چوبینه تاکید کرد: فیلم های آموزشی و تربیتی باید تولید شوند و متولیان هم باید منابع مالی آن را تامین کنند.
کد خبر: ۸۹۹۴۱۶۷
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو،  برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع چرایی استقبال نکردن از فیلم های آموزشی و تربیتی و با حضور دکتر مهدی چوبینه کارشناس علمی فیلم های آموزشی و کارشناس و مولف کتب درسی به روی آنتن رفت.

چوبینه در آغاز برنامه و در رابطه با این موضوع اظهار داشت: در حال حاضر ما تلویزیون آموزشی داریم که مخاطب خود را دارد و تا حدودی هم جوابگوی نیازها است؛ ضمن اینکه ماهیت و کارکرد آن نیز با دهه 50 متفاوت است.

این کارشناس علمی فیلم آموزشی خاطرنشان کرد: اساساً هدف از ساخت و تولید فیلم های آموزشی گیشه نیست.

وی تاکید کرد: فیلم های آموزشی و تربیتی باید تولید شوند و متولیان هم باید منابع مالی آن را تامین کنند. فیلم آموزشی یک تفاوت آشکار با فیلم های معمولی دارد و آن هم در نوع مخاطب فیلم است.

چوبینه با اشاره به عناصر اصلی فیلم های آموزشی تصریح کرد: اولین عنصر کارگردان مطلع و مسلط به کار است یعنی کارگردان باید فیلم آموزشی را بشناسد و عنصر دوم کارشناس علمی است و مشکل دقیقاً از اینجا آغاز می شود که کارگردان تنها به دنبال زیبایی فیلم و کارشناس علمی فقط به دنبال مسائل علمی است و متاسفانه این دو معمولاً به توافق نمی رسند و در نتیجه استقبالی هم از فیلم نخواهد شد.  

این کارشناس علمی فیلم آموزشی عنوان کرد: مشکل اصلی ما در تربیت کارگردان و تربیت مولف است.

وی یادآور شد: فیلم های آموزشی تنها در نوع اهداف خود از دیگر فیلم ها متفاوت است. یک فیلم آموزشی باید هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را به بیننده منتقل کند و یا جلوی ناهنجارهای اجتماعی و فرهنگی را بگیرد.

این مولف کتب درسی اضافه کرد: اگر ما فیلمی بسازیم که از سطح درک و فهم مخاطب بالاتر باشد نباید انتظار داشته باشیم که از این نوع فیلم استقبال شود. لذا به نظر بنده کارگردان باید قبل از ساخت فیلم آموزشی و تربیتی باید مخاطب خود را بشناسد و بعد اقدام کند.

چوبینه ابراز داشت: در یکی از جشنواره های مربوط به فیلم های آموزشی و تربیتی ما معلمانی را داشتیم که فیلم های آموزشی خوبی ساخته بودند اما مهم ترین ضعف در عدم شناخت سینما و فیلم است. 

 

ارسال نظرات