خبرهای داغ:

اجرای 166 طرح خدمت رسانی توسط جهادگران بسیج سازندگی قم

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) استان قم گفت: این نهاد از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، بیش از 166 طرح خدمت رسانی را در مناطق محروم استان قم و سایر مناطق کم برخوردار کشور اجرا کرده است.
کد خبر: ۸۹۹۴۷۱۵
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
اجرای 166 طرح خدمت رسانی توسط جهادگران بسیج سازندگی قم
علی دستوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم افزود: ۱۶ طرح خدمت رسانی در بخش‌های خلجستان، کهک، سلفچگان و بخش مرکزی استان قم انجام شده و ۱۵۰ طرح نیز در مناطق محروم استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کرمان و چهار محال بختیاری به ثمر رسید.
وی ادامه داد: تکمیل و مرمت مساجد و بقاع متبرک، اصلاح خطوط انتقال آب، احداث و مرمت مساجد و مدارس، مرمت و ساخت خانه برای محرومان، احداث مکان‌های ورزشی، ساخت سرویس‌های بهداشتی و حمام، برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و ارائه خدمات سلامت و درمان از جمله فعالیت‌های بسیج سازندگی استان قم در مناطق محروم است.
دستوری گفت: همچنین بسیج سازندگی در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی فعال است و تاکنون اقدام‌های متعددی از جمله طرح‌های درخت کاری و بسیج همگام با کشاورز را به اجرا درآورده است.
وی افزود: در طرح بسیج همگام با کشاورز، بسیجیان در روستا‌های مختلف استان قم در کنار کشاورزان بومی قرار می‌گیرند و با کمک مهندسان حوزه کشاورزی، آموزش‌های لازم برای بهره برداری بهتر و علمی از زمین‌های زراعی را به کشاورزان ارائه می‌دهند تا میزان بهره وری آنان افزایش یابد.
وی ادامه داد: بسیج سازندگی استان قم برای افزایش اشتغال در مناطق محروم، توسعه آموزش و فرهنگ سازی در عرصه ایجاد مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را در دستور کار خود قرار داده است و در این زمینه از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی استان نیز استفاده می‌شود.
مسئول بسیج سازندگی استان قم گفت: آموزش‌های لازم برای اخذ گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان به افراد متقاضی ارائه می‌شود و پس از انجام مراحل اداری، تسهیلات خود اشتغالی برای راه اندازی کسب و کار‌های اقتصادی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.
وی افزود: در سال جاری ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات در این زمینه اختصاص یافت و زمینه اشتغال ۳۳۰ تن فراهم شد که این سیاست در سال آینده نیز دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: استان قم در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش لبنیات و گوهر تراشی، ظرفیت‌های مطلوبی دارد و با سرمایه گذاری در این عرصه‌ها می‌توان زمینه اشتغال پایدار جوانان مناطق محروم را فراهم کرد.
دستوری گفت: هم اکنون سه هزار جهادگر بسیجی در قالب ۷۵ گروه جهادی به صورت داوطلبانه در فعالیت‌های بسیج سازندگی استان، حضور دارند.
وی اظهار کرد: بسیج سازندگی استان قم دارای ۳۳ گروه جهادی از میان طلبه‌های حوزه‌های علمیه، ۲۲ گروه جهادی از میان دانشجویان دانشگاه‌های استان و ۲۰ گروه جهادی از بین داوطلبان حوزه‌های مساجد و محلات قم است.
وی بیان کرد: فعالیت‌های گروه‌های جهادی بسیج سازندگی استان قم در قالب اردو‌های کوتاه مدت یک و سه روزه و میان مدت هفت تا ۱۰ روزه با توجه به شرایط و اولویت‌های تعیین شده، در داخل و خارج از محدوده استان انجام می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه مهم سازندگی و آبادانی در اندیشه امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد: بسیج سازندگی استان قم می‌کوشد تا شرایط لازم برای حضور موثر مردم در عرصه‌های اقتصادی و سازندگی را فراهم کند و در این زمینه بهره گیری از شور و نشاط جوانان بسیار اهمیت دارد.
دستوری گفت: بسیاری از جوانان طلبه و دانشجوی استان قم در قالب گروه‌های جهادی سازماندهی شده اند تا در زمان فراغت از تحصیل به یاری محرومان استان و سایر مناطق کشور بشتابند و با حرکت در مسیر سازندگی موجب اعتلای بیش از پیش ایران شوند.
وی بیان کرد: فعالیت‌های بسیج سازندگی در قالب سه هدف اساسی، غنی سازی اوقات فراغت جوانان و بهره مندی از نشاط آنان برای آبادانی کشور، کمک به دولت برای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار و ایجاد زمینه‌های اشتغال موقت و دائم در آن مناطق ترتیب می‌یابد.
وی ادامه داد: راهبرد اصلی بسیج سازندگی انجام اقدام‌های کوتاه مدت و زودبازده، فراگیر و عام المنفعه و همچنین انجام کار‌های ساده و دور از پیچیدگی است تا همه قشر‌های مردم بتوانند در آن مشارکت کنند.
دستوری گفت: اعزام پزشکان بسیجی در قالب اردو‌های جهادی به مناطق محروم استان و کشور از جمله مهمترین اقدام‌های بسیج سازندگی قم است که با هدف ارتقاء سلامت محرومان انجام می‌شود و در این اردو‌ها هیچ هزینه‌ای از مراجعان دریافت نمی‌شود.
وی افزود: بسیج سازندگی همچنین با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) مشارکت‌های مردمی را جمع آوری و به مناطق محروم منتقل می‌کند.
وی ادامه داد: در سال جاری بیش از ۱۸ مورد جهیزیه و ۲۲۰ بسته لوازم التحریر توسط بسیج سازندگی استان قم تهیه شد و در اختیار مردم مناطق محروم استان قرار گرفت.
مسئول بسیج سازندگی قم گفت: این نهاد در شرایط بحرانی کمک کار دستگاه‌های امداد رسان کشور است و در زلزله کرمانشاه ۴۰۰ تن از بسیجیان جهادگر استان در قالب ۲۰ گروه جهادی به منطقه اعزام شدند و این اعزام‌ها همچنان ادامه دارد.
وی افزود: بسیجیان جهادگر استان قم به ۹ روستای آسیب دیده در استان کرمانشاه که حدود یک هزار تن جمعیت داشت، خدمت رسانی کردند.
وی ادامه داد: توزیع غذای گرم، نصب ۱۸۶ چادر، تامین ۲۲۰ وسیله گرمایشی و ۲ هزار پتو برای ساکنین منطقه از جمله اقدام‌هایی بود که در روز‌های نخست حادثه توسط بسیج سازندگی استان قم صورت گرفت.
دستوری گفت: همچنین ۲۳۴ کانکس به همت بسیج سازندگی استان قم در اختیار مردم حادثه دیده منطقه قرار گرفت.
وی افزود: پزشکان بسیجی استان ۵۴۰ نفر روز در منطقه زلزله زده کرمانشاه حضور داشتند و در قالب ۹ گروه جهادی به آسیب دیدگان خدمت رسانی کردند.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۲ سرویس بهداشتی و ۱۰ مجموعه حمام توسط بسیج سازندگی قم برای مردم منطقه ایجاد شد.
زمین لرزه شدیدی ساعت ۲۱:۴۸ شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶ با قدرت ۷.۳ درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند. در جریان این زلزله ۱۲ هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه به کلی تخریب شد و بیش از ۱۵ هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.
مسئول بسیج سازندگی استان قم همچنین گفت: فعالیت‌های این نهاد در سال آینده بر اساس توانمندی‌های گروه‌های جهادی از سطح عادی تا ویژه رتبه بندی می‌شود و هر گروه با توجه به ظرفیت‌های خود در یک منطقه محروم مشخص مستقر خواهد شد و در طول سه سال به ارائه خدمت خواهد پرداخت.
وی افزود: این راهبرد در مناطق محروم و مناطق حاشیه‌ای شهر قم و همچنین در سایر استان‌های کشور دنبال می‌شود تا فعالیت‌های محرومیت زدایی به صورت مستمر و نه مقطعی صورت پذیرد.
وی ادامه داد: در سال آینده تمام قشر‌های مختلف بسیج، گروه‌های جهادی خواهند داشت و همچنین بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در هر منطقه به ازای هر ۵۰۰ تن یک گروه جهادی تشکیل خواهند شد که این گروه به عنوان گروه مقیم در کنار گروه‌های تخصصی به عنوان گروه معین، به فعالیت می‌پردازند.
دستوری گفت: تشکیل گروه‌های اندیشه ورز و همچنین مجمع جهادی استان از دیگر برنامه‌های سال آینده بسیج سازندگی استان قم است تا تمام برنامه‌های این نهاد به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده، انجام شود.
وی بیان کرد: حضور مستمر گروه‌های جهادی در مناطق محروم و ارتباط بی واسطه با مردم، نقش موثری در محرومیت زدایی از استان قم و سایر مناطق کشور خواهد داشت و سیاست برگزاری اردو‌های جهادی به صورت منطقه محور بر همین اساس طراحی شده است.
وی با اشاره به این که آموزش و توانمندسازی گروه‌های جهادی در اولویت برنامه‌های بسیج سازندگی است، افزود: در سال آینده ۴۲ طرح کارآفرینی و اشتغالزایی و ۴۰ طرح عمرانی با مشارکت بسیج سازندگی استان قم به انجام خواهد رسید.
مسئول بسیج سازندگی استان قم در ادامه گفت: امروز جنگ اصلی دشمنان در عرصه اقتصادی رقم می‌خورد و برای عبور از این توطئه باید زمینه مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود.
وی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تنها راه حل برون رفت از مشکل‌های اقتصادی امروز دانست و افزود: باید با مدیریت جهادی به دنبال رفع مشکل‌های اقتصادی و معیشتی مردم باشیم و در این عرصه لازم است که مسئولان تمام توان خود را به کار گیرند.
وی ادامه داد: کمک به واحد‌های تولیدی کوچک و زودبازده باید در اولویت سیاست‌های اقتصادی قرار گیرد، چراکه با راه اندازی این مجموعه‌ها می‌توان در مدت کوتاه، زمینه اشتغال پایدار جوانان مناطق محروم و کم برخوردار را فراهم کرد.
بسیج سازندگی با هدف محرومیت زدایی و انجام طرح‌های عام المنفعه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۹ به فرمان رهبر معظم انقلاب، تشکیل شد.
ارسال نظرات