عضو هیأت امنای دانشگاه محیط زیست با تأکید بر اینکه تا امروز درباره انحلال و یا توسعه دانشگاه محیط زیست تصمیمی گرفته نشده است، نقل‌قول‌های انجام‌گرفته غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای دانست.
کد خبر: ۸۹۹۴۶۰۰
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، اصغر محمدی فاضل، عضو هیأت امنای دانشگاه محیط زیست و رئیس پیشین این دانشگاه با اشاره به جلسه روز‌های گذشته این هیأت امنا با ریاست سازمان محیط زیست اظهار داشت: در این جلسه در خصوص انحلال دانشگاه نه چیزی دیدم و نه چیزی شنیدم.

وی در ادامه تصریح کرد: در جلسه ذکرشده مطلقاً نه از طرف سازمان و نه از طرف نمایندگان وزارت علوم و نه از طرف هیأت امنا در خصوص انحلال صحبتی نشد لذا به نظر می‌رسد موضوع انحلال دانشکده یک سوءتفاهم یا برداشت ناقص از بحث‌ها باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه محیط زیست در خصوص مصوبات هیأت امنا نیز گفت: هیأت امنا نه مصوبه‌ای منتشر کرده نه صورت‌جلسه‌ای به امضاء رسانده است و مادامی‌که مصوبات منتشر شود هر حرفی بیشتر گمانه‌زنی است.

محمدی‌فاضل خاطرنشان کرد:‌مجموعه دانشکده محیط زیست از ۵۰ سالی که از تاریخ تأسیس آن می‌گذرد، بر اساس اولویت‌هایی ایجاد و در طول زمان و تغییر شرایط، تغییراتی داشته است.

وی تصریح کرد: این مجموعه با عنوان آموزشگاه محیط‌بانی فعال و در دوره‌ای منحل شد و دانشجویان باوجودی که ضمانت استخدام داشتند به مراکز آموزشی دیگر منتقل شدند. در بازه زمانی دیگری آموزشکده پا گرفت و مجدداً منحل شد و با تغییر کاربری به مؤسسه آموزشی علمی کاربردی در حوزه محیط زیست تغییر هویت داد. پس از یک دوره زمانی مجدداً تحت عنوان آموزشکده فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۸۹ با مصوبه هیأت دولت به دانشگاه محیط زیست تغییر هویت داد.

رئیس اسبق دانشگاه محیط زیست با اشاره به اینکه در سال ۹۰ با مصوبه شورای عالی اداری این مجموعه و سایر نهاد‌های وابسته دولتی تعطیل اعلام شد و وزارت علوم و بهداشت موظف به تعطیلی و تحویل اموال و تغییر وضعیت کارکنان شدند، گفت:، اما تا سال ۹۲ ـ‌۹۰ که فرآیند تعطیلی و انحلال پیش می‌رفت تلاش‌هایی شد که این مجموعه به‌جای انحلال به شرایط آموزشکده بازگردد و با استقرار دولت یازدهم و توافقاتی که میان رئیس وقت سازمان محیط زیست (ابتکار) و وزیر وقت علوم (فرهادی) صورت گرفت موافقت شد که موضوع ایجاد دانشکده محیط زیست در شورای گسترش آموزش عالی مطرح شود و با موافقت وزیر در شهریور سال ۹۴ شورای گسترش آموزش عالی کشور با موضوع ارتقاء آموزشکده به دانشکده موافقت کرد و این مسئله مورد تصویب قرار گرفت.

وی یادآور شد: با تغییر دولت در یک سال گذشته مواردی در این زمینه اتفاق افتاد که طرح نظر آن می‌تواند راهگشا باشد.

فاضل گفت: عیسی کلانتری علاوه بر اینکه رئیس بالادستی دانشکده محیط زیست قلمداد می‌شود، رئیس هیأت امنای دانشکده نیز هست؛ علاوه بر این رئیس دانشکده را هم وی منصوب می‌کند و ریاست‌های کلان مجموعه را ایشان باید انتخاب کنند. به همین دلیل کلانتری پس از استقرار در مرکز پردیسان اعلام کرد ادامه فعالیت دانشکده بدون هیچ‌گونه ضمانت استخدامی برای سازمان محیط زیست توجیهی ندارد.

به گفته این عضو هیأت امنای دانشگاه محیط زیست ازآنجایی‌که آموزش صرف جزو وظایف سازمان محیط زیست محسوب نمی‌شود، وظیفه این دانشکده باید تربیت محیط‌بان، ارتقاء محیط‌بانی، آموزش‌های محیط اداری و ارتقاء سطح کارشناسان و حوزه علمی فرهنگی باشد. در حدود دو ماه گذشته مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی کشور طی نامه‌ای رسماً به دانشکده محیط زیست اعلام کرد که در سال ۹۷، هیچ‌گونه سهمیه مقاطع دانشجویی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا به دانشکده محیط زیست داده نخواهد شد.

