نماینده مقام معظم رهبری در مرکز مازندران از آیت الله فاضل به عنوان شخصیتی دانشمند و فرهیخته یاد کرد و افزود : این چهره خود ساخته و ساده زیست منشاء خیر بسیاری برای استان بوده است و با تاسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران نقش ممتازی در تربیت شاگردان فرهیخته داشت .
کد خبر: ۸۹۹۵۲۹۸
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، نماینده، ولی فقیه در مازندران در نخستین همایش ملی نکوداشت مرحوم آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی(مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران) در بابل افزود: هر چه انسان دارای روح پاک باشد علم و دانش برجان آن روح می‌نشیند و عده زیادی از آن بهره مند می‌شوند و همیشه مردم ما ساده زیستی روحانیون را همانند آیت الله فاضل را برای خود یک الگو می‌دانستند و امروز هم باید به همین گونه باشد که  خصلت برجسته در زندگی مرحوم آیت الله فاضل بر این مبنا بود.

امام جمعه ساری ساده زیستی را از ویژگی های ممتاز عالمان دین دانست و گفت : متاسفانه امروز عده ای درصدد هستند زندگی روحانیون را اشرافی برای مردم معرفی کنند در صورتی که این اصل با روح زندگی عالمان دین منافات دارد.
وی افزود : امروز در جمعی قرار داریم که نخبگان حوزه و دانشگاه حضور دارند و اتحاد بین این دو یک اقدام بسیار مبارکی است.
نماینده ولی فقیه در مازندران گفت : امروز شاهد بالندگی انقلاب اسلامی در 40 سالگی آن هستیم  اما آن چیزی که همه ما به خصوص حوزه و دانشگاه باید بدانند آن است که امروز حفظ نظام وظیفه ذاتی همه ماست.
وی افزود : دشمن وقتی نتوانست با جنگ سخت نظام را از پای در بیاورد ، امروز از طریق جنگ نرم و فضای مجازی نقشه های شوم و خطرناکی برای انقلاب اسلامی کشیده است که همه باید هوشیار باشیم.
طبرسی گفت : مردم ما نباید به هیچ عنوان از محور روحانیت خارج شوند چرا که این امر برای انقلاب بسیار خطرناک است و دشمنان را به نقشه شوم خود نزدیک می کند.
وی از آیت الله فاضل به عنوان شخصیتی دانشمند و فرهیخته یاد کرد و افزود : این چهره خود ساخته و ساده زیست منشاء خیر بسیاری برای استان بوده است و با تاسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران نقش ممتازی در تربیت شاگردان فرهیخته داشت .
یاد آور می شود، آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی فرزند ایت الله نجفعلی فاضل استرابادی در سال 1314 هـجری شمسی در شهر نجف عراق دیده به جهان گشود.
وی دروس مقدماتی علوم اسلامی را در مازندران نزد پدر و نیز نزد آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی (پدر همسرش) فرا گرفت و در ادامه به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد و درس های سطوح عالی را نزد اساتید برجسته آن حوزه از قبیل حاج شیخ مجتبی لنگرانی و حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای فرا گرفت.
این عالم روحانی سپس در درس های فقهی و اصولی فقهای عظام آن عصر ، اعم از آیات حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خویی ، امام خمینی (ره) ، حاج شیخ حسین حر حلّی و حاج میرزا باقر زنجانی شرکت کرد و در بین شاگردان آنان، به علم و عمل و فضایل اخلاقی شناخته شد.
آیت اله فاضل بر اثر فشار رژیم بعثی عراق در سال 1354 هجری شمسی مجبور به ترک عراق شد و پس از ورود به ایران ، در شهر بابل اقامت کرد و به شدت مورد توجه جامعه مذهبی جوانان شهر قرار گرفت، به گونه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران در سال 1357 رهبری مبارزه این شهر علیه رژیم پهلوی را بر عهده داشت و مسجد وی ، یعنی مسجد کاظم‌بیکی بابل، پایگاه انقلابیون پرشور این شهر بود.
آیت الله فاضل پس از پیروزی انقلاب به عنوان مسئول کمیته امنیتی شهر بابل تلاش های شبانه روزی داشت که زبانزد خاص و عام شد و در سال 1359 به عنوان نماینده مردم بابل به مجلس شورای اسلامی راه یافت و بعد از انجام فعالیت هایی در این زمینه به فکر تاسیس حوزه علمیه افتاد و با پیگیری های لازم در سال 1363 اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در روستای سلطان محمد طاهر از توابع شهر بابل کرد.
وی به عنوان مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران و داماد آیت الله کوهستانی هزاران طلبه پرورش داد و این حوزه هم اکنون حدود 200 طلبه از 20 استان کشور دارد .
این عالم ربانی در طول زندگی پربار خود توانسته آثار ارزشمندی را در قالب کتاب تألیف کند که راهنمای لمعه، دعا و نیایش، سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز و نیز کتاب عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب از جمله این تالیفات است.
همچنین نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل، فلسفه تفاوتهای زن و مرد در حقوق اسلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، شیوه تألیف و سبک فقهی کتاب مجمع الفائده و البرهان، نگاهی به کتاب الحدائق الناضره، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه ، شخصیت و جایگاه علامه حلی (ره) در فقه و نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام مقاله هایی است که در طول دوران زندگی به رشته تحریر درآورده است.
آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی معروف به حاج آقا فاضل از عالمان برجسته و مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران آذرماه سال گذشته در سن 81 سالگی براثر سکته مغزی دارفانی را وداع کرد و پیکر وی در آرامگاه وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.
نخستین همایش ملی نکوداشت آیت الله فاضل امروز به همت بنیاد نخبگان مازندران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها