانه‌های جوان را مجددا بسازیم را دنبال می‌کنیم که مکانی را با مساعدت شهرداری شهرستان اراک در اختیار گرفته‌ایم و در حال بازسازی آن هستیم.

ایشان تصریح کرد: شهرستان خمین و ساوه از اولویت‌های بعدی هستند که باید از ظرفیت‌های شهرداری‌ها و از فضاهایی که دراختیار وزارت ورزش و جوانان است برای این هدف استفاده کرده و دراختیار جوانان و سمن‌ها قرار دهیم زیرا باید در این مکان‌ها وضعیتی برقرار شود که به مراجعه جوانان به مسئولان برای پاسخگویی از آن پس مسئولان را دعوت کرده و مطالبه خود را مطرح کنند.

حقدادی در پیان گفت : موضوع یک درصد ماده 53 قرار است به صورت 100 درصدی جذب شود که این اعتبارات در قالب تملک و دارایی سرمایه‌ای است که به حوزه و پروژه ورزش اختصاص می‌یابد و در حدود 10 میلیارد ریال سرجمع به اعتبارات این حوزه افزوده می‌شود

ارسال نظرات