وی افزود: این نامه به سازمان سنجش ابلاغ‌شده و بنابراین دانشکده در کنکور ۹۷ پذیرش دانشجوی جدید نخواهد داشت.

محمدی فاضل با اشاره به مصوبه تاریخ ۹۶.۱۱.۱۷ شورای عالی اداری که دارای سه بند است، اظهار داشت: دربند دوم این مصوبه تصریح می‌کند که کلیه مراکز آموزش‌های علمی کاربردی وابسته به دولت باید تعطیل شوند و به‌این‌ترتیب بخش عمده‌ای از دانشجویان دانشگاه محیط زیست از دست خواهند رفت و بر اساس بند سوم این مصوبه این مراکز آموزشی و دولتی اجازه جذب دانشجو ندارند.

رئیس اسبق دانشگاه محیط زیست ابراز داشت: با کنار هم گذاشتن این سه موضوع و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در سال‌های گذشته‌ام آموزش عالی و مارکت آموزش عالی با اتفاقات جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

فاضل ادامه داد: با توجه به منحنی فعلی جامعه ایران و تغییر زمینه‌های تقاضا برای آموزش عالی و افزایش ظرفیت‌های آموزش عالی این مسئله به ضرر مراکز دولتی آموزشی پیش می‌رود و اتفاقات امروز از سال‌های قبل قابل پیش‌بینی بوده است.

وی یادآور شد: با کنار گذاشتن مجموع این شرایط می‌توان نتیجه گرفت اگر به وضعیت دانشکده محیط زیست هیچ‌کس هم کار نداشت خودبه‌خود این مجموعه رو به تحلیل می‌رفت.

رئیس اسبق دانشگاه محیط زیست گفت: جلسه هیأت امناء به ریاست سازمان محیط زیست و با حضور نماینده وزارت علوم در جلسه اخیر یک فرآیند مشورتی را پیش گرفتند که به‌این‌ترتیب با توجه به مجموعه واقعیت‌ها، سیاست‌های کلی سازمان محیط زیست، برنامه آمایش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سیاست‌های شورای عالی اداری بررسی‌شده و در خصوص امکانات، ظرفیت‌ها و تجربیات موجود در دانشکده بهترین تصمیم گرفته شود.

محمدی فاضل خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌عنوان یکی از اعضای جلسه می‌گویم برداشت من این است که تصمیم هیأت امنا واگذار کردن اختیاراتی به رئیس دانشکده برای اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص و واگذار کردن مأموریتی به کمیسیون دائمی دانشکده محیط زیست و بررسی پیشنهاد‌های در مورد وضعیت آینده دانشگاه است.

وی تأکید کرد‌: تا به امروز درباره انحلال و توسعه و تصویب موارد تصمیمی گرفته نشده و نقل‌قول‌های انجام‌گرفته غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بوده است.

محمدی فاضل بابیان اینکه این‌گونه برداشت‌ها قابل‌اعتنا نیست اظهار داشت: تنها موضوع قابل‌اعتنا از این جلسه مصوبه هیات امنا که مکتوب خواهد بود و به امضای تمام حیات امنا خواهد رسید که توسط ریاست هیأت امنا ابلاغ خواهد شد.

به گفته این عضو هیات امنای دانشگاه محیط زیست اظهارنظر‌های احساسی و مواردی که باعث توهین به افراد می‌شود را غیرقابل اعتنا دانست و گفت:‌هیأت امنا و تأکید آنان بر صیانت دانشجویان دانشکده است و نگاه کلی من این است که در پروسه این تغییرات کمترین صدمه به دانشجویان وارد شود.

وی در خصوص وضعیت آینده کارکنان و اعضای هیأت علمی نیز گفت: بر اساس مقررات اداری که در این زمینه وجود دارد درباره وضعیت کارکنان تصمیم‌گیری خواهد شد همچنین اعضای هیأت علمی هم با همفکری و مساعدت وزارت علوم تصمیماتی گرفته می‌شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه محیط زیست یادآور شد: دانشکده محیط زیست نه اولین مجموعه اداری کشور است که دستخوش جابه‌جایی شده و نه این اولین باری است که در این مجموعه تغییراتی صورت گرفته و باسابقه مجموعه دانشکده و باتجربه‌ای که تغییرات اداری نهاد‌های اداری وجود دارد مطمئنم این کار با کمترین خسارت برای دست‌اندرکاران و دانشجویان انجام می‌گیرد.
منبع: فارس
ارسال نظرات