نجف زاده بارفروش بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران طنز را به مسیر بسیار ارزشمندی هدایت کرده است.
کد خبر: ۸۹۹۴۵۰۹
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی رابطه گفتمان انقلاب اسلامی با طنز و با حضور دکتر محمد باقر نجف زاده بار فروش مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات طنز و فرهنگ عامه به روی آنتن رفت.

نجف زاده بارفروش در ابتدای مطلب با اشاره به تعریفی از طنز بیان داشت: طنز یک واژه عربی و تازی و به معنای ریشخند کردن است.

این مدرس حوزه ادبیات طنز خاطرنشان کرد: یکی از خدمات انقلاب اسلامی ایران به ادبیات ما ایجاد یک علم به نام طنز است.

وی ادامه داد: هر انقلابی آثاری در جامعه دارد. انقلاب ما هم به رهبری امام خمینی (ره) و در حال حاضر هم به رهبری امام خامنه ای وارد جرگه مستقل و در برگیرنده انواع واژه ها و مصطلحات شده است.

نجف زاده بارفروش با اشاره به دیگر معانی لغوی طنز عنوان کرد: اهل لغت معنای افسوس داشتن، طعنه، سخریه، عیب کردن، ناز کردن و سخن به رموز گفتن را نیز برای لغت طنز در نظر گرفته اند. اما در اصطلاح گونه ای از آثار ادبی شمرده شده است که زشتی ها را از زیبایی ها جدا می کند و به تعریض عیوب کسی را بازگو می کند.

پژوهشگر حوزه ادبیات طنز و فرهنگ عامه بیان داشت: ادبیات طنر در ایران با تعهد است. طنز تنها برای خندیدن نیست گاهی برای گریستن هم به کار می رود.

این مدرس دانشگاه مطرح کرد: در حال حاضر طنز به قدری پیش رفته که سرزمین پهناوری را به خود اختصاص داده است. هیچ جامعه ای نمی تواند بدون طنز باشد.

نجف زاده بار فروش با بیان اینکه ادبیات طنز در ایران بسیار قدرتمند است، تصریح کرد: از لحاظ کمی و کیفی بیشترین آمار طنز با نگاه به خط قرمز ها در ایران رخ داده است.

وی اذعان کرد: می توان گفت با تولد گل آقا طنز هم در ایران متولد شد. شعار هایی که مردم بر علیه رژیم شاهی می دادند به نوعی با طنز در آمیخته بود که انتقاد به مسائل سیاسی و اجتماعی را در بر داشت.

این مدرس دانشگاه با تصریح بر اینکه طنز بسیار ارزشمند است عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران طنز را به مسیر ارزشمندی هدایت کرده است.

نجف زاده بارفروش در پایان مطلب اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تحولات عظیمی در ادبیات ایران ایجاد کرد و ادبیات طنز را به ما بخشید.  

ارسال نظرات