خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان خبر داد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت ما در بخش نیروگاه خورشیدی به 35 مگاوات می‌رسد و 115 مگاوات نیز پروانه تأسیس صادر شده است، گفت: با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی احداث 3 نیروگاه 30 مگاواتی در شهرستان تویسرکان و بهار نیز در دست اقدام است.
کد خبر: ۸۹۹۴۶۴۵
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹

احداث 3 نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی در استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدمهدی شهیدی در همایش تجلیل از صنایع برتر در همکاری با طرح‌های کاهش پیک بار امسال با اشاره به عملکرد شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اظهار داشت: در چهار سال گذشته در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در خصوص ظرفیت‌سازی نیروگاهی صورت گرفته است.

وی افزود: طی این مدت 8 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی در کشور اضافه شده که در مجموع ظرفیت نیروگاهی به 78 هزار و 500 مگاوات در کشور رسیده و این ظرفیت‌سازی یک رکورد محسوب می‌شود که ایران در حوزه خاورمیانه رتبه اول و در بین کشورها آسیایی رتبه سوم را دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به مصرف انرژی برق در کشور گفت: در زمینه مصرف امسال شاهد پیک بار 55 هزار مگاواتی در تابستان بودیم که یک رکورد بود و از این حیث رتبه 14 را در دنیا داریم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عنوان کرد: رویکرد وزارت نیرو به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق یافته که در این راستا طی برنامه ششم تحقق 5 هزار مگاوات پیش‌بینی شده که سال گذشته 50 مگاوات به بهره‌برداری رسید و 700 مگاوات نیز تا پایان سال اجرایی می‌شود که امیدواریم در کشور به نتیجه برسد.

شهیدی با بیان اینکه در دنیا همین روند با سرعت بیشتری پیش می‌رود، ابراز داشت: تا سال 2013 آلمان با 40 هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در دنیا پیشتاز و رکوردار بود تا کشور چین گوی سبقت را ربود که در سال 2018 نیز به 55 هزار مگاوات خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه استان همدان نیز پایلوت این امر در کشور است، یادآور شد: در سال گذشته دو نیروگاه 7 مگاواتی وارد مدار شد و امسال نیز 3 نیروگاه 7 مگاواتی خورشیدی آماده و به صورت آزمایشی وارد مدار شده که تا اوایل سال آینده به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت ما در بخش نیروگاه خورشیدی به 35 مگاوات می‌رسد و 115 مگاوات نیز پروانه تأسیس صادر شده که از طریق ساتبا پیگیر هستیم تا در سال 97 به مدار برسند.

وی یادآور شد: علاوه بر این ظرفیت‌سازی در بخش توزیع، در بخش‌های فوق توزیع و انتقال نیز وارد شده‌ایم و با مشارکت سرمایه‌گذاران چینی و کره جنوبی مقدمات کار دو نیروگاه 30 مگاواتی در شهرستان تویسرکان آماده شده و یک نیروگاه 30 مگاواتی نیز در شهرستان بهار برنامه‌ریزی شده که توسط سرمایه‌گذار خارجی اجرا می‌شود.

شهیدی تصریح کرد: در بخش نیروگاه پراکنده (CHP) نیز امسال دو نیروگاه با ظرفیت 7 و 4.2 مگاوات طی دهه فجر در شهرستان بهار به بهره‌برداری رسیدند.

*مصرف 38 درصد انرژی توزیع شده استان در بخش کشاورزی

وی افزود: با توجه به اینکه در بخش سرمایه‌گذاری در کشور با اقبال خوبی مواجه شدیم استان همدان به عنوان پایلوت نیروگاه‌های خورشیدی بوده و در سه استان یزد، کرمان و اصفهان نیز نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه مدیریت سمت تقاضا نیز از دیگر اولویت‌های این شرکت است، گفت: با توجه به نیروگاه و ظرفیت‌سازی که در بخش توزیع در استان همدان وجود دارد از جهت تأمین انرژی کمبودی نداریم.

شهیدی تصریح کرد: در بخش خانگی در حوزه شهری و روستایی و در بخش تجاری در تأمین برق متقاضیان مشکلی نداریم و احداث و توسعه شبکه توزیع نیز در دست انجام است.

وی یادآور شد: در بخش مشترکین کشاورزی با توجه به ظرفیت‌سازی که از قبل صورت گرفت فقط بحث خطوط تأمین نیرو و شبکه 20 کیلوولت است که باید اجرا شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: بر اساس توافقنامه‌ و بودجه سال 95 و 96 از محل صرفه‌جویی در بخش انرژی سوخت فسیلی اعتباری برای اجرای شبکه‌های 20 کیلوولت برای چاه‌های کشاورزی در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص منابع این امر اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: در بخش صنعتی نیز با توجه به تفاهمنامه‌ای که با شرکت شهرک‌های صنعتی صورت گرفته این شرایط برای تأمین برق نواحی و شهرک‌های صنعتی تا حدودی فراهم شده که حدود 3 تا 4 مگاوات پیش‌بینی کردیم که با خطوط 20 کیلوولت تأمین برق این مناطق را فراهم کنیم که متقاضیان در صورت نیاز از این انرژی استفاده کنند.

شهیدی با بیان اینکه مدیریت مصرف نیز جزو برنامه‌های ما است، گفت: وضعیت تولید و مصرف در کشور برابر شده و می‌طلبد در بخش مدیریت مصرف اقدامات خاصی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه عمدتاً مصارف ما در استان مصرف کشاورزی است، افزود: 38 درصد انرژی توزیع شده استان در این بخش مصرف شده و 280 مگاوات از پیک ما معادل یک سوم مصرف انرژی در بخش کشاورزی است.

