معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نباید بر تک ریل آموزش پیش برود، گفت: رویکرد نخبه پروری و جدایی از مسائل تربیتی بسیار آفت‌زاست و طبعاً باید از این نگاه بازگردیم.
کد خبر: ۸۹۹۵۴۸۲
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
به گزارش  خبرگزاری بسیج، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در همایش «فانوس و راه 4» در جمع سرگروه‌های برادر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: کار تربیت، کار سختی است؛ 2 کار در کل سخت و پیچیده است یکی حکومت داری و دیگری تربیت است.

وی ادامه داد: تربیت از حکومت‌داری سخت‌تر است چون در حکومت‌داری می‌توان به گونه‌ای فضا را در دست داشت اما هماهنگ کردن متغیرها، کار خیلی پیچیده‌ای است و کار سنگینی است چون تربیت تابعی از این متغییرها است و البته فلسفه آمدن انبیا، تربیت است و لزوم برپا کردن و تحقق آن حکومت است.

کاظمی با اشاره به نقش خانواده در فعالیت‌های تربیتی، گفت: امروز اگر قرار باشد محصول خوبی را وارد جامعه کنیم باید بر سیستم خانواده و سیستم جامعه خود کار کنیم؛ به این علت که بسترهای تربیت در خانواده شکل می‌گیرد و اگر ارزش‌های موجود در نظام تربیت در تعارض با هنجارهای خانواده باشد نباید انتظار داشته باشیم که تربیت به خوبی شکل بگیرد و هم اکنون متأسفانه در فضای مجازی شاهد یک بی‌برنامگی هستیم.

وی ادامه داد: امروز یکی از مهم‌ترین چالشهای نظام تعلیم و تربیت این است که نهاد جامعه و نهاد خانواده در تعارض با نظام تعلیم و تربیت حرکت می‌کنند؛ چند چالش اساسی در آموزش و پرورش وجود دارد که بزرگترین آن این است که بر تک ریل آموزش پیش می رویم؛ استراتژی ما در آموزش و پرورش باید حاکمیت با ساحت دینی و تربیتی باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی دیگر از چالش‌های نظام آموزش پرورش، منابع انسانی با انگیزه توانمند برخوردار از دانش و بینش در تعلیم و تربیت است؛ متاسفانه امروز تمرکز بر آموزش و پرورش دانش محوری و نظام آموزش‌زده منحصر به درس است که این بلای جان آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه مطابق سند تحول بنیادین می‌خواهیم آموزش و پرورش به نظام فرهنگی ـ تربیتی تبدیل شود، گفت: رویکرد نخبه‌پروری و جدایی از مسائل تربیتی بسیار آفت است و طبعاً باید از این نگاه به یک نگاه فرهنگی ـ تربیتی بازگردیم که اتحادیه نقش اساسی را در این حوزه می‌تواند ایفا کند و اصولی که یک مربی باید از آن برخوردار باشد این است که دائم رشد متربی را رصد کند و محدود به مکان و شرایط نباشد.

کاظمی خاطرنشان کرد: سه استراتژی برای فعالیت تربیتی و فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که شامل توسعه فرهنگ نماز، قرآن و عترت مبتنی بر مسائل تربیتی، توسعه مهارت‌ها و فعالیت‌های توسعه محور و ایجاد روحیه امید و نشاط در سراسر کشور در مقابله با استراتژی‌های دشمن است.

وی گفت: بزرگترین پشتوانه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، اتحادیه انجمن های اسلامی است؛ سه مجموعه در کنار ما به ما کمک می‌کنند که اتحادیه به لحاظ رویکردهای فرهنگی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از فعالیت‌های اتحادیه در سراسر کشور حمایت می‌کنیم و باید به لحاظ کمی و کیفی آن را در سراسر کشور توسعه داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جمع سرگروه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خاطرنشان کرد: شما تنها نهادی هستید که بااین رویکرد در بین مجموعه‌های دیگر فعالیت می‌کنید؛ البته نهاد اثر بخش و موثر حوزه علمیه هم بسیار مهم است و می‌توان با تقویت حضور روحانیت در فضای تعلیم و تربیت به اهداف بلند دست پیدا کرد.

وی اظهار داشت: ما در عرصه علم و پرورش، نیازمند جوانان برومندی هستیم که بتواند مسیر شهیدان را طی کند؛ ما مأموریت سختی را در پیش داریم و یادمان باشد اگر گاهی به سختی و زحمت می‌افتیم یاد کسانی بیفتیم که برای حفظ این نظام و انقلاب از هستی خود گذشته‌اند.
منبع: فارس
ارسال نظرات