بیش از ۵۰سال از زمانی که بانک جهانی نخستین پروژه «گردشگری برای توسعه» خود را در دو کشور آفریقایی یعنی مراکش و تونس آغاز کرد، می‌گذرد و هنوز بحث نقش گردشگری در توسعه پایدار جوامع داغ است و بسیاری از کشور ای جهان بخشی از بودجه سالیانه خود را بر اساس همین صنعت می بندند.
کد خبر: ۸۹۹۶۱۱۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، بیش از ۵۰ سال از زمانی که بانک جهانی نخستین پروژه «گردشگری برای توسعه» خود را در دو کشور آفریقایی یعنی مراکش و تونس آغاز کرد، می‌گذرد و هنوز بحث نقش گردشگری در توسعه پایدار جوامع داغ است و بسیاری از کشور ای جهان بخشی از بودجه سالیانه خود را بر اساس همین صنعت می بندند.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که صنعت گردشگری یک صنعت اشتغال زا است که نه‌تنها سبب ایجاد صدها و هزاران فرصت شغلی می شود بلکه به توسعه زیرساخت‌ها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود مردم جهان درک بهتری از یکدیگر داشته باشند.

در ایران نیز طی چند دهه گذشته ایجاد زیر ساخت ها برای توسعه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین اولیت های معاونت میراث فرهنگی و گردشگری ریاست جمهوری بوده ولی متاسفانه با دارا بودن هزاران سایت تاریخی و گردشگری هنوز انچنان که باید و شاید این صنعت در کشور نتوانسته است جای خود را باز کند.

احداث موزه ها، هتل ها، استاندارد سازی راه های ویژه مکان های گردشگری و … می تواند در توسعه این صنعت بسیار مهم باشند که به علت گسترش سایت های گردشگری در تمام شهر های ایران می توان این زیر ساخت ها را در جای جای کشور راه اندازی و احداث کرد.

شهر بوکان نیز یکی از شهر های حوزه جنوبی اب ریز دریاچه ارومیه است که به خاطر موقعیت جغرافیاییش از چند هزار سال پیش زادگاه و مسکن تمدن های مختلفی در جایجاه خود بوده است که هرکدام از انان نقش ویژه ای در تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارند.

جدای از تمدن های مختلف با اثار ماندگار به جای مانده از انان که اکنون در موزه های مختلف جهانی نگهداری می شود، شهر بوکان در طول چند صده گذشته زادگاه شاعران و بزرگانی بوده است که در ارتقاء فرهنگ این سرزمین نقش انکار ناپذیری از خود به جای گذاشتند.

بی گمان وجود این دو مهم اثار برجسته تاریخی و حضور بزرگان فرهنگ و هنردر این شهر می تواند نقش ویژه ای در توسعه گردشگری این شهرستان داشته باشد.

احداث موزه های تاریخی و فرهنگی در بوکان می تواند نقش ویژه و غیر قابل انکاری در توسعه زیر ساخت های گردشگری این شهرستان ایفا کند تا این شهر در حوزه گردشگی شاهد حضور گردشگران مختلفی از داخل و خارج کشور باشد.

هر چند جرقه احداث این دو موزه در دوره چهارم شورای شهر با همکاری اداره میراث فرهنگی و فرمانداری زده شد ولی تا کنون به سرانجام نرسیده اند.

این در حالی است که روز یک شنبه ششم اسفند ماه ۹۶ و با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان این دو پروژه وارد فاز جدیدی شدند.

در همین رابطه روابط عمومی فرمانداری بوکان، جلسه اي درخصوص احداث موزه باستاني و موزه مفاخر با رياست “دكتر خسروي” فرماندار شهرستان بوكان و با حضور “جباري “مديركل ميراث فرهنگي استان آذربايجان غربي ، معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري، شهردار و رئیس شوراي اسلامي شهر، روسای ادارات راه و شهرسازي و ميراث فرهنگي و كارشناسان مرتبط در محل ساختمان فرمانداري بوكان تشكيل شد .

در اين جلسه شرايط احداث موزه باستاني بوكان و موزه مفاخر مورد بررسي قرار گرفت و جباري در سخناني ضمن موافقت با احداث موزه بوكان كه شرايط احداث آن را تشريح كرد از شهرداري و شوراي اسلامي شهر خواست در اين خصوص مساعدت هاي لازم را انجام دهند .

در ادامه بعد از اظهار نظر رئيس شورای اسلامی شهر و شهردار بوکان مبني بر راه هاي احداث موزه ، فرماندار شهرستان بوكان طي سخناني اظهار کرد : يكي از مشكلات چند دهه ي اخير بوكان نبود برنامه ريزي و برجسته سازي هويت فرهنگي و تاريخي در بوكان بود ، برهمين اساس ضمن درك اين موضوع مسائل فرهنگي و برجسته سازي آن اولويت شهرستان بود و تلاشهای بسیار زیادی در این زمینه انجام گرفته و همه مسئولان شهرستان خود را همراهان حوزه ميراث فرهنگي میدانند و در این زمینه آماده هر نوع همکاری هستند.

خسروی ضمن تشریح اهمیت احداث موزه به لحاظ غنای تاریخی و فرهنگی این منطقه تاکید کرد : هر چه سریعتر بر اساس تصمیمات کمیته برنامه ریزی شهرستان با مساعدت شورا و شهرداري و ميراث فرهنگي استان احداث موزه شهرستان شروع شود .

در پایان جلسه مصوباتی به این شرح اتخاذ گردید :

۱- با توجه به آماده بودن زمین مبلغ ۲۰۰میلیون تومان از اعتبارات شهرداری و از محل توازن با تایید فرمانداری به اداره کل میراث فرهنگی اختصاص یابد و میراث فرهنگی در اسرع وقت نسبت به انتخاب پیمانکار و شروع پروژه اقدام و تامین اعتبار ٬ساخت و تجهیز موزه بر عهده اداره کل میراث فرهنگی خواهد بود و سال ۹۷ با تامین اعتبار لازم روند تکمیل پروژه ادامه یابد.

۲_ منزل استاد حقیقی تحت عنوان موزه مفاخر ظرف ۳ماه توسط شهرداری با نظارت میراث فرهنگی بازسازی و میراث فرهنگی استان نسبت به تجهیز آن پیگیریهای لازم را انجام دهد .

۳- با توجه به نظر مساعد سپاه پاسداران ٬ اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به هماهنگی های لازم جهت تحویل قلعه سردار به شهرداری به لحاظ شروع فاز مطالعاتی اقدام نماید.

حال امید است احداث و راه اندازی این دو موزه با جدیت از سوی مسئولان شهرستانی پیگیری شود تا جدای از توسعه صنعت گردشگری شاهد معرفی هویت و تاریخ و فرهنگ این شهرستان به مسافران و گردشگران باشیم

ارسال نظرات