چندی پیش از خبر غیرمنتظره ای مبنی بر ورشکستگی بانک صادرات ایران مطرح شد.این خبر برای برخی از مردم که از جزییات این خبر اطلاعی نداشتند کمی نگران کننده بود.
کد خبر: ۸۹۹۵۵۱۲
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: چندی پیش شایعه غیرمنتظره ای مبنی بر ورشکستگی بانک صادرات ایران مطرح شد.این شایعه برای برخی از مردم که از جزییات آن اطلاعی نداشتند کمی نگران کننده بود. مخصوصا در زمانی که بسیاری از مردم با چالش ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و سرمایه های بر بادرفته خود مواجه بودند.اما ادعای ورشکستگی بانک صادرات ایران بر چه اساس و مدارکی بود؟ آمار و ارقام موجود برای زیان ده بودن بانک صادرات ایران کفایت می کند؟ آیا آمار منتشر شده پایه و اساس درستی دارد؟

 ورشکستگی بانک صادرات ایران از ادعا تا تکدیب!/21 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک صادرات

گزارش بسیج حاکی از آن است که طبق ماده 141 قانون اساسی کشور هرگاه میزان زیان موسسه ای بیش از نصف سرمایه اولیه اش باشد هر کدام از ذی نفعان و سهام داران بانک می توانند ادعای انحلال و یا ورشکستگی کنند. اما نکته آنجاست که سهام دار اصلی و عمده بانک صادرات ایران با سهم 56.5 درصد همانا دولت است که این سهم شامل شرکت های سهام عدالت و... می شود. بدین ترتیب با وجود این سهم ها  هیچ گاه ادعای ورشکستگی به بانک صادرات ایران نمی چسبد.

در همین رابطه باید دانست که برخورداری بانک صادرت ایران از 30 میلیارد دلار یا به عبارتی 150 هزار میلیارد تومان سرمایه ، دارا بودن شعب متعدد در داخل و خارج کشور و با در اختیار داشتن ابنیه های متفاوت و ساختمان های معظم، این عقلانی به نظر نمی رسد که ورشکسته شده باشد.اما موضوعی که در مورد ادعای ورشکستگی بانک صادرات ایران مطرح شده و از دید همگان مغفول مانده است وجود طلبکاری 21 هزار میلیارد تومانی بانک صادرات از دولت است. چنانچه اگر قرار باشد بانک صادرات ایران به خاطر حدود 5 یا 6 هزار میلیارد تومان ورشکسته معرفی شود؛ طبیعتا معنا و مفهومی ندارد که اعلام شود این بانک از دولت 21 هزار میلیارد تومان طلب دارد.

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی است که  بانک  صادرات ایران  از ابتدای سال 1395 تاکنون نزدیک به 32 هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف اقتصاد مقاومتی از مردم و اقتصاد کشور حمایت جدی کرده است. چنانکه این بانک به نوعی بانک دست راست دولت بوده و همواره یاور دولت در اجرایی کردن سیاست ها و برنامه های تدوینی اقتصاد مقاومتی بوده است.در همین راستا هیچ برنامه و پروژه بزرگی در کشور به ثمر نمی نشیند مگر آنکه پای بانک های بزرگی چون بانک صادرات ایران در میان باشد.لذا صحبت در مورد ورشکستگی چنین بانکی و با برخورداری از چنین سابقه ای عاقلانه نیست.

چنانکه دلیل مهم عمده دیگر بر بطلان این شایعه این است که دارایی های بانک بسیار بزرگ و گسترده است. چه آنکه باید در نظر داشت که فشار ها و تحریم های بین المللی بر نظام بانکی و اقتصادی کشور،  همواره فعالیت های بانک ها را به عنوان نوک پیکان اقتصادی کشور و تحرک زایی اقتصادی تحت تأثیر منفی خود قرار داده است.

ارسال نظرات