در این گزار ش آخرین جرئیات قیمتی کالاهای اساسی و در بازارهای جهانی و دلایل آنها در 24 ساعت گذشته از بورس و دلار گرفته تا فلزات و محصولات کشاورزی بررسی می‌شود.
کد خبر: ۸۹۹۴۱۱۹
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، امروز در بازارهای جهانی ارزش دلار پایین آمد، رویترز در این باره نوشت ارزش دلار روز سه‌شنبه از آنجایی که سرمایه‌گذاران در انتظار آمارهای اقتصادی این هفته جرومیپاول رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا هستند، کاهش یافت. این آمارها نشان خواهد داد که آیا بهبود ارزی آمریکا اتفاق می‌افتد یا نه، یا از کمترین میزان ۳ هفته گذشته فاصله خواهد گرفت؟ امروز شاخص دلار در برابر سبدی دیگر از ۶ ارز مهم و عمده یک دهم درصد کاهش یافت و به ۸۲.۷۲۸ رسید. 

تمرکز این هفته بازار روی برنامه‌های رئیس جدید فدرال رزرو آمریکاست و این مسئله که آیا فدرال رزرو سرعت نرخ افزایش بهره را کماکان طبق رویه قبل دنبال خواهد کرد یا نه، سرمایه‌گذاران را بسیار عصبی کرده است. 

 پاول قرار است در گزارش نیم سال سیاست‌های مالی و اقتصادی خود پرده بردارد. این گزارش قبل از نشست کمیته ملی خدمات مالی نمایندگان کاخ سفید مطرح خواهد شد.

«رویتیو» تحلیلگر سرمایه‌گذاری بانک LGT در سنگاپور اعلام کرد؛ به نظر می‌آید که آقای جرومی پاول در گزارش خود به چشم‌انداز اقتصادی خوشبین‌تر بوده، اما در مجموع درباره تورم پیش‌رو که افزایشی است، باید صبورتر باشد. 

تیو گفت:‌ «بعید است که پس از سخنرانی پاول، دلار افزایش جدی داشته باشد».

* بازارهای آسیا بیشترین به میزان سه هفته گذشته رسید

انتظار سرمایه‌گذاران برای سخنرانی رئیس فدرال رزرو باعث شد تا سرمایه‌گذاران از سمت بازارهای کمودیتی به سمت بازارهای لیکوئیدی (سریع نقدشونده) حرکت کنند، بنابراین همین عاملی شد تا بازارهای بورس آسیا به بیشترین میزان سه هفته گذشته برسد. امروز ارزش دلار هم یک دهم درصد در برابر سبد دیگری از ارزها کاهش یافت. 

در این میان کارشناسان معتقدند که بازارهای بورس اروپا هم انتظار افزایشی وجود دارد و امیدواری به گشایش بازارها با ۰.۴ تا ۰.۵ درصد در بازارهای سهام FTSE انگلیس، GAC فرانسه و داکاس آلمان وجود دارد. 

همچنین شاخص نیکی ژاپن هم رشد ۱.۱ درصدی د اشت و به بیشترین میزان سه هفته گذشته رسید. 

همچنین در والستریت آمریکا هم رشد قابل توجه ۱.۱۸ درصدی S&P500 باعث افت سود اوراق قرضه آمریکا شد. 

گزارش رویترز حاکی است که میانگین ارزش دارایی‌های ۱۰ ساله آمریکا ۲.۸۶۴ درصد کاهش یافت که این رقم ۲.۹۵۷ درصد کمتر از بیشترین میزان چهار ساله آن است که در ۲۱ فوریه به ثبت رسید. 

بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظرند فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را برای سومین‌بار در سال جاری افزایش دهد که برخی‌ها در صورتی که تورم در آمریکا جهشی باشد، انتظار چهارمین بار افزایش نرخ بهره را نیز دارند، البته این مسئله که طرح کاهش مالیات دولت ترامپ می‌تواند به رشد اقتصادی آمریکا هم منجر شود، عامل مثبتی برای گمانه‌زنی برای رشد چهارمین بار نرخ  بهره در آمریکا نیز شده است. 

* رشد قیمت اغلب محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع محصولات کشاورزی در حوزه غلات افزایش یافت. قیمت گندم ۱.۵ دلار بالا رفت و هر بوشل از این محصول ۴۷۴ دلار و ۲۵ سنت معامله شد. 

دانه‌های روغنی هم رشد ۲.۲۵ دلاری داشت و بقیه محصولات نظیر یولاف، برنج سخت و کانولا هم افزایش‌هایی به ترتیب ۲۵ سنت، ۲ سنت و ۲۰ سنت داشتند. 

البته امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع دام کاهش داشت. دام زنده ۸۵ سنت و دام پرواری با ۵۵ سنت کاهش همراه بود. 

* رشد قیمت انواع فلزات در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی تقریباً قیمت انواع فلزات افزایشی بود. طی چند روز گذشته قیمت هر تن مس ۱۴۵ دلار در هر تن افزایش داشت. براساس بازارهای بورس لندن (LME) امروز هر تن ۷ هزار و ۲۵۵ دلار معامله شد که نسبت به چند روز گذشته ۱۵۴ دلار در هر تن افزایش قیمت داشت. 

امروز همچنین معاملات نقدی آلومینیوم تنی ۲ هزار و ۱۸۸ دلار بود اما قراردادهای آتی ۲ هزار و ۲۱۲ دلار منعقد شده است. 

براساس بازار بورس LME قیمت هر تن آلومینیوم هم ۱۰ دلار در هر تن افزایش داشته است. 

قیمت فلزاتی نظیر روی و سرب براساس بازار بورس لندن کاهشی بوده است. 

ارسال نظرات