با توجه به اینکه انتخابات آتی پارلمان عراق، اولین انتخابات پس از سقوط داعش در این کشور است، نتیجه آن تاثیر به‌سزایی در آینده سیاسی عراق خواهد داشت.
کد خبر: ۸۹۹۵۲۳۶
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، انتخابات پارلمانی عراق از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نظام این کشور  مبتنی بر پارلمان است. با توجه به اینکه انتخابات این دوره پارلمان عراق اولین انتخابات پس از پیروزی بغداد بر داعش است،  نتیجه آن تاثیر به سزایی در آینده سیاسی این کشور خواهد گذاشت.

چند ماه دیگر انتخابات پارلمانی عراق برگزار خواهد شد و این درحالی است که عراق طی چند سال گذشته حوادثی از جمله حضور گروهک‌های تروریستی مثل داعش و القاعده را داخل خاک خود دیده و توانسته از یک فتنه آمریکایی در قالب رفراندوم عبور کند.

شکست پروژه تجزیه طلبی عراق سبب شد تا واشنگتن این بار راه دیگری را برگزیند و شیوه دیگری را برای برهم زدن امنیت عراق انتخاب کند که در این میان می‌توان به دیدار‌های پنهان و آشکار سفیر این کشور با جریان‌های غیر قانونی و مخالف دولت مرکزی و حتی شخصیت‌های ملی عراق واحد اشاره کرد.

انتخابات پارلمانی عراق، مهر تائیدی بر پایان آمریکا در این کشور

مداخلات ایالات متحده در امور داخلی بغداد در دیدار اخیر داگلاس سیلیمان سفیر آمریکا در بغداد با عمار حکیم رئیس تحالف ملی شیعیان عراق به خوبی قابل مشاهده است. در واقع محتوای این دیدار بیشتر حول محور کاهش نفوذ ایران در عراق و کمرنگ کردن نقش حشد الشعبی می‌چرخید، اما ظاهرا آمریکایی ها نمی دانستند که سید عمار حکیم از حامیان سرسخت ایران، حشدالشعبی و محور مقاومت است.

گفتنی است ائتلاف نصر العراق متعلق به نخست وزیر عراق، ائتلاف فتح متعلق به حشد الشعبی، ائتلاف قانون وابسته به نوری المالکی و ائتلاف العراق وابسته به اهل تسنن عراق در زمره مهم‌ترین ائتلاف‌های این کشور قرار دارند که محتوای سخنان سفیر آمریکا در بغداد در مورد آنها برای به حاشیه راندن حشد الشعبی به خوبی قابل مشاهده است.

چندی پیش عواطف نعمه یکی از نمایندگان پارلمان عراق نسبت به گزارش آژانس توسعه روابط بین المللی آمریکایی مبنی بر اعزام شش مشاور بین الملل متخصص به منظور کمک به کمیسیون عالی انتخابات عراق در انتخابات پارلمانی آینده هشدار داد و گفت: "ملت عراق از گزارش این آژانس نگران شده است و ما هشدار می‌دهیم که مداخله آمریکا بصورت مستقیم در انتخابات پیامد‌های ناخوشایند خواهد داشت، چرا که اجازه دادن به این مشاوران، استقلال کمیسیون عالی انتخابات را زیر سوال می‌برد".

انتخابات پارلمانی عراق، مهر تائیدی بر پایان آمریکا در این کشور

به واقع واشنگتن بعد از برچیده شدن دولت خود خوانده داعش در عراق به دنبال تقویت گروه‌های بعثی و تروریست در این کشور است و تلاش دارد فضای داخلی عراق در آستانه انتخابات پارلمانی پر التهاب شود، به همین منظور می‌توان به تلاش رسانه‌ای برای افشای اقدامات ضد فرهنگ بومی عراق که توسط تعداد قابل توجهی از موسسات فرهنگی وابسته به آمریکا در این کشور انجام می‌شود، اشاره کرد.

اما منابع خبری اعلام کردند زمان برگزاری این انتخابات به تعویق افتاده است که این امر تهدید جدی برای عراق واحد تلقی می‌شود. به تعویق افتادن انتخابات پارلمان عراق مطابق با آنچه که پیش از این حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفته بود راه را برای دخالت‌های خارجی باز می‌کند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکنون بار‌ها اعلام کرده است که "تعویق زمان برگزاری انتخابات غیرممکن است و تلاش‌های برخی طرف‌های داخلی و خارجی در این راستا به منظور برهم زدن فرایند سیاسی در عراق صورت می‌گیرد".

از سویی دیگر واشنگتن این روز‌ها درصدد این است تا به مثابه سال‌های گذشته شرایطی برای حضور پررنگ حزب بعث فراهم کند و در این میان با توجه به تعویق این انتخابات فرصت را مغتنم شمرده و تلاش می‌کند از باقی مانده حزب بعث حمایت کند. طبیعی است تحقق این امر سبب می‌شود عراق یکبار دیگر شرایط ناامن را تجربه کند و امنیت کشورش این بار بیش از گذشته به مخاطره بیفتد.

انتخابات پارلمانی عراق، مهر تائیدی بر پایان آمریکا در این کشور

سریال مداخلات دولت های استعمارگر در عراق همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در پیامی توئیتری از رایزنی تلفنی خود با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق خبر داده بود و در این باره نوشت: امروز انگلیس به حمایت‌های خود از این کشور در جلوگیری از ظهور مجدد داعش ادامه می‌دهد و در جریان این تماس همچنین درباره انتخابات و بسترسازی مناسب برای صلح و آرامش با وی رایزنی کردم.

در کلام اخر باید اذعان کرد که تا زمان اعلام شده برای برگزاری انتخابات یعنی بیست و دوم اردیبهشت ماه زمان چندانی نمانده و دولت های غربی تمام تلاش خود را در جهت ناامن‌تر کردن فضای سیاسی عراق به کار بسته اند، اما باید بدانند که عراق کشوری است دارای دولت مرکزی، وحدت و خرد که می‌تواند برای سرنوشت سیاسی خود تصمیم بگیرد، بنابراین آمریکا و انگلیس نمی‌توانند با تفرقه افکنی میان ائتلاف‌های این کشور بار دیگر امنیت این کشور را در معرض تهدید قرار دهند.

عراقی که در عرصه نظامی نشان داد که حرف های زیادی برای گفتن دارد و این موضوع را در جنگ با داعش نشان داد، حال باید این قدرت خود را در عرصه سیاست به رخ بکشد. کشوری که آمریکا بیشترین خواب را برایش دیده، روزی ورود نظامی به بهانه مبارزه با القاعده، روزی غائله کردستان، روزی داعش و روزی هم تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمان این کشور.

پر واضح است که آمریکایی ها هم از نوع دموکرات و هم از نوع جمهوری خواه آنها هدفی مشترک دارند و آن هم تجزیه عراق است، تجزیه ای که اهدافی مثل نفت، امنیت اسرائیل و حضور در منطقه از نتایج آن است و سال هاست که در حال پیاده سازی آن هستند و هر بار با سیاست و هشیاری مردم و دولت عراق انجام نمی پذیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات