دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد
دکتر طباطبایی با تاکید بر اینکه تمرکزگرایی از اصلی‌ترین دلایل بروز بحرانهای پایتخت است، گفت: مساحت شهر تهران از 100 کیلومترمربع در سال 1335 به 730 کیلومتر در شرایط فعلی رسیده است یعنی 7.5 برابر بزرگتر شده است.
کد خبر: ۸۹۹۵۴۵۸
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر و نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از چالش ها و معضلات تهران ناشی از ناموزون بودن روند توسعه ای این شهر است، گفت: در شرایط فعلی نیز اگر بخواهیم راه حلی برای این معضلات و مشکلات ارائه دهیم باید به ریشه ها نظر کرده و ابتدا دلیل این وضعیت را پیگیری کنیم.

مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ویژگی تهران در مقایسه با شهرهای بزرگ، کوتاه بودن دوران جمعیت‌پذیری، رشد و گسترش شدید آن به‌عنوان یک کلان‌شهر بزرگ ملی و منطقه‌ای است، خاطرنشان نمود: جمعیت تهران از 1.5 میلیون نفر در سال 1335 به بیش از 8 میلیون نفر در سال 1395 رسیده است.

طباطبایی با تاکید بر اینکه طی 60 سال جمعیت تهران بیش از 5 برابر شده است که کمتر شهری در جهان چنین رشدی را تجربه کرده است، افزود: همچنین مساحت این شهر نیز از 100 کیلومترمربع در سال 1335 به 730 کیلومتر در شرایط فعلی رسیده است یعنی طی 60 سال شهر 7.5 برابر بزرگتر شده است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه این شهر از لحاظ اجتماعی و فرم کالبدی مسیر پایداری را طی نکرده است، افزود: این آشفتگی و رشد شتابان در جمعیت و بی‎قوارگی در توسعه کالبدی، بدون تردید با نظام مالی و شیوه‎های درآمدی شهر مرتبط است.

طباطبایی به تمرکز سیاسی در تهران نیز اشاره کرد و گفت: از لحاظ سیاسی- اداری بیش از 18درصد کل کارکنان دولت و بیش از 25 درصد کارکنان بخش قضایی و قانون‎گذاری در تهران هستند.

وی به وضعیت اجتماعی - فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: 18درصد کل دانشجویان کشور و نزدیک به 50 درصد استادان دانشگاه در تهران شاغل هستند و بیش از 18 درصد پزشکان متخصص کشور در تهران هستند.

کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه بیش از 50 درصد مطبوعات کشور در تهران منتشر می‏شوند، گفت: از نظر اقتصادی نیز وضع به همین منوال است و 20 درصد کل GDP کشور مربوط به تهران است.

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: 23 درصد مصرف برق و 22درصد مصرف بنزین کشور در تهران است و 18 درصد کل کارگاه‏های صنعتی کشور و 23 درصد شاغلان این بخش مربوط به تهران (استان تهران) است.

وی با بیان اینکه همه این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که موضوع پایداری کلان‌شهر تهران نه یک موضوع محلی بلکه چالش ملی است، گفت: وقتی همه تمرکز یک کشور در یک شهر واقع می شود نمی توان انتظار داشت ترافیک، آلودگی هوا، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و ... یک شبه اصلاح شوند.

ارسال نظرات