* 1100 میلیون تومان بخشودگی کشاورزان همکار در سال جاری

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده مدیریت مصرف در بخش کشاورزی تصریح کرد: در این راستا توافقنامه‌ای با کشاورزان داریم که اگر 4 ساعت در پیک بار از انرژی استفاده نکنند هزینه تمام دوره آنها رایگان است.

وی ابراز داشت: در این خصوص امسال 100 مگاوات توافقنامه داشتیم که یک میلیارد و 100 میلیون تومان بخشودگی شامل کشاورزان همکار شد و این سیاست در بخش صنایع نیز به شکل دیگری انجام می‌شود.

شهیدی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما استفاده از کنتور هوشمند است که ساعات کار چاه‌ها را محدود می‌کند و در بخش برداشت آب و مصرف انرژی کمک شایانی می‌کند که تاکنون 2 هزار و 500 چاه کشاورزی در استان مجهز به کنتور هوشمند شده است.

وی تصریح کرد: طرح دیگر نیز مربوط به کنتورهای فهام است که هم انرژی مشترکین در بخش صنعتی و کشاورزی را اندازه‌گیری می‌کند و هم کار مانیتورینگ را انجام می‌دهد و به مشترک اعلام می‌شود در ساعاتی که نیاز است مدیریت بار را انجام دهد و تعامل داشته باشد بنابراین هم هزینه تمام شده مشترک کاهش می‌یابد و هم به وضع پیک کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه 55 هزار مگاوات پیک بار در تابستان صورت می‌گیرد که در طول این 100 روز ما 200 ساعت پیک داریم، ابراز داشت: در ساعات غیر پیک ما رقم 37 هزار مگاوات را داریم که اختلافی بین این دو رقم حدود 15 هزار مگاوات است که این امر در نگهداری نیروگاه‌ها هزینه بالایی به صنعت تحمیل می کند.

وی یادآور شد: روشی که برای بهبود این امر پیش‌بینی شده طرح اتصال ایران از طریق روسیه به کشورهای اروپایی است که این امر جزو دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که سال آینده اجرایی کند که هم به بحث هزینه تمام شده برای صنعت و هم کاهش ساعات خاموشی و محدودیت‌های تأمین برق مشترکین کمک می‌کند.

شهیدی عنوان کرد: در بحث خانگی و تجاری نیز با تفاهمنامه‌ای که با سازمان نظام مهندسی داشتیم و شیوه‌نامه‌ای که تدوین شده مبحث 19 را اجرایی کردیم که با توجه به مصرف 35 درصد انرژی در این بخش، اثرگذار خواهد بود.

وی از دیگر مباحث مهم شرکت را پایداری شبکه دانست و گفت: با اقداماتی که در بحث تعمیرات داشتیم طی سال جاری انرژی توزیع نشده و تعداد و زمان قطعی‌ها بین 20 تا 25 درصد کاهش داشته که نشان دهنده این است که وضعیت شبکه به حالت پایدار نزدیک می‌شود.

*بدهی 104 میلیارد تومانی مشترکین به شرکت توزیع برق استان همدان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اظهار داشت: استفاده از خط گرم را نیز در برنامه داریم که در حال حاضر از طریق پیمانکار انجام می‌گیرد و امید است تا پایان سال یک اکیپ خط گرم در شرکت داشته باشیم که در راستای کاهش خاموشی‌ها و پایداری شبکه است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از شاخص‌های مهم شرکت کاهش تلفات است و به عنوان بحث اقتصاد مقاومتی نیز مطرح است.

شهیدی با بیان اینکه طی 15 سال گذشته تلفات ما بالای 22 درصد بود، گفت: با اقداماتی که در بخش فنی و غیرفنی صورت گرفت تلفات ما در پایان سال 95 به 10.75 درصد رسید که زیر میانگین کشوری است و جزو اقدامات شاخص ما بود که برنامه‌ریزی کرده‌ایم این میزان در سال جاری به 10.5 درصد برسد.

وی افزود: در کشور این میزان 14.83 درصد بود که در پایان سال گذشته به 11.5 درصد رسید و حاصل آن 250 میلیارد تومان صرفه‌جویی در کشور بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در بخش دیگر از سخنانش ابراز داشت: شرکت‌های توزیع درآمد هزینه‌ای است که درآمد آن از محل فروش انشعاب و انرژی تأمین می‌شود که در حال حاضر فروش انشعاب 1.5 میلیون تومان در شهر و 750 هزار تومان در روستاها است که برای شرکت توزیع بالاتر از 2 میلیون تومان هزینه برداشته که این امر خود نیز زیانی برای شرکت است.

وی ادامه داد: در بخش انرژی نیز قیمت میانگین استان کمتر از 70 تومان است در حالی که قیمت بدون احتساب سوخت نیروگاه‌ها در کشور بالاتر از 150 تومان است و از نیروگاه‌های خورشیدی هر کیلووات 420 تومان خریداری می‌شود.

شهیدی  با اشاره به بحث وصول مطالبات تصریح کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان همدان 104 میلیارد تومان از مشترکین خود طلب داریم که از این میزان 45 درصد مربوط به سازمان‌های دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت به موقع هزینه انرژی به شرکت در بخش ارائه خدمات از قبیل روشنایی معابر و پایداری شبکه کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات