پيشگيري بهترين راهكار مقابله با ديابت
ديابت يك بيماري افزايش قند خون و يك بيماري مزمن و پيش رونده است كه اگر كنترل نشود مي تواند منجر به بروز عوارض مختلف مانند، عوارض چشمي، كليوي و حتي آسيب به اعصاب محيطي شود.
کد خبر: ۸۹۹۵۷۷۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، ديابت يك بيماري افزايش قند خون و يك بيماري مزمن و پيش رونده است كه اگر كنترل نشود مي تواند منجر به بروز عوارض مختلف مانند، عوارض چشمي، كليوي و حتي آسيب به اعصاب محيطي شود.

 دکتر سلما آهی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به نحوه استفاده بدن از گلوكز و تاثیر پانکراس و ترشح انسولین در بدن می گوید: غذايي كه مصرف می شود جذب و كربوهيدرات غذا يا بخشي از آن به صورت گلوكز وارد جريان خون مي شود. پانكراس (غده سازنده و ترشح كننده انسولين در بدن) انسولين را به جريان خون وارد مي كند و انسولين كمك مي كند گلوكز وارد سلول بدن شود و بدن با سوزاندن گلوكز انرژي مورد نياز خود را بدست آورد.

 وی در تعریف پانكراس بیان می کند: پانكراس غده اي در بدن است كه در زير و پشت معده قرار دارد و با ترشح انسولين، انسولین را به جریان خون وارد می کند که در نتیجه باعث تنظیم قند خون بدن می شود.

  این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، انسولين را همانند كليدي می داند كه درهاي ورود قند به سلول را باز مي كند و بیان می کند: اين هورمون به گلوكز اجازه ورود به سلول را مي دهد اما در بدن افراد مبتلا به ديابت انسولين ساخته نمي شود و يا به طور صحيح عمل نمي كند، در نتيجه گلوكز نمي تواند به طور طبيعي وارد سلول شود و سطح قند خون افزايش مي يابد و افزايش طولاني مدت قند خون فرد را به عوارض ديابت مبتلا مي كند.

  به گفته وی دو نوع دیابت وجود دارد، دیابت نوع ۱ و ٢ که ديابت نوع۱، ۵ تا ۱۰ درصد موارد ابتلا به ديابت را به خود اختصاص مي دهد.

وی عنوان می کند: در ديابت نوع ۱، پانكراس قادر به ساختن انسولين نيست و بدن همچنان از طريق غذا، گلوكز دريافت مي كند اما گلوكز نمي تواند وارد سلول شود و براي حل اين مشكل فرد نياز به تزريقات منظم انسولين دارد.


 دکتر سلما آهی با اشاره به دیابت نوع ٢ می گوید: ٩۰ تا ٩۵ درصد از كل موارد را به خود اختصاص مي دهد و در ديابت نوع ٢، پانكراس انسولين مي سازد اما ترشح آن به مقداركافي نيست و در بدن به درستي عمل نمي كند زيرا سلول ها نسبت به عمل انسولين مقاومت مي كنند كه دليل اصلي اين مقاومت چاقي و اضافه وزن است.

  وی چاقي و اضافه وزن، سابقه خانوادگي ديابت، سن بالاي ۴۵ سال، سابقه به دنيا آوردن نوزاد بيش از ۴ كيلوگرم، سابقه ابتلا به ديابت بارداري، عدم فعاليت بدني، بالا بودن فشار خون و چربي خون و كيست هاي متعدد تخمدان را از عوامل خطر مبتلا به دیابت نوع ٢ می داند.

  دکتر آهی می گوید: قبل از ابتلا به ديابت نوع ٢، معمولا افراد دچار شرايطي مي شوند كه علائم مربوط به ديابت در آنها مشاهده نمي شود به اين حالت مرحله پيش ديابت گفته مي شود. در اين حالت، قند خون افراد بالاتر از ميزان طبيعي است اما نه به ميزاني كه به عنوان ديابت شناخته شود.

 به گفته وی پزشكان بيش از گذشته بر تشخيص مرحله پيش ديابت به عنوان راهي براي پيشگيري از ابتلا ب

دكتر سلما آهي نوع تغذیه و تاثیر آن بر بیماران دیابتی بسیار مهم می داند و می گوید: به منظور كنترل قند خون به بيماران توصيه مي شود كه روزانه تعداد وعده هاي غذايي خود را با حجم كم، افزايش دهند.( غذاي سبك تر در دفعات بيشتر) و جهت جلوگيري از افت قند شبانه مصرف ميان وعده قبل از خواب براي كودكان و افراد مسن بسیار با اهمیت است.

 به گفته وی وجود مواد غذايي حاوي كربوهيدرات ها در ميان وعده هاي غذايي روزانه برای بیماران دیابتی ضروري است و همراه وعده هاي غذايي بايد سبزيجات مصرف شود.

 دکتر سلما آهی با بیان این مطلب که بیماران دیابتی می بایست از همه گروه های غذایی در برنامه غذایی خود داشته باشند بیان می کند: گروه نان و غلات، عمدتا حاوی نشاسته است و ترکیبات غلاتی چون گندم، جو، برنج و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، نخود، ذرت و حبوباتی چون لوبیا چیتی، عدس و لپه بیماران دیابتی مي توانند 6 تا ۱۱ سهم در طول روز  مصرف کنند.

  به گفته وی بیماران دیابتی می توانند، ٢ تا ۴ سهم در روز  از گروه میوه ها استفاده کنند و توصیه می شود از آب میوه ها پرهیز و به جای آن از میوه های تازه که دارای فیبر و ویتامین بالایی هستند استفاده کنند.

  دکتر آهی تاکید می کند: سبزیجات یکی از مهم ترین منابع غنی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ها هستند که بیماران می توانند حداقل ٣ تا ۵ سهم در رژیم غذایی خود داشته باشند.

 به گفته این متخصص غدد، بیماران دیابتی باید در مصرف شیر، ماست و سایر فراورده های لبنی دقت کنند که از حداقل چربی بر خوردار باشد و جهت پیشگیری از پوکی استخوان حداقل ٢ تا ٣ سهم در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 وی در مصرف پروتئین ها تاکید می کند: بیماران دیابتی باید از گروه کم چرب پروتئین ها استفاده کنند و مصرفی ۴ تا ۶ سهم در رژیم غذایی خود داشته باشند.

 آهی در ادامه می افزاید: بهتر است بیماران دیابتی مصرف گوشت سفید مانند ماهی و مرغ را در رژیم غذایی خود قرار داده و در هفته ٢ تا ٣ سهم استفاده کنند.

 وی مصرف آجیل و مغزها مانند بادام، پسته و غیره بدون نمک را توصیه می کند و تاکید می کند: بیماران دیابتی حداقل مصرف را در گروه چربی ها داشته باشند.

  دكتر آهي می گوید: توصيه مي شود آزمايش قند خون، حداقل هشت ساعت قبل از ناشتا باشد و بيماران ديابت تحت درمان، داروهاي خود را در شب دريافت و هشت ساعت قبل از ناشتا قند خون خود را چك كنند.

این متخصص غدد می گوید: ديابت شايع ترين علت نابينايي، قطع عضو، دياليز و نارسایی کلیوی در جوامع است و افراد بالای ۴۵ سال یا افرادی که مبتلا به چاقی و دارای فاکتور های خطر دیابت هستند، غربالگری شوند و به پزشک متخصص مراجعه کنند.


 به گفته وی پزشكان بيش از گذشته بر تشخيص مرحله پيش ديابت به عنوان راهي براي پيشگيري از ابتلا به ديابت نوع ٢ تاکید می کنند.

 دکتر سلما آهی با اشاره به علائم مرحله پيش ديابت می گوید: اگر چه مرحله پيش ديابت معمولا علائمي ندارد، اما ممكن است علائمي چون تشنگي غير عادي، تكرار ادرار، تاري ديد و خستگي زياد نيز مشاهده شود و بر اساس نتيجه آزمايش قند خون مي توان مرحله پيش ديابت را تشخيص داد.

 وی تاکید می کند: افراد نمي توانند تنها با يك آزمايش قندخون ناشتا از وضعيت سلامت و ابتلا به ديابت مطلع شوند بلكه مي بايست به پزشك متخصص مراجعه و در صورت وجود بیماری مراحل درمانی را آغاز نمایند.

منبع: علم و فناوری

ارسال نظرات