عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با بیان وجود بیش از ۳ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور، گفت: تنها ۴۰ درصد از این تعداد تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.
کد خبر: ۸۹۹۵۳۶۸
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

همایون هاشمی با بیان وجود بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور، گفت: اگر بخواهیم افراد تحت سرپرستی این زنان را در نظر بگیریم تامین معیشت حدود 8 تا 9 میلیون نفر وابسته به زنان سرپرست خانوار است؛ برخی رخدادهای اجتماعی مانند اعتیاد، سوانح جاده ای، فوت همسر و طلاق در افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار نقش داشته و متاسفانه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب هنوز حدود 40 درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت جدی از زنان سرپرست خانوار، افزود: حمایت از زنان سرپرست خانوار جزو تکالیف حاکمیتی  است؛ این قشر زنان باید برای فرزندان خود نقش مادر را در کنار نقش پدر ایفا کنند.

وی ادامه داد: زنان سرپرست خانوار عهده دار تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، حمایت های روانی، اجتماعی، مشاوره ای و مددکاری از زنان سرپرست خانوار را حائز اهمیت خواند و گفت: حمایت ها از این قشر زنان تنها حمایت معیشتی و اقتصادی نیست بلکه در برخی موارد ارائه مشاوره به آنان می تواند انقلاب و شکوفایی در وضعیت زندگی شان ایجاد کند.

هاشمی با بیان اینکه وزارت کشور باید گامی جدی برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار بردارند، تصریح کرد: از دولت تقاضا داریم توجه جدی به معیشت، اشتغال، روانشناسی، مددکاری، حمایت های اجتماعی، بسترسازی برای حضور در جامعه و از سویی حمایت ها برای تشکیل مجدد خانواده برای این قشر زنان را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم، افزود: از سمن ها و سازمان های مردم نهاد تخصصی نیز تقاضا داریم وارد این حوزه شده و حمایت مناسبی را از زنان سرپرست خانوار داشته باشند؛ در تمامی کشورها سمن ها به صورت تخصصی فعالیت می کنند اما متاسفانه در ایران سمن ها عمدتا به صورت فراگیر و غیرتخصصی عمل می کنند که این آسیبی جدی است و باید به سمت تخصصی کردن سازمان های مردم نهاد گام برداریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اینکه شدت، بروز و ظهور آسیب های اجتماعی را در کشور کاهش دهیم دولت باید به وظیفه حاکمیتی خود که همانا تخصیص اعتبارات و برنامه ریزی مناسب برای کنترل آسیب های اجتماعی است عمل کند از سویی حمایت های اجتماعی مردم نیز مهمترین رکن خدمات اجتماعی است.

منبع: خانه ملت 

ارسال نظرات