عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد

هراس آمریکا و صهیونیسم از تمدن اسلامی برخاسته از گفتمان انقلاب/ولایت فقیه؛ کانون قدرت اسلام

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آمریکا و صهیونیسم از تمدن اسلامی برخاسته از گفتمان انقلاب اسلامی و ولایت فقیه وحشت دارند.
کد خبر: ۸۹۹۴۹۱۰
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در جمع مدرسین حوزه علمیه استان مرکزی که در مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد با بیان اینکه ولایت فقیه قدرت مکتب اسلام در عصر غیبت است، گفت: پاسخ به این سوال که دین پیست  چه فایده‌ای برای انسان‌ها دارد به عنوان مدخل برای تبیین نقش ولایت فقیه در شرایط کنونی در سطح جامعه لازم است.

وی ولایت فقیه را رهبری الهی در عصر غیبت دانست و گفت: دو نوع نگاه به دین وجود دارد در یک نگاه که بیشتر بر پایه نگاه مکاتب غربی بنا نهاده شده است، دین را به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی مطرح می‌کنند که نیازی از نیازهای انسانی را مرتفع می‌سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در این نگاه دین را همانند دیگر نهادهای جامعه نظیر نهاد دولت، اقتصاد، آموزش و پرورش و... دارای کارکرد خاص خود می‌دانند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه در این نگاه در حقیقت جدایی نهاد دین از نهاد سیاست را مطرح می‌کنند، گفت: در این نگاه معتقدند که این دو نهاد از یکدیگر مجزا بوده و هر کدام نباید بر وظایف و کارکرد نهادهای دیگر مداخله کند که نگاهی غلط است.

وی افزود: در این نگاه ولایت فقیه که به معنای رهبری اجتماعی و سیاسی بر پایه دین است قابل درک نخواهد بود و براساس دین نمایندگانی دارد که نهاد دین را مدیریت می کنند و سازمان روحانیت را صرفا مسئول مسائل دینی می دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تفاوت مکاتب غربی با شرقی در همین موضوع است که نهاد دین را ذیل نهاد دولت تعریف می‌کنند آنان طرح جدایی دین از سیاست و دین از دولت به جنگ نبوت، امامت و رهبری الهی می‌پردازند و تلاش می‌کنند که دین را به حاشیه ببرند و اجازه ندهند به متن زندگی ورود پیدا کند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: در سایه جامعه از پیام هدایت انبیاء و پیام مدیریت امامان الهی دور سازند؛ و کارکرد دین را به مسائل صد درصد فردی محدود می‌سازند و به جای حقیقت‌شناسی مبنای کار را به پدیده شناسی قرار داده‌اند.

وی به توضیح مکاتب غربی پرداخت و گفت: سکولاریسم یعنی جدایی ساحت دین از کارکردهای اجتماعی و سیاسی در بشر، تاریخ این مکتب در دوران معاصر به دوران رنسانس آغاز شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به بیان نگاه دوم به دین پرداخت و تصریح کرد: در این نگاه دین حقیقت اصیلی است که ریشه در فطرت و نهان آدمی دارد، دین ساخته و پرداخته انسان نیست بلکه دین حقیقتی اصیل، ریشه‌دار و فطری است.

آیت‌الله کعبی با تاکید بر اینکه متدین کسی است که این حقیقت اصیل را بشناسد، بفهمد و پرورش دهدف گفت: اولین کارکرد دین درک حقیقت اصیل دین است یعنی معرفت و بعد محبت و عشق ورزیدن به این حقیقت اصیل است.

وی به بیان کارکرد دین پرداخت و ادامه داد: کارکرد اول دین این است که انسان را به حقیقت اصیل سوق می‌دهد در حقیقت پیام اصلی دین تفسیر صحیح هستی، جهان پیرامون، انسان و نحوه ارتباط اسنان با جهان هستی و پیرامون و با خداوند بر پایه توحید است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسانی که به خدا نزدیک شود و به حقیقت دست پیدا کند به دنبال آب حیات خواهد بود لذا تعلق و وابستگی به خدا یکی از کارکردهای دین بر پایه توحید آزادی و کرامت واقعی انسان است یعنی اینکه انسان متدین به دنیا وابسته نمی شود بلکه به آزادی اصیل دست پیدا مر کند.آزادی و کرامت انسانی تنها در پرتو دین واقعی و بر پایه ارتباط با خدا محقق می‌شود.

آیت‌الله کعبی با تاکید بر اینکه لیبرالیسم و سکولاریسم آزادی و کرامت انسانی را نابود می‌سازد، گفت: سومین کارکرد دین برادری است. دین پایه‌های برادری، همبستگی و انسجام اجتماعی را بر پایه توحید و اعتقاد به خدا مستحکم می‌بخشد.

وی پیام دین را ساخت جامعه بر پایه برابری و برادری مطرح و بیان کرد: عدالت بر پایه توحید، آزادی، کرامت، برابری، برادری، احساس مسئولیت اجتماعی دیگر پیام دین است و قیام اجتماعی برای برقراری عدالت یک آرمان دینی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: جامعه خداباور، آزاد، باکرامت و عدالت محور با قیام عمومی خواهد بود یعنی اینکه همه برای برقراری عدالت در زندگی فردی و اجتماعی تلاش می‌کنند.

آیت‌الله کعبی تاکید کرد: دین حقیقی بدون رهبری دینی آرمان‌هایش محقق شدنی نیست. دین برای تحقق کارکردهای خود باید جامعه را مدیریت کند و نمی تواند خود را از مدیریت اجتماعی و فرهنگی جامعه رها کند لذا به مولفه‌ای تحت عنوان رهبری دینی نیازمند است.

وی با بیان اینکه رهبران الهی دو وظیفه و رسالت مهم دارند، یکی تحقق بندگی خدا یعنی تقویت ارتباط بندگان با خدا و دیگری مقابله با طاغوت، گفت: دین برای مردم و راحتی دنیا و آخرت مردم آمده است. دین در مقابل مردم نیست بلکه برای مردم است و انبایء الهی نیز برای هدایت و حمایت، مقابله با دشمنان و برای راحتی مردم آمده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: کارکرد اجتماعی و سیاسی دین برای سعادت دنیا و آخرت مردم بدون رهبران دینی محقق نمی شود.

آیت‌الله کعبی با تاکید بر اینکه تمامی افراد مسئول اجرای دین هستند، گفت: اجرای دین مسئولیت اجتماعی همه اقشار مختلف جامعه است، از این‌رو مشرکان از حاکمیت دین در صحنه اجتماعی سیاسی و بر پایه تمدن اسلامی وحشت دارند.

وی افزود: آمریکا و صهیونیسم از تمدن اسلامی برخاسته از گفتمان انقلاب اسلامی و ولایت فقیه وحشت دارند. ولایت فقیه کانون قدرت اسلام و رهبری الهی برای برپایی تمدن دینی در مقابله با مکاتب شرقی غربی به ویژه مکتب لیبرال دموکراس است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امامت و رهبری الهی پایه و اساس اسلام پیشرفته است، شجره طیبه اسلام برای اینکه پیشرفت را در جامعه به ارمغان بیاورد و پویایی در جامعه ایجاد کند بدون رهبری الهی و اسلامی نمی‌شود. اسلام بدون رهبری الهی مانند جسم بدون روح است.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: اسلام بدون رهبری الهی باعث می‌شود که منافع مسلمانان علیه دشمنان غارت و نظم و امنیت، رفاه و آبادانیف پیشرفت و عدالت، تقرب الهی، معنویت و... از بین برود.

وی با اشاره به ارتباط میان دین و کارکرد دین با ولایت فقیه گفت: رهبری الهی چند شأن دارد که اولین آن تبیین حقایق دینی بعد از شناخت آن‌ها است. دومین وظیفه رهبران الهی هدایت جامعه به نورانیت و سومین وظیفه‌شان زعامت سیاسی و اجتماعی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 44 سوره مائده تاکید کرد: انبیاء، اوصیاء انبیاء و علمای دین باید در راس حکومت باشند چراکه کتاب الهی و قانون وحی در دورن این سه دسته به ودیعه سپرده شده است و حاملان وحی و حقوق‌دان قانون الهی هستند.

آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: تنازل از اجرای احکام الله به تساهل و تسامح، به خاطر اسباب دیگر و حفظ قدرت از جمله مشکلات جامعه اسلامی است. و تجربه انقلاب اسلامی نشان داده است هرکجا به فقه عمل کرده‌ایم موفق بوده‌ایم و ریشه مشکلات جامعه ناشی از بی توجهی به فقه اسلامